Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Automerken laten autosalon van Frankfurt 2019 vallen

Geschreven door David Leclercq op 18-07-2019

Geen Renault, Peugeot, Citroën, Toyota of Ferrari: de hoogmis van de automobiel in Frankfurt dreigt dit jaar een mislukking te worden. We leggen uit waarom.

Al heel wat constructeurs hebben de uitnodiging geweigerd. PSA, Renault, Toyota en Ferrari hebben al aangekondigd dat ze afwezig blijven op het volgende salon van Frankfurt, de grote Duitse autobeurs die om de twee jaar afwisselend met het salon van Parijs gehouden wordt. De beurshallen staan bekend om hun gigantische grootte, maar dreigen midden september dus behoorlijk leeg te staan. In totaal zijn een twintigtal merken afwezig, waaronder Mitsubishi, Fiat, Chrysler en Jeep. Zelfs luxemerken trokken zich terug uit het project: Aston Martin, Maserati en ook Bentley, dat nochtans tot de Volkswagen-groep behoort. Zelfs de machtige Koreanen van Kia maken de verplaatsing niet. “We gaan niet naar dit salon. Er zijn zo veel afwezige constructeurs dat de interesse echt minder is”, verklaarde een woordvoerder van het merk aan het persbureau Agence France Presse.

Nieuwe stijl

In Frankfurt voelt men de bui al hangen. De markt gaat momenteel achteruit en niemand weet hoelang dat nog zal duren. De verantwoordelijken van het salon hebben geanticipeerd op deze evolutie en het concept veranderd, verklaart Eckehart Rotter, een woordvoerder van de federatie van de Duitse autoconstructeurs (VDA). Zo ontvangt het salon voor het eerst conferenties, maar ook belevenissen voor de bezoekers zoals tests met groene wagens in de stad. Van een pure autobeurs verandert het evenement naar het thema mobiliteit in de brede zin. En dat zal ook het geval zijn op het salon van Genève volgend jaar.

Ramp

Sommige waarnemers gaan minder vlot mee in deze evolutie. Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Center Automotive Research (CAR) vindt “het lijstje afwezigen een echte ramp” en zegt dat “het salon nog maar weinig kans heeft om zijn internationaal aura opnieuw te veroveren”. Volgens hem is het te laat. “Het is geen internationale tentoonstelling meer, wel een nationaal salon”, vat Ferdinand Dudenhöffer samen.  

Zelfs de Duitse constructeurs verkiezen vandaag om hun nieuwigheden buiten de salons te presenteren. Kijk maar naar BMW, dat niet op het salon gewacht heeft om zijn nieuwe elektrische strategie aan te kondigen. BMW bevestigt dat het liever “investeert in evenementen die exclusief zijn voor de groep”.

China als wereldcentrum

Het verval van de grote traditionele autosalons lijkt onvermijdelijk: Frankfurt, Genève, Parijs en Detroit. Het is ook een feit dat het wereldwijde belang zich verplaatst naar China. Daar verkeren de salons van Shanghai en Peking in topvorm. Net als de evenementen gewijd aan nieuwe technologie, zoals de CES in Las Vegas of het MWC (Mobile World Congress) in Barcelona.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten