Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Cupra Formentor 1.5 TSI : hoe rijdt de basisversie van de Cupra Formentor?

AutoGids test de 2021 Cupra Formentor 1.5 TSI. Lees onze review van de minst dure Cupra op de markt.

33.260 €
  • Score redactie NB

Overzicht :

Terwijl je geen Cupra Leon of Cupra Ateca onder de 245 pk vindt, kreeg de Formentor een basisversie met ‘amper’ 150 pk. Nog niet de helft dus van de 2.0 TSI 310 waarmee het model werd voorgesteld... Naast de 1.5 TSI waarover het hier gaat, komt er binnenkort trouwens nog een tweede Formentor met 150 pk: een 2.0… TDI. Wat blijft er in deze basisversie nog over van het ‘Cupra’-gehalte?

Koetswerk en afmetingen

De Formentor is de eerste Cupra die niet bestaat met een Seat-logo op zijn koetswerk. Met zijn koetswerk van 4,45 meter is hij langer dan een Ateca en een vijfdeurs-Leon, maar iets korter dan de breakversie Leon ST. Hij onderscheidt zich echter vooral met de vorm van zijn koetswerk, dat qua hoogte tussen dat van de Ateca en dat van de Leon in zit.

De Cupra Formentor is dan ook eerder een stoere cross-over dan een SUV. Vergeleken met de krachtigere VZ-uitvoeringen (+204 pk) moet deze Cupra Formentor 1.5 TSI het stellen zonder diffusor in de achterbumper en zonder de karakteristieke vier uitlaten.

Interieur en kofferruimte

Het interieur verschilt nauwelijks van dat van de krachtigere uitvoeringen. De grootste weggever is de startknop, die hier op de traditionele plaats staat en niet op het stuur, zoals bij de VZ-versies. Verder heeft de basisuitvoering van deze cross-over een aanraakscherm van 10 in plaats van 12 duim en geen navigatie, al kun je daar een mouw aan passen met het Pack Technology. De instrumenten zijn echter ook in deze basisversie van de Cupra Formentor altijd digitaal en personaliseerbaar.

2021 Cupra Formentor - AutoGids

Specificaties en prestaties

De viercilinder op benzine in de Cupra Formentor 1.5 TSI kennen we uit tal van modellen uit de Volkswagen-groep. Het betreft hier de versie zonder mildhybride technologie, die zijn maximale vermogen van 150 pk vrijgeeft van 5.000 tot 6.000 o/m, terwijl zijn maximumkoppel 250 Nm bedraagt bij 1.500 tot 3.500 o/m.

Optrekken van 0 tot 100 km/u doet deze basisversie volgens de Spaanse constructeur in 8,9 seconden, ongeacht of hij is uitgerust met de manuele versnellingsbak met zes verhoudingen of met de optionele gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Qua verbruik zaten we met onze manuele test-1.5 TSI tussen de 7,6 en de 9,1 l/100 km.

Rijgedrag

Ook voor de rest zal deze Cupra Formentor 1.5 TSI zijn inzittenden niet gauw bruuskeren: hij biedt een goed rijcomfort, terwijl het koetswerk toch netjes ondersteund wordt. Het weggedrag is dat van een degelijke gezinsauto. In bochten of op rotondes kun je de Catalaanse cross-over wel dwingen zijn neus naar binnen te duwen, maar voor de rest rijdt de enkel met voorwielaandrijving te krijgen Formentor 1.5 TSI toch vooral efficiënt.

2021 Cupra Formentor - AutoGids

Belgische prijs en versies Cupra Formentor 1.5 TSI

Het belangrijkste argument van deze basisversie is natuurlijk van financiële aard, want met een vanafprijs van 32.760 euro (+2.020 euro met DSG) kost de Cupra Formentor 1.5 TSI een dikke 9.000 euro minder dan de minst dure ‘VZ’, de 2.0 TSI 245, terwijl het verschil met de 310 pk-versie iets meer dan 15.000 euro bedraagt. En dan zwijgen we nog over de verkeersbelastingen, al ben je op dat vlak natuurlijk het beste af met de hybrideversies e-Hybrid en VZ e-Hybrid, toch zeker in Vlaanderen.

Wat de standaarduitrusting betreft, discrimineert Cupra maar weinig tussen de Formentor tout court en de VZ, en de schaarse verschillen die er toch zijn, kunnen grotendeels worden weggewerkt door middel van packs.

>>> Cupra Formentor: ontdek alle modellen, versies en prijzen.

Cupra Formentor - Verdict AutoGids

De Cupra Formentor 1.5 TSI is ruim en praktisch en rijdt aangenaam. Kort samengevat (en misschien een beetje kort door de bocht) is hij een uitstekende… Seat. Al is hij wel de ideale Cupra voor wie houdt van de gespierde look, maar geen nood heeft aan sportwagenprestaties. Ook voor fleetrijders die zich willen onderscheiden op de bedrijfsparking, kan hij interessant zijn, hoewel zij wellicht meer baat zullen hebben bij een van de twee plug-inhybrideversies.

  • Aantrekkelijk design
  • Gezond en efficiënt weggedrag
  • Aangenaam aandrijfgeheel
  • (Te) discreet motorgeluid
  • Overdreven digitalisering
  • Geen Cupra-prestaties

In dit artikel : Cupra, Cupra Formentor

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmns

NIEUWSBRIEF