Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden & premières / Honda Civic Type R: 10 pk extra

Geschreven door David Leclercq op 07-03-2017

Honda heeft het doek getrokken van de nieuwe generatie van de Civic Type R, die 10 pk krachtiger werd en tegelijk probeert zo veelzijdig mogelijk te zijn.

Na diverse aankondigingen en lekken heeft Honda de nieuwe generatie van zijn Civic Type R officieel onthuld. Het model wil sterk verschillen van de concurrentie en probeert het beste van twee werelden te combineren, zoals ook wordt bevestigd door projectleider Hideki Kakinuma: “We proberen twee aspecten in evenwicht te houden. Sommige van onze rivalen concentreren zich op extreme prestaties, andere gaan het bij meer comfort zoeken. Ons doel is tussen de twee te mikken”.

Te radicaal?

Het lijkt erop dat het vorige model op dit vlak kritiek kreeg en door sommigen als te radicaal werd gezien voor dagelijks gebruik. Er moest dus meer comfort worden gevonden, en dan vooral omdat de auto voor het eerst ook in de Verenigde Staten verkrijgbaar zal zijn. Maar de puristen mogen gerust zijn: ondanks die doelstelling gaat de Civic toch weer proberen een nieuw record te vestigen op de Nürburgring, ongetwijfeld in de lente. Ter herinnering: het vorige model zette een recordtijd neer voor een voorwielaandrijver van 7:49:21, tot wanneer de VW Golf GTI Clubsport S daar nog 1,4 seconde afpeuterde.

10 pk meer

De nieuwe Type R gebruikt een herwerkte versie van de 2.0-turbomotor van zijn voorganger. Volgens de eerste informatie geeft de uitlaat minder tegendruk en is de motorsturing gewijzigd, waardoor het vermogen op 320 pk bij 6.500 o/m kon worden gebracht (310 pk voordien), terwijl het koppel ongewijzigd op 400 Nm blijft. Honda beweert dat deze nieuwe versie prettiger is bij dagelijks gebruik omdat de motor gewilliger zou zijn. Het gewicht is blijkbaar niet gestegen en is “grosso modo vergelijkbaar met dat van de vorige generatie”. Dat betekent de prestaties een heel klein beetje kunnen zijn verbeterd, met iets minder dan 5,7 seconden om van 0 naar 100 km/h op te trekken. Maar Honda heeft daarover nog geen cijfers gecommuniceerd.

6 versnellingen

De Civic Type R blijft een puristenauto, want hij bezwijkt niet voor de mode van de gerobotiseerde versnellingsbakken. Hij behoudt dus zijn handgeschakelde zesversnellingsbak, die een systeem krijgt met een automatische tussengasfunctie. Die keuze komt er onder meer door de Amerikaanse plannen voor dit model, want aan de overkant van de Oceaan geeft men in sportieve auto’s sterk de voorkeur aan manuele versnellingsbakken, ook bij Porsche. De trend is daar dus omgekeerd aan wat we hier in Europa zien.

Fijngeslepen chassis

Het nieuwe platform van de 10de generatie Civic werd van in het begin ontwikkeld met de Type R in het achterhoofd. Net zoals de traditionele berline is de Type R dus langer dan voordien (4,5 meter) maar heeft hij een 34 millimeter lager zwaartepunt, terwijl zijn torsiestijfheid er volgens Honda met 39 procent op vooruit is gegaan. De McPherson-ophanging is herwerkt en kreeg onder meer een nieuwe geometrie die koppelreacties in het stuur moet verminderen als gevolg van de werking van het sperdifferentieel. Van dat laatste kennen we de technische details nog niet, maar die zijn ongetwijfeld vergelijkbaar met die van de vorige Type R. Achteraan is de meerarmige as van de klassieke Civic overgenomen, maar hij is wel stijver gemaakt. De gestuurde schokdempers worden overgenomen met hun drie programma’s, waarbij Honda belooft dat de comfortmodus hem even comfortabel maakt als een standaard Civic.

Neerwaartse druk?

De vorige Type R had geen aerodynamische lift, wat betekent dat hij een grondeffect creëerde waardoor hij tegen de grond werd gezogen. Honda houdt vol dat dat ook deze keer het geval is, maar geeft aan dat het model nu meer “uitgebalanceerd is, met een beter evenwicht tussen lift en neerwaartse druk”. Meer weten we voorlopig nog niet.

Verenigd Koninkrijk

De Civic Type R wordt gebouwd naast de Civic in de Honda-fabriek in Swindon en van daar uit naar de hele wereld uitgevoerd. Hij komt deze herfst op de markt, naar verluidt voor een iets hogere prijs dan zijn voorganger (34.000 euro).

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten