Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de Toyota Aygo X ?

Geschreven door Frédéric Kevers op

AutoGids-redacteur Frédéric Kevers probeert de Toyota Aygo X. Wat vindt hij leuk en wat jammer aan de Japanse stadswagen met SUV-looks?

Prijs
NB
  • Score redactie /20

Het segment van de betaalbare stadswagens volgt zowat hetzelfde traject als dat van de grote monovolumes, want ook dit wagentype wordt met uitsterven bedreigd. Omdat ze te duur zijn in vergelijking met wat ze opbrengen, terwijl ze een relatief hoge CO2-uitstoot hebben omdat hybride technologie hen uit de markt zou prijzen. Met de Toyota Aygo X zwemmen de Japanners tegen de stroom in, al proberen ze de stadswagen wel interessant te houden door hem in een SUV-kleedje te hijsen. De grote vraag: is een avontuurlijke stadsmus zoals de Toyota Aygo X nog relevant?

Leuk?

Ik woon in de stad en gebruik mijn auto vooral om naar de redactie te pendelen of om het gezin om uitstap te nemen. Binnen de stadsmuren verplaats ik me doorgaans te voet. Maar de Toyota Aygo X bespaarde me lange wandelingen in de regen. Met zijn wendbare onderstel en kleine draaicirkel dartelt de Japanner door de binnenstad. De wat hogere zitpositie zorgt voor een goede blik op de weg, terwijl de compacte koetswerkvorm ervoor zorgt dat je altijd en overal een parkeerplekje vindt. Deze stadswagen heeft zijn naam niet gestolen, de Toyota Aygo X is echt een wagen voor de stad.

Het is herfst en het is koud. Gelukkig komt het uitrusingsniveau "Air Envy" met verwarmde stoelen. Ook de verwarming van de voorruit, de zijspiegels en het interieur werkt uitstekend, zodat het niet zo erg is om de Toyota Aygo X 's nachts te moeten laten buitenstaan.

Ik vind de Toyota Aygo X leuk om naar te kijken, maar naast het design kan ik ook het weggedrag waarderen. Het is echt een leuk rijdende stadswagen, met een adequaat reagerende vering die zich niet laat kennen wanneer er zich verkeersdrempels, kuilen of trottoirs aandienen. Ook de precieze besturing is een pluspunt, net zoals de degelijke stoelen en de deugdelijke multimediatoepassingen. Neem er de actieve veiligheidssystemen bij en je krijgt een verrrassend volswassen auto.

2022 - Toyota Aygo X

Jammer?

Deze verfijnde aanpak komt met een stevige prijs. De door mij geteste Toyota Aygo X Air Envy kost minstens 22.170 euro, vervang de manuele bak door de DVT en je ben al 24.020 euro kwijt. Akkoord, de uitrusting is best compleet en op de afwerking valt weinig aan te merken, maar het blijft veel geld voor een wagen die enkel de voorste passagiers het nodige comfort kan schenken en die aangedreven wordt door een bescheiden motor die snel in ademnood komt wanneer je de stedelijke omgeving verlaat. Een Aygo X is een wagentje dat stadskilometers hoort te malen en korte trajecten aflegt, dus de prijs per gereden kilometer is me wat hoog.

Ik heb twee kinderen, twee dochters die 3 en 5 jaar oud zijn. Maar om hun kinderstoelen in de Toyota Aygo X te krijgen, moet ik mijn stoele zo dicht bij het stuur zetten dat mijn knieën mijn oren raken. Met mijn 1,78 meter ben ik nochtans geen reus. Ook de koffer is wel erg krap, veel meer dan je wekelijkse boodschappen kan je in de Aygo X niet kwijt. Nu goed, Toyota kan niet rond de afmetingen. Het is en blijft een stadswagentje dat 3,70 meter hoog en 1,74 breed is, met een achterbank en vijf deuren. Dan is het altijd puzzelen.

Het gebrek aan ruimte kan ik de Toyota Aygo X best vergeven, maar het mechanische compromis vind ik ontoereikend. Een stadswagen hoort zijn gebrek aan body en geluidscomfort - het is echt geen pretje lange snelwegtrajecten af te leggen met deze zakjapanner - te compenseren door wat motorische pep in de stad. Maar dat is buiten de atmosferische driepitter gerekend, die 72 pk ontwikkelt bij 6.000 en 93 Nm bij 4.400 toeren per minuut. Hoewel de Aygo X niet meer dan 940 kilogram op de weegschaal zet, is deze Toyota nauwelijks vooruit te branden. Vertrekken in eerste is ok, maar schakel naar twee en het is gedaan. Ik heb me regelmatig afgevraagd of ik niet vergeten was de handrem af te zetten... Vervelend in het wervelende verkeer waarin je vliegensvlug in het kleinste gaatje moet kunnen duiken om met de stroom mee te kunnen.

2022 - Toyota Aygo X

Dus?

De Toyota Aygo X is me best bevallen. Zou ik alleenstaand zijn of geen kinderen hebben, dan zou deze stadswagen me zeker kunnen interesseren. Maar ik heb wel een gezin en geen nood om me een tweede wagen aan te schaffen, dus blijft enkel de kritiek op de motor over. Die is te luid op de snelweg en te traag in de stad. En ook de prijs is wat stevig, dan is een tweedehands Toyota Yaris misschien een betere oplossing.... Toch is het goed dat Toyota zich nog de moeite getroost tijd en energie te steken in dit soort stadswagens. Al was het maar om een waardig alternatief te bieden voor de (te) voor de hand liggende Fiat 500.

 

In dit artikel : Toyota, Toyota Aygo x

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker