Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Retrosalons / Ouderwets genieten op Goodwood Festival of Speed 2022

Geschreven door Alain Devos op 25-06-2022

We vergaten even de Belgische muziekfestivals en trokken naar het Goodwood Festival of Speed in Engeland, een soort zevende hemel voor liefhebbers van ouderwets plezier op twee, drie en vooral vier wielen.

Misschien moeten we de inleiding van dit verhaal al meteen corrigeren, want het echt wel legendarisch geworden Britse feestje stond dit jaar ook meer dan ooit in het teken van nieuwe auto’s. Nu er nauwelijks nog klassieke autosalons zijn, profiteren steeds meer constructeurs immers van events als deze om er ook nieuwe modellen te onthullen.

Porsche 963

Dat bederft de pret natuurlijk niet, wel integendeel. Al trekken wij zeker niet in de eerste plaats naar Goodwood om de toekomstige Polestar 5, het nog niet in België ingevoerde Genesis-gamma of een reeks moderne concepts te ontdekken, wel om ons nog eens te laten onderdompelen in een enorm bad vol klassieke én dus ook brullende racewagens.

Met zelfs enkele nieuwe exemplaren, zo was Goodwood dit jaar ook het decor voor de wereldpremières van de GT4-variant van de McLaren Artura én natuurlijk vooral van de LMDh waarmee Porsche vanaf volgend jaar terug in Le Mans wil winnen. De 963 werd al op vrijdagavond onthuld, met onmiddellijk ook een eerste bestorming van de legendarische heuvel op het landgoed van festivalorganisator Lord Charles H. March.

75 jaar Ferrari

Maar zoals gezegd, er zijn veel redenen waarom elke beginnende autoliefhebber het al sinds 1993 georganiseerde en elk jaar nog wat gekker wordende Goodwood Festival of Speed absoluut op zijn bucketlist moet zetten! Zo zijn er om te beginnen altijd wel enkele verjaardagen te vieren, zoals in 2022 de 50ste van BMW M en de 75ste van Ferrari.

In het laatste geval gebeurde dat met een hele collectie historische racewagens, zowel uit de Formule 1 als het uithoudingsracen en natuurlijk vooral Le Mans. Die wisten het publiek verschillende keren met een passage langs de tribunes gelukkig te maken. Wat dat laatste betreft, om veiligheidsredenen werd er voor het drie dagen durende festival al voor corona een beperking tot 150.000 toeschouwers (per dag!) voorzien. Een ticket voor… 2023 bestel je dus best goed op tijd.

Op twee wielen

Een favoriete collectie racewagens kiezen is moeilijk, er valt op én ook naast het circuit echt zodanig veel te beleven dat je voortdurend het gevoel hebt ogen én oren te kort te komen. Zo zijn er zelfs een heleboel klassieke racemoto’s te (her)ontdekken, net als bij de race-auto’s vaak met de rijders “van toen” nog eens in het zadel. Zo waagde zelfs drievoudig wereldkampioen Wayne Rainey zich zaterdag op Goodwood voor het eerst sinds zijn ongeval in de Italiaanse Grote Prijs van 1993 nog eens op zijn Yamaha YZR500.

Wij smolten in Engeland ook voor de vele historische Formule 1-auto’s, genoten van enkele monsters uit de Amerikaanse Nascar, raakten onder de indruk van het gebrul van een reeks racewagens uit de echte pioniersjaren van de autosport, bewonderden het talent van de driftspecialisten en smolten helemaal bij de passages van de vele Groep C-machines uit het uithoudingsracen.

Rallygeschiedenis

Die categorie werd 40 jaar geleden opgericht, in Goodwood was dat alweer een goede reden voor een feestje. Evengoed met een pak piloten van toen, zelfs onze Belgische Le Mans-held Jacky Ickx was weer van de partij. Op de rallypiste werd ondertussen gevierd dat de Groep B’s 40 jaar geleden aan een legendarisch stukje autosportgeschiedenis begonnen, met daarnaast ook nog eens extra aandacht voor de Lancia’s die van 1972 tot ’92 vele overwinningen en titels pakten.

Nog even terug naar de nieuwe auto’s, in Goodwood kregen we eindelijk ook de Mercedes-AMG One te zien. Ook al viel die in de Supercar Paddock nauwelijks op tussen de vele Aston Martins, Bentleys, Ferrari’s, Lamborghini’s, Porsches en nog veel zotter gerief van het “nieuwe” Delage, Hispano Suiza, Koenigsegg, Pagani of Rimac. Al dan niet elektrische supersportwagens die alvast qua design niet allemaal even overtuigend lijken.

Overmorgen elektrisch?

Daarmee is het Goodwood-verhaal zeker nog niet helemaal verteld, bezoekers ontdekken er tijdens hun wandelingen over het landgoed immers evengoed (wellicht) ’s werelds grootste collectie moderne Bugatti’s, minstens een half dozijn “zeldzame” en ondertussen peperdure McLaren F1-driezitters, Rolls-Royces in geel, lichtblauw en andere gekke kleuren en een heel pak gloednieuwe elektrische auto’s. Afwachten of die in een hopelijk nog niet al te nabije toekomst ook nog voor een leuk Festival of Speed zullen kunnen zorgen, daar vrezen we eerlijk gezegd wel een beetje voor...

 

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten