Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Mercedes-AMG C Coupé 63: M4-killer

Geschreven door David Leclercq op 20-08-2015

Mercedes-AMG onthult de lijnen van de coupé C 63 en geeft meer details over zijn 4.0-V8 biturbo: 476 tot 510 pk, net zoals bij de supersportieve GT.

Nadat Mercedes zelf al een fotosessie van een gecamoufleerd prototype in scène zette, onthult het nu eindelijk de definitieve versie van de Coupé C 63, en dit pas een paar dagen nadat de sluier heeft gelicht van de versies ‘voor het grote publiek’ van ditzelfde model. Zoals we al wisten, kreeg de beroemde atmosferische 6.2-V8 om ecologische redenen een nekschot. Voortaan zit de splinternieuwe 4.0-V8 biturbo onder de motorkap, die voor het eerst werd gebruikt in de supersportieve GT. Net zoals in die laatste ontwikkelt hij in de C Coupé 476 tot 510 pk.

Niet discreet

De look van deze coupé van AMG is niet bepaald discreet, want het model doet zelfs denken aan de oude coupé C AMG in zijn Black Series-versie, met opvallend brede brede vleugels. Onder de twee bulten in de lange motorkap ontdekken we de nieuwe 4.0-V8, die onder druk wordt gezet door 2 turbines en die 476 tot 510 pk ontwikkelt naargelang het een “basisversie” of de S-variant is. Met een dergelijke cavalerie levert de coupé van Mercedes machtige prestaties. Zo gaat de 476 pk-versie van 0 naar 100 km/h in 4,1 seconden terwijl de S met 510 pk nog twee tienden sneller is, met 3,9 seconden. De topsnelheid blijft begrensd 250 km/h, behalve wanneer je het optiepakket “Driver Package” bestelt. Je komt dan in de buurt van de 300 km/h (begrenzer op 290 km/h). De motor wordt gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, maar de koppelomvormer is vervangen door een meerschijvenkoppeling om de schakel- en reactiesnelheid te vergroten.

Verfijnd chassis

Mercedes heeft nog geen rondetijd op de Nürburgring aangekondigd, maar we gaan ervan uit dat die niet lang meer op zich zal laten wachten. Temeer om het chassis al op punt gesteld werd om een dergelijke krachtontwikkeling te kunnen verwerken. Dat betekent dat de stuurgewrichten specifiek zijn terwijl de achteras volledig opnieuw is ontwikkeld. De ijking van de veren, de dempers en de elastokinematische verbindingen zijn uiteraard specifiek. Op de coupé 63 met 476 pk is een mechanisch sperdifferentieel gemonteerd, in de S-versie met 510 pk is dat een elektronisch gestuurd exemplaar, waarmee hij exact dezelfde filosofie volgt als de GT. Net als deze laatste kan ook de coupé C AMG een gestuurde motorophanging krijgen (standaard op de S-versie). De wagen wordt onthuld in Frankfurt en daar worden meteen ook de prijzen bekend gemaakt.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten