Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mazda 3

Om aan de nieuwe Euro 5-uitstootnormen te voldoen werd de 1.6 CDVi van de Mazda 3 herwerkt. Hij is nu niet alleen schoner, maar ook krachtiger en kreeg een manuele zesversnellingsbak.

Prijs
NB

De nieuwe Euro 5-norm (vanaf 1 januari 2011 verplicht voor alle auto's die in de Europese Unie worden ingeschreven) dwingt constructeurs ertoe om hun motorpalet te herzien. Dat geldt ook voor Mazda, dat 'zijn' 1.6 CDVi aanpast aan de smaak van de dag. Zo moeilijk is dat nu ook niet geweest, want omdat deze motor al is herwerkt als HDi bij PSA (Peugeot-Citroën) en als TDCi bij Ford moest Mazda gewoon het voorbeeld volgen...

Hij boekte vrij veel winst qua vermogen en koppel (6 pk en 30 Nm winst), zodat hij voortaan 115 pk levert bij 3.600 o/m (400 o/m vroeger) en 270 Nm vanaf 1.750 o/m. De overboostfunctie van voordien, die het koppel kortstondig kon opdrijven bij zware belasting, is verdwenen. Achter het stuur komt de opvallendste vooruitgang in het rijplezier echter vooral van de versnellingsbak, die nu zes verhoudingen telt, zodat de motor gemakkelijker binnen zijn nuttige toerenbereik kan worden gehouden en minder snel hoeft te draaien op de snelweg, wat meteen de geluidsproductie ten goede komt. De CDVi is verder nog steeds een gezonde en soepele motor bij een dynamische rijstijl, zelfs al lijkt hij bij de overstap naar de Euro 5-norm dat kleine extraatje in punch te hebben verloren dat hem bij het optrekken van zijn rivalen wist te onderscheiden.

De 1.6 voldoet niet alleen aan de Euro 5-normen, hij won er ook enkele pk's en newtonmeters bij, maar hij is ook homogener geworden dankzij de komst van een zesversnellingsbak. Spijtig dat zijn verbruik nog net niet genoeg gezakt is om recht te hebben op een overheidspremie...

U kunt de Eerste Test van de Mazda 3 1.6 CDVi nalezen in AutoGids 812 van 8/12/2010.

In dit artikel : Mazda, Mazda Mazda3

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker