Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Audi RS5 TDI

Audi heeft een sportieve zelfontbrander ontwikkeld met twee turbo’s en daarbovenop een elektrische compressor. Deze experimentele krachtbron konden we testen op het chassis van een RS5.

Audi RS5 TDI #1

Deze zomer viert Audi de 25e verjaardag van de TDI-motor. De eerste dieselmotor met die benaming werd namelijk in 1989 onder de motorkap van de toenmalige Audi 100 gemonteerd. Het ging om een drukgevoede 2.5 met vijf cilinders en directe injectie die 120 pk en 265 Nm leverde. Ongeveer wat een goede 1.6-diesel vandaag de dag ontwikkelt dus... Mettertijd heeft zowel Audi als de concurrentie het rendement van de zelfontbrander, die volgens de Duitse prestigeconstructeur nog een mooie toekomst voor zich heeft, immers sterk doen toenemen.
Alle specialisten zijn het er namelijk over eens dat er in de toekomst verschillende aandrijfvormen naast elkaar zullen blijven bestaan. Auto’s met verbrandingsmotor (gevoed door fossiele of alternatieve brandstoffen) zullen de markt delen met hybrides (al dan niet oplaadbaar aan het stopcontact) en elektrische voertuigen, in afwachting van de komst van elektrische voertuigen die gevoed worden door waterstof (via een brandstofcel). Op korte termijn zal de verbrandingsmotor echter het populairst blijven. En volgens Audi zal de evolutie van drukvoedingstechnieken bijdragen tot het verbeteren van het rendement van zowel benzine- als dieselmotoren.

In dit artikel : ,

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker