Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik leuk en wat jammer aan de hybride Dacia Jogger Hybrid?

Geschreven door Frédéric Kevers op

Er is geen goedkopere zevenzitter met een hybride aandrijflijn dan deze Dacia Jogger Hybrid 140. Wat vond AutoGids-redacteur Frédéric Kevers leuk en wat jammer na een weekje testrijden?

26.490 €
  • Score redactie /20

Ook een budgetmerk zoals Dacia evolueert. Aanvankelijk ging het vooral om robuust basisvervoer met weinig oog voor technologie of comfort, maar tegenwoordig biedt de Roemeense Renault-dochter een steeds breder scala aan mogelijkheden. Zo is de ook als zevenzitter te bestellen Dacia Jogger ook beschikbaar met een hybride aandrijflijn. Het is tevens de eerste Dacia met een automatische transmissie. Maar is dat ook een winnende combinatie?

Leuk Dacia Jogger Hybrid 140

De hybride aandrijflijn van de Dacia Jogger wordt ook gebruikt door Renault-modellen zoals de Clio, de Captur en de Arkana. Het betreft een atmosferische 1,6 liter-benzinemotor van 95 pk (die volgens de op efficiëntie gerichte Atkinson-cyclus werkt) die gecombineerd wordt met twee elektromotoren. De ene, die 49 pk sterk is, zit in de versnellingsbak, de andere is een starter-generator van 20 pk. Het geheel is goed voor een gecumuleerd vermogen van 142 pk.

Dat hybride aandrijfgeheel is vlot genoeg om met de hedendaagse verkeersstroom mee te kunnen en vraagt daar weinig brandstof voor in de plaats. Ik besloot mijn weekje testrijden immers met een gemiddelde dorst van 5,8 liter per 100 kilometer. Als de batterij voldoende opgeladen is, kan je de stad grotendeels elektrisch doorkruisen. En dat is best aangenaam, jawel.

Review Dacia Jogger Hybrid 140

Natuurlijk is het interieur grotendeels opgetrokken uit harde plastics, maar de assemblage is deugdelijk, de vormgeving geslaagd en de indeling overzichtelijk. De bedieningselementen staan waar ze horen te staan en blijken eenvoudig te bedienen, zodat je onderweg niet nodeloos afgeleid wordt. De optionele smartphonehouder met usb-poort verdient een speciale vermelding wegens even eenvoudig als praktisch en veilig. Ook het genereuze aanbod aan opbergvakken vond ik prettig.

Dat het een zevenzitter is, de Dacia Jogger. Eentje die minder dan 30.000 euro kost. De plaatsen op de derde zitrij zijn wat krap, maar zijn wel degelijk bruikbaar voor niet al te lange passagiers. Een bereikbare auto voor kroostrijke gezinnen, dus.

Jammer Dacia Jogger Hybrid 140

Als bestuurder zit je niet goed in de Dacia Jogger. Ik ben niet langer dan 1,78 meter en heb geen al te lange benen, toch kon het opklaptafeltje achterin niet meer open omdat het geblokkeerd was door het zitkussen. Bovendien bleek dat tafeltje onbruikbaar voor mijn kinderen, die nog gebruik maken van een kinderstoel. Een gemiste kans voor een gezinswagen. De twee stoelen op de derde zitrij zijn niet allen moeilijk toegankelijk, ze vreten ook aan het bagagevolume. Gelukkig kan je ze ook verwijderen, al is dat in de praktijk makkelijker gezegd dan ook gedaan. En reken niet op een vlakke laadvloer.

Review Dacia Jogger Hybrid 140

De Dacia Jogger Hybrid is een comfortabele gezinswagen, die hobbels en bobbels moeiteloos de baas blijft. De stoelen bieden voldoende steun, zodat ook langere ritten in alle comfort geschieden. Toch als je overweg kan met een rumoer van de banden en de rijwind, want de geluidsisolatie is niet om over naar huis te schrijven.

Dus Dacia Jogger Hybrid 140

De Dacia Jogger blijft een uniek aanbod: voor dat bedrag vind je nergens een zevenzitter die zoveel ruimte biedt en over een hybride aandrijflijn beschikt. De Hybrid 140 is geen sprinter, maar de soepele werking en het lage verbruik maken veel goed. Al zou ik persoonlijk voor de Eco-G 100 durven kiezen, want die is nog eens 5.000 euro goedkoper.

Verwante testen

In dit artikel : Dacia, Dacia Jogger

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker