Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Roadtrip - met de Renault Clio E-Tech naar Brazzeltag om Brutus te zien

Geschreven door Olivier Duquesne op

Midden mei is het Brazzeltag in Speyer, Duitsland, met als ster van de show Brutus en zijn V12-vliegtuigmotor. We gingen een kijkje nemen achter het stuur van een Renault Clio E-Tech Hybrid.

28.000 €
  • Score redactie /20

Brutus is een prototype gebaseerd op een chassis uit 1907, waar men in 1917 een vliegtuigmotor van BMW in heeft geplaatst. Een V12 van maar liefst 47 liter die letterlijk en figuurlijk de Brazzeltag in Speyer, Duitsland, in vuur en vlam zet. Het evenement, waarover we meer zullen schrijven in AutoGids 1127 (14 juni 2023), is een verre neef van het Goodwood Festival of Speed, maar dan met meer rook, meer worsten en een klein circuit dat voor de gelegenheid wordt aangelegd op de enorme binnenkoer van het Technik Museum.

Dat is gewijd aan alles met een motor: auto's, motorfietsen, vliegtuigen, boten, helikopters, onderzeeërs, locomotieven, spaceshuttles, ... Om jaargang 2023 te bezoeken van 13-14 mei hadden we een Renault Clio E-Tech Hybrid in de garage, waarmee we 450 km moesten rijden om er te geraken. Met de valiezen in de koffer van 254 liter, waarin gelukkig geen omvangrijke laadkabels moeten zitten, was de Franse stadswagen klaar voor de rit.

File om te beginnen

Voor de reis naar Speyer (overigens een erg mooie stad), heeft de Renault Clio E-Tech 'Full Hybrid' 5 pk gewonnen met zijn facelift. Hij heeft nu 145 pk dankzij de combinatie van een 1,6 liter-viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Voor de reis hadden we al 3 dagen met de Franse stadswagen gereden in België, waar we een gemiddeld verbruik van 5 l/100 km haalden met een gemengd parcours. Een gemiddelde dat uiteraard wat hoger uitviel na enkele honderden kilometers op de Autobahn, alvorens we ons basiskamp bereikten, zo'n 70 km ten noorden van Speyer. Dit eerste deel van het weekend verliep niet zonder problemen, met grote files kort na Luik op vrijdag rond 16 uur (wegenwerken...). De verkeersellende was zo zwaar dat de GPS ons uiteindelijk enkele binnenwegen heeft voorgesteld om heel wat andere problemen te omzeilen, nadat we de weg via Verviers, Saint-Vith en Wittlicht (Duitsland) hadden gekozen.

Moe!

Na een stuk A60 zonder snelheidsbeperking, reden we onder meer langs het Archäologiepark Belginum in Morbach, in de streek van de Belgische Keltische bevolking tijdens de Gallo-Romeinse tijd. Maar dat is deze keer niet het doel van onze reis, al houden we het in ons achterhoofd. Eenmaal op de Autobahn A61 was er nog een laatste valkuil, in de vorm van een gesloten afrit. Na 6:40 u, waarvan 6 uur rijden, was het tijd om de rit van 450 km af te ronden. Ons vermoeide lichaam begon het zitcomfort van de Clio niet meer te waarderen. Ze missen wat steun om ongemak te voorkomen bij lange ritten. Gelukkig is de demping van de Renault wel goed, en dat op alle snelheden. Qua verbruik is het gemiddelde gestegen tot 5,4 l/100 km.

180 km/u

Na een verkwikkende nachtrust was het 's ochtends tijd om richting Brazzeltag te rijden, met gelukkig weinig verkeer. De onbegrensde stukken Autobahn maken het mogelijk om een snelheid van 185 km/u te bereiken op de teller in de Sport-modus. In de MySense-modus duurt het wat langer om er te geraken. En hoewel de teller bij 182 km/u blijft steken, haalt de Clio in werkelijkheid de beloofde 180 km/u. Maar of je nu aan 130 km/u, 160 km/u of 180 km/u rijdt, blijft de stabiliteit voorbeeldig. Ook de remmen lieten geen tekenen van zwakte zien. Hoewel dit op z'n Duits rijden niet per se de insteek is van het model, doet de Clio E-Tech Hybrid het toch goed. Er is voldoende koppel en vermogen beschikbaar om te hernemen op de Autobahn. De indrukwekkende Boeing 747 van Lufthansa op pijlers aan de snelwegafrit laat ons weten dat we zijn aangekomen bij het Technik Museum in Speyer.

Brutus

Ondanks het sportieve uiterlijk van de speciale Engineered-reeks van de Clio, is hij geen partij voor de sportieve klassiekers en de Lamborghini's die enkele strepen rubber neerleggen op het parcours van de Brazzeltag. En de BMW-V12 van Brutus doet de lucht niet enkel daveren, hij verwarmt ook de toeschouwers met zijn vuurspuwende uitlaten. De terugrit naar de plaatselijke overnachtingsplaats verloopt aan een rustiger tempo van 120 km/u, door de enige regenbui van het weekend. Als de batterij voldoende is opgeladen dankzij de recuperatie van remenergie, is de aandrijflijn best discreet.

Maar met een lege batterij begint de viercilinder met een klein schokje te schreeuwen, vooral als je de snelheid opvoert na het verlossende witte verkeersbord met schuine strepen in Duitsland. Op de snelweg laat de bijzondere transmissie, een multimodebak met klauwkoppeling, zijn zwaktes zien met af en toe een aarzelend momentje. Maar bij het verlaten van de snelweg, op plattelandswegen en door kleine dorpjes, toont de Clio zich zeer soepel in gebruik. In de stad is hij misschien wel het aangenaamst. De elektromotor en de starter-alternator zorgen voor elasticiteit bij het hernemen. Renault heeft de hybride technologie duidelijk goed onder de knie.

Dag 2

Na de tweede dag van Brazzeltag verloopt de weg terug via een andere route, via Luxemburg. Nu is het zondag, met een veel vlotter verkeer zonder opstoppingen. We blijven dus steeds zweven rond de maximale snelheid, wat op het einde van de rit een gemiddelde van 5,8 l/100 km oplevert. Geen al te mooie score, maar wat had je gedacht, na een weekend vol brullende en vuurspuwende bolides? Toegegeven, de Clio kan in ieder geval veel beter. Maar dezelfde rit in een plug-inhybride had waarschijnlijk nog meer benzine gekost, want de Clio E-Tech Hybrid weegt 'slechts' 1.318 kilo. Tijdens de roadtrip haperde de navigatie ook een paar keer nadat hij opnieuw moest opstarten na een koffiepauze.

Voor de rest is de ergonomie en de bediening aan boord efficiënt, wat bijdraagt aan een rustgevende rit. Het grote verticale scherm van 9,3 duim maakt het mogelijk om de navigatie, de muziek en de telefoon op hetzelfde scherm te weergeven. De EV-modus is van weinig nut, gezien de zeer beperkte autonomie van de batterij van 1,2 kWh, die enkel binnen de stad enige verbruikswinst oplevert. Daarnaast is het jammer dat de adaptive cruise control niet de laatst gekozen afstand onthoudt, je moet telkens opnieuw je voorkeur instellen via het stuurwiel. Tenslotte kwam er niet altijd een reactie wanneer je een volgend muzieknummer wilt kiezen via de bediening achter het stuur.

Verdict

Zelfs aan volle snelheid op de Duitse Autobahn toonde onze Renault Clio E-Tech knappe dynamische capaciteiten, binnen zijn mogelijkheden met zijn gecombineerde 145 pk. Vooral de stabiliteit aan hoge snelheden is indrukwekkend. Het verbruik is natuurlijk verschrikkelijk bij 170 km/u (meer dan 9 l/100 km). Maar als je wat rustiger rijdt, kan de Franse stadswagen ook echt onder de 5 l/100 km blijven. Zijn 'zelfladende' hybride aandrijflijn is echt efficiënt. 

De keuze voor een speciale transmissie in plaats van de typisch Japanse CVT-automaat omzeilt het koffiemoleneffect, maar levert af en toe wel een schokkend schakelmoment of een onderbroken acceleratie op. De motor laat af en toe ook wat te veel van zich horen, maar dat zijn allemaal geen ernstige gebreken. Tenslotte biedt de Clio voldoende binnenruimte en kan je hem dus zeker polyvalent noemen.

In dit artikel : Renault, Renault Clio

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker