Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Vrije tijd / Zomerspecial 2019 – De Rio-Antirriobrug

Geschreven door Olivier Duquesne op 28-06-2019

Deze zomer ontdekken we speciale bruggen (in juli) en tunnels (in augustus) op de Europese wegen. Vandaag gaat het over de Rio-Antirriobrug, ook wel de Franse brug genoemd, in Griekenland.

De locatie

De Rio-Antirriobrug (Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου) heet officieel de ‘Charílaos Trikoúpisbrug’, maar hij staat ook bekend als de ‘Franse brug’. Hij bevindt zich op de snelweg A5-E65 en verbindt de Peloponnesos (Rio) met het vasteland van Griekenland (Antirio) ter hoogte van de Golf van Korinthe, vlakbij Patras. Hij vergemakkelijkt ook de verbinding tussen Griekenland en Italië via veerboten die vertrekken vanuit de havens van Patras en Igoumenitsa.

De oorsprong

Deze tuibrug werd op 16 augustus 2004 in gebruik genomen tijdens de Olympische Spelen van Athene. Het idee om de Messolonghistreek (de noordkust van de Golf van Korinthe) te verbinden met het land van Achaia in de Peloponnesos bestaat echter al sinds… 1889. Dat hebben we te danken aan de Griekse eerste minister van die tijd, Harilaos Trikoupis. Uiteindelijk is het project pas een eeuw later opgestart, met de aanbesteding in 1991 en de ondertekening van de bouw in 1996. De eerste steen werd gelegd op 19 juli 1998.

De constructie

De brug uit gewapend beton en staal is ontworpen door de architect Berdj Mikaëlian. Hij wordt soms de ‘Franse brug’ genoemd door zijn beheerder, Geryfa, die deel uitmaakt van de Franse groep Vinci. Het beheer werd bepaald voor een periode van 42 jaar. De werken hebben 7 jaar geduurd. Er is geen enkel zwaar ongeval op gebeurd, “geen druppeltje bloed”, zoals te lezen valt op de officiële site. En dat ondanks een aardbeving van 6 op de schaal van Richter in augustus 2003. De brug is dan ook ontworpen om aardbevingen van magnitude 7 te weerstaan. De inhuldiging vond plaats op 8 augustus 2004 met de tocht van de Olympische vlam, voor zijn opening voor het verkeer op 16 augustus.

De afmetingen

De Rio-Antirriobrug ‘Charílaos Trikoúpis’ van 2.883 m lang heeft een gedragen wegdek van 2.252 m lang. Hij had enkele maanden lang het langste gedragen wegdek, tot wanneer het viaduct van Millau (Frankrijk) in december 2004 werd geopend, met een lengte van 2.460 m. Die werd dan ingehaald door de Jia-Shaobrug (2680 m) in China in 2013. Het Griekse bouwwerk piekt op 163,7 m hoogte. Hij blijft echter uitzonderlijk door zijn afmetingen. Zo is de diepte van zijn funderingen 65 m en de M3-pijler heeft een ondergedompelde hoogte van 63,5 m. Dat is een wereldrecord. Hij heeft ook de grootste pilaarsteunen ooit (basis van 90 m diameter en een hoogte van 9-13,5 m). Nog een wereldrecord: de grootste bewegingsmarge voor de verbindingen (5 m) en schokbrekers ooit om tot 5 megajoule aan energie te kunnen verwerken en zo te kunnen weerstaan aan aardbevingen en harde wind. Bovendien is elk segment 560 m lang en 27,2 m breed.

De overtocht

Het verkeer kan op 2x2 rijstroken rijden. Als de limiet van 80 km/u wordt gerespecteerd, duurt een oversteek 2,5 minuten. Met een trager voertuig of bij slechte weersomstandigheden duurt het traject niet meer dan 5 minuten. Voor de brug er was, duurde het 45 minuten om de oversteek te maken met de veerboot. Er is een tolstation, het kost €13,50 om over te steken met de auto.

Web Editor - Specialist Advice

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten