Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / Brussel zonder Diesel in 2030

Geschreven door David Leclercq op 11-09-2018

De Brusselse minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) haalde er alle voorpagina’s mee: haar wetsvoorstel om dieselmotoren uit het Brussels Gewest te bannen tegen 2030. De huidige meerderheid is het voorstel genegen. Maar gaat het hier vooral om een wild plan, of een echte eerste stap om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Een analyse.

Op 3 juni had Céline Fremault (CDH), minister van Leefmilieu in het Brussels Gewest, de aandacht van het hele land beet: ze wil Brussel dieselvrij maken “en dat liefst ten laatste tegen 2030.” Een mooi staaltje aankondigingspolitiek, zouden we denken, maar welke bedoelingen schuilen erachter? Het Waals Gewest keurde in 2017 al een voorstel voor een wetsontwerp goed dat progressief een einde zou maken aan particulier dieselrijden (commercieel gebruik wordt niet vermeld), maar dan alleen de huidige generatie dieselmotoren. Concreet zou dit betekenen dat Euro 1-dieselmotoren verboden worden in Wallonië vanaf 2023, Euro 2 in 2024, Euro 3 in 2025, Euro 4 in 2026, Euro 5 in 2028 en Euro 6 in 2030. Is dat dan ook het einde van de dieselmotor? Toch niet, want na 2030 blijven de dieselmotoren die voldoen aan de Euro 6d Temp-norm, Euro6d en de toekomstige varianten wel nog welkom op Waalse wegen. Bewandelt Brussel hetzelfde pad, of worden de regels nog strenger?

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten