Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Hyundai: de Ioniq krijgt stilaan vorm

Geschreven door David Leclercq op 16-12-2015

Volgend jaar zet Hyundai de achtervolging op de Toyota Prius in met zijn Ioniq, die uitgebracht zal worden met drie motorversies: een hybride, een plug-inhybride en een elektrische versie. En we zijn intussen al wat meer te weten gekomen…

Hyundai wordt dus de allereerste constructeur die een model aanbiedt waarvan zowel een volledig elektrische versie bestaat als eentje met een al dan niet oplaadbaar hybride aandrijfgeheel . De bedoeling ligt voor de hand: de achtervolging inzetten op Toyota en zijn Prius, maar dan wel door nog een stap verder te gaan, met de volledig elektrische versie.

Eerste schetsen

Hyundai toont ons nu, na de teaser die onlangs gepubliceerd werd, nog een paar schetsen van dit vernieuwende model. De constructeur toont met deze tekeningen aan dat er veel aandacht besteed werd aan de aerodynamica van de Ioniq om hem zo zuinig mogelijk te maken. Het radiatorrooster zou uitgerust zijn met gestuurde kleppen waardoor de luchtweerstand vermindert wanneer ze gesloten zijn.

Ook de binnenkant

Op de tweede foto is de binnenkant van de auto te zien. Het interieur worden hier voor het eerst onthuld. Hyundai verklaart dat het gewerkt heeft aan “een doeltreffend gebruik van de binnenruimte en een duidelijke en logische benadering van de controlefuncties”. De passagiersruimte zou ook groener zijn, want er zal gebruik worden gemaakt van “milieuvriendelijke materialen”. Gerecycleerd? Dat kunnen we op dit moment nog niet zeggen.

Bekende verbrandingsmotor

De Ioniq zal gebouwd worden op een volledig nieuwe technische basis, die ook gebruikt zal worden voor de Kia Niro, die verwacht wordt in 2016. Hyundai verklaarde dat het chassis van het nieuwe model geoptimaliseerd werd voor een unieke wendbaarheid en doeltreffendheid in elk van de drie motorconfiguraties. Hoewel het merk hierover nog niets communiceerde, menen bepaalde bronnen al dat de verbrandingsmotor die gebruikt zal worden voor de hybride- en plug-inhybrideversie, de 1.6 van de i30 zal zijn. 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten