Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Wat is het effect van 30 jaar internet op de autowereld?

Geschreven door Olivier Duquesne op 27-02-2023

Op 30 April 1993 werd het wereldwijde web openbaar gemaakt, een beslissing die de autowereld radicaal zou veranderen. Een overzicht van 30 jaar internet door de ogen van een autojournalist.

Het internet mag 30 kaarsjes uitblazen, maar die verjaardag is niet overal een feest. Want het wereldwijde web heeft niet alleen vrienden gemaakt. Net zoals bij zoveel andere sectoren is de invloed van het internet op de autowereld enorm. Plots volstonden enkele muisklikken om een onvindbare klassieker toch te vinden. Nog eens drie muisklikken later en je was de eigenaar van de wagen waarvan je dacht dat hij niet meer bestond. Maar met meer mogelijkheden vergroot ook de kans op meer misbruik.

Voor de introductie van het wereldwijde web waren kwaliteitsmagazines de voornaamste bron van informatie. Wie gepersonaliseerde informatie zocht, moest zelf aan de slag en de plaatselijke autoverkoper vragen om de catalogi van de nieuwe modellen. Het Autosalon van Brussel was de beste kans om alle modellen naast elkaar te zien én om de beschikbare informatie ook effectief in het bezit te krijgen. Wie zijn auto wou verkopen, kon terecht in de rubrieksadvertenties in de krant of bij de gespecialiseerde pers. En er waren occasiehandelaars, natuurlijk.

De eerste autowebsites

Het internet bracht die informatie allemaal samen op een makkelijk te consulteren plaats. Zoals automagazine.be, de voorloper van autogids.be, waarop de autoconstructeurs (die toen nog geen website hadden) de specificaties en de prijzen van hun nieuwe modellen kwijt konden. Ook toen vond je er tips om je auto te kopen of te verkopen. Autofanaten verzamelden intussen in de talloze autofora, waar ze in dialoog gingen met gelijkgezinden. En toen kwamen de zoekmachines zoals Google en barstte de strijd om de surfer echt los. Inmiddels is het wereldwijde web de plaats waar je de aankoop van een nieuwe of een tweedehandse auto voorbereidt.

Specificaties en prijzen

Dankzij de verspreiding van gespecialiseerde websites en de verbetering van online zoekinstrumenten heeft iedereen toegang gekregen tot een schat aan informatie, waaronder de soms zeer nauwkeurige technische specificaties van auto's en hun gedetailleerde prijzen. De autoconstructeurs zijn ook snel op de internettrein gesprongen. Aanvankelijk werden de bestaande catalogi gewoon digitaal aangeboden, maar nog voor 2000 stonden de eerste car configurators online. De surfer kon zijn geprefereerde model, zijn favoriete motorisatie en zijn gewenste opties invullen, vooraleer bij de dealer binnen te springen om een nieuwe auto te kopen.

Internet in de auto's

Inmiddels zijn we weer enkel stappen verder, want tegenwoordig zitten de auto's zelf op het internet. Dan hebben we het onder meer over slimme navigatie die files vermijdt en leuke eetgelegenheden opsnort, over over-the-air-updates die de software van je wagen automatisch bijwerken zodra er nieuwe toepassingen zijn, zelfs over betalende opties die je digitaal kan activeren.

YouTube en sociale media

Een andere grote revolutie was YouTube, dat in 2005 aan het internetvenster kwam kijken. De eerste filmpjes waren die van liefhebbers, die hun getunede auto showden, beelden van crashes deelden of hun favoriete inhaalmanoeuvres uit de racerij online gooiden. Al gauw evolueerde YouTube naar een alternatief televisiekanaal waarop specifieke autoprogramma's om de gunst van de kijker vochten. Ook de autoconstructeurs volgden. Intussen is YouTube volwassen geworden, met speciale algoritmen en specifieke betaalmethodes. En YouTube is slechts een van de vele sociale-mediakanalen, natuurlijk. Je hebt ook Twitter, Instagram, TikTok en noem maar op.

Online autoverkoop

De verspreiding van het internet en de gemakkelijke toegang tot gegevens via smartphones heeft het machtsevenwicht tussen kopers en verkopers aanzienlijk veranderd. Vroeger moest je de showrooms afdweilen, het advies van de verkoper juist proberen inschatten en aan de verleiding om snel te tekenen weerstaan. Het was een menselijke relatie tussen koper en verkoper. Nu hoef je je niet meer te verplaatsen, alles kan online. Ook het afsluiten van een verzekering of het activeren van een pechverhelpingsservice doe je van op je smartphone. En dan hebben we het geeneens over de enorme mogelijkheden van virtual reality.

Oldtimers

Nog een ander gebied waarvoor het wereldwijde web voor een revolutie heeft gezorgd, is de wereld van de echte liefhebber. De eigenaars van een oldtimer, de fans van getunede sportwagens of de liefhebbers van off-roaders, overal op het internet zijn er gespecialiseerde groepen waar je tips & tricks vindt in je automobiele zoektocht. En dat was ook het basisidee achter het internet 30 jaar geleden: het verbinden van mensen. Niet alleen virtueel, maar ook in levenden lijve. Bijvoorbeeld tijdens een oldtimerrit, een trackday of een Cars & Coffee.

Games

Het internet zorgde er ook voor dat je racegames kon spelen met je vrienden, zelfs als die thuis voor hun scherm zaten. Aan de andere kant van de wereld. En dan je met wagens rijden die eigenlijk onbereikbaar zijn, tegen onlinevrienden die zich ook Ayrton Senna of Lewis Hamilton wanen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten