Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Ferrari California

De California introduceert met zijn harde wegklapdak, direct ingespoten V8 centraal voorin, dubbele koppeling en meerarmige achteras heel wat primeurs voor Ferrari.

De California zal de geschiedenis ingaan als een vernieuwingsmodel voor Ferrari. Om te beginnen door zijn positionering, want hij is de eerste "kleine" GT van het sportwagenmerk, met een centraal voorin opgestelde V8 in plaats van de traditionele V12. Vervolgens door zijn koetswerk, omdat hij natuurlijk de eerste Ferrari is met een hard wegklapdak. En ten slotte op technisch vlak, aangezien hij tegelijk twee belangrijke nieuwigheden introduceert: een rechtstreekse benzine-inspuiting en een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling die werd ontwikkeld in samenwerking met specialist Getrag.

Het hydraulisch bedienbare wegklapdak verdwijnt in 14 seconden in de koffer. Het dak en de achterruit komen daarbij boven elkaar te liggen, boven op een scherm dat het koffervolume in cabrioconfiguratie beperkt tot 240 liter (340 liter in coupéconfiguratie). De California biedt geen echte zitplaatsen achterin. Net als in alle recente Ferrari's is de rijhouding perfect, in dit geval meer bepaald dankzij een elektrische hoogteverstelling van het stuur in de hoogte en de diepte.

Al na enkele kilometers wordt duidelijk dat Ferrari en toeleverancier Getrag door hun krachten te bundelen de beste versnellingsbak met dubbele koppeling gecreëerd hebben die wij tot dusver al aan de tand mochten voelen. Nog een troef van de California is zijn comfort, dat uitzonderlijk is voor een auto van dit prestatieniveau. Het enige nadeel van die grotere soepelheid is een lichte vaagheid bij het aansnijden van de bocht. Dat wordt echter niet storend en brengt ook de stabiliteit niet in het gedrang. De gestuurde schokdemping van Delphi met een vloeistof met magnetische deeltjes draagt daar in ruime mate toe bij, door de koetswerkbewegingen van de California efficiënt, maar altijd in zachtheid af te remmen op zijn ruime veerwegen.

Als eerste Ferrari met hard wegklapdak, die comfortabeler en ?gebruiksvriendelijker? is dan de F430 Spider, neemt de California het openlijk op tegen de Mercedes SL 63 AMG, die hij op alle vlakken overtreft.

U kunt de Eerste Test van de Ferrari California nalezen in AutoGids 758 van 12/11/2008.

In dit artikel : Ferrari

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars