Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes GLB - Broedermoord

Geschreven door Olivier Maloteaux op

De lijnen van deze nieuwe compacte SUV lijken met etsnaald getekend. Maar hij kan ook zijn grote broer GLC het leven zuur maken, want hij is tegelijk compacter en ruimer dan die laatste…

Het concept

SUV’s breiden in alle segmenten uit. Soms wedijveren ze zelfs met elkaar binnen hun eigen familie. Dat is ook het geval met deze nieuwe GLB (4,63 meter lang), die plaats neemt tussen de GLA (4,42 meter) en de GLC (4,66 meter), waarbij hij die laatste in de hielen bijt. Zeker omdat hij tot zeven inzittenden plaats biedt, in tegenstelling tot de GLC. Daardoor is deze nieuwe GLB de enige compacte Duitse premium-SUV met zeven plaatsen, want Audi en BMW zijn in dit segment niet actief. Bij de premiummerken biedt enkel de Land Rover Discovery Sport ook zeven plekken in een ongeveer even lang koetswerk (4,60 meter).

Technisch gezien staat de GLB op het platform van de jongste A- en B-Klasse, dat hier tot het uiterste is uitgerekt. In de basis heeft hij dus een voorwielaangedreven architectuur. Maar vierwielaandrijving is als optie verkrijgbaar, waarbij de gestuurde koppeling het koppel naar de achteras versluist wanneer de voorwielen worden overmand. Om het chassis te geleiden combineert hij MacPherson-veerpoten op de vooras met een meerarmige achterwielophanging.

Hoe hij rijdt

Onder de motorkap zijn bij de lancering zes motoren beschikbaar: de benzineversies 200 (1.3-turbo met 163 pk), 250 (2.0-turbo met 224 pk) en 35 AMG (2.0-turbo met 306 pk) en de diesels 180 d, 200 d en 220 d (2.0-turbo met respectievelijk 116, 150 of 190 pk). Het prijskaartje ligt tussen de 38.115 en de 46.222 euro. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak, met zeven verhoudingen in de 200 op benzine en acht in de andere versies. Vierwielaandrijving is een optie op de 200 d en standaard op de 250 en de 220 d. De constructeur meldt dat er a priori geen plug-inhybride GLB komt, maar wel een zuiver elektrische variant, meer bepaald in 2021. Tot slot verwachten we tegen het eind van het jaar ook de onthulling van de nieuwe Mercedes GLA, die kleiner wordt dan de GLB en enkel met vijf zitplaatsen beschikbaar zal zijn.

Onze test begon met de 220d. De diesel gromt wat onder zware belasting, maar de 190 pk en het genereuze koppel stuwen deze SUV op dynamische wijze voort. Het stuur heeft standaard een variabele overbrenging en de 4Matic-vierwielaandrijving (standaard) staat in voor een foutloze trekkracht. We wisten ook het comfort van de gestuurde dempers (1.198 euro) te smaken, die zelfs voor wat gedein zorgen zodat ze doen denken aan de luchtvering van de duurdere modellen, ondanks de stalen veren hier. Deze soepele ijking leidt echter wel tot een wat vager gevoel wanneer het tempo omhoog gaat. Het volstaat dan om de schokdemping in ‘Sport’ te zetten.

De passieve standaardophanging, waarvan men ons belooft dat ze vooral op comfort is afgestemd, konden we helaas niet testen. We mochten daarentegen wel een stukje licht terreinwerk uitproberen (dwarshellingen, lichtjes gekruiste bruggen, steile en stoffige hellingen enzovoort). De modus Off-Road van de vierwielaandrijving spert de koppelverdeling op 50/50 tussen de twee assen en de 4x4-versies hebben verder een afdaalhulp. Zonder een echte offroader te zijn trekt de GLB zich aardig uit de slag naast het asfalt, waar we nog maar eens zijn zachte schokdemping op prijs wisten te stellen, die rotsen overschrijdt zonder ons door elkaar te schudden.

Na de topdiesel kwam de basisbenzinemotor GLB 200 met 163 pk, die wordt aangedreven door de kleine 1.3-turboviercilinder (met twee uitschakelbare cilinders bij lage belasting). Deze prettig klinkende motor is ontwikkeld samen met de Alliantie Renault-Nissan en geeft vooral bij lage en middelhoge toerentallen het beste van zichzelf, waar hij dapper uit de hoek komt. Hoewel deze versie enkel verkrijgbaar is met voorwielaandrijving, is er nooit een gebrek aan trekkracht. Hij stuurt zelfs levendiger in dan de dieselversie, waarvan de tweelitermotor zwaarder op de neus van de auto weegt. De gerobotiseerde zevenversnellingsbak bleek daarentegen wat meer te aarzelen dan de achtbak van de zelfontbrander.

Prijs & uitrusting

Het dashboard is identiek aan dat van de A- en de B-Klasse, met dus een dubbel digitaal scherm dat tot in het midden van het interieur doorloopt. De navigatie is een optie (666 euro), maar het MBUX-multimediasysteem met geëvolueerde spraaksturing is standaard. De basisuitrusting is correct (automatische airco, snelheidsregelaar, regen- en lichtsensoren, gerobotiseerde versnellingsbak), maar de opties blijven talrijk en duur. Het ontwerp van het interieur is gestileerd, maar we zien her en der harde plastics in de onderste delen van het dashboard en de deurpanelen. Qua kwaliteitsgevoel lijkt een Peugeot 5008, met een nochtans minder edel logo, ons veel verfijnder.

Achterin is de achterbank te vlak, en de middelste zitplek is hard en smal, maar de beenruimte is zeer groot, vooral met de optionele over 14 centimeter verschuifbare achterbank (436 euro), die ook een in acht trappen verstelbare rugleuning heeft. Deze moduleerbaarheid is standaard in combinatie met de derde zitrij (908 euro). De twee klapstoeltjes van die laatste rij passen heel goed voor mensen van tot 1,70 meter. Grotere passagiers schuren daarentegen met hun hoofd tegen het plafond. Wanneer deze zitjes niet in gebruik zijn, kunnen ze in de koffervloer verdwijnen.

De koffer is ruim in vijfzitsopstelling, maar veel minder met alle plekken bezet. Door alle rugleuningen neer te klappen komt een mooi vlakke laadvloer vrij. Ook de rugleuning van de rechtervoorstoel kan plat (182 euro), zodat objecten van tot 2,67 meter lang in de auto passen. Mercedes biedt een elektrische kofferklep aan (472 euro), net zoals een panoramisch schuifdak (1.416 euro), dat het interieur lichter maakt, maar slechts voor een heel klein stukje open kan. De hoge zitpositie geeft een panoramisch zicht op het verkeer, maar de standaardstoelen zijn hard en vlak. De hoofdruimte is enorm, zodat er zelfs plaats is voor inzittenden met een hoge hoed.

Ons verdict

Deze heel veelzijdige nieuwe SUV is even aangenaam op dagelijkse trajecten als tijdens vakantieritten, waar het gezin en de bagage in het grootste comfort worden vervoerd. Helaas is het prijskaartje zoals steeds bij Mercedes zeer hoog, temeer omdat er dan nog flink wat opties resten. Maar dat geldt ook voor de andere Duitse premiummerken, die nog niet hebben geïnvesteerd in het segment van de compacte zevenzits-SUV’s, waardoor deze GLB dus vrij spel heeft…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars