Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes GLK

Mercedes betreedt eindelijk het segment van de compacte softroaders. De GLK wil in tegenstelling tot zijn rivalen niet alleen op, maar ook naast de weg topprestaties leveren.

De GLK, die ontworpen is op het platform van de C-Klasse, heeft een overlangs opgestelde motor en een permanente vierwielaandrijving met een nominale verdeling van het koppel tussen de voor- en de achteras in een verhouding 45/55 procent. Het nieuwe 4Matic, dat onlosmakelijk verbonden is met de zeventrapsautomaat 7G-Tronic verbetert het rijcomfort. De elektronische rijhulpmiddelen bieden op de weg hetzelfde niveau van veiligheid en efficiëntie als in de C-Klasse, waarvan de GLK is afgeleid.

Meer dan de andere constructeurs van 4x4's wil Mercedes echter aantonen dat een goede terreinwagen geen korte versnellingen en mechanische differentieelvergrendelingen meer hoeft te hebben. In de GLK regelt de tussenbrugkoppeling het trekkrachtpotentieel met een tot dusver ongeziene nauwkeurigheid. Net als de VW Tiguan is hij verkrijgbaar in twee uitvoeringen, die van elkaar verschillen door hun look en hun techniek: de Townside voor in de stad en de Freeside voor in het veld.

Het Off-Road Engineering-pakket van de GLK beperkt zich tot twee knoppen. De offroadvariant van de GLK zette ons ertoe aan om zelf te schakelen met behulp van de twee spatels aan het stuur. De Off-Road-knop moet worden ingedrukt om de specifieke programma's voor het rijden op moeilijk terrein in te schakelen. Deze stand past de schakelpunten van de automaat aan, vergroot de doseerbaarheid van het gaspedaal en activeert de terreinmodi van het ABS en de elektronische trekkrachtcontrole ETS. De tweede knop van het Off-Road Engineeringpakket is die van de afdaalhulp Downhill Speed Regulation (DSR). De oordeelkundigheid waarmee deze terreinhulpsystemen werken, is echt indrukwekkend.

De GLK combineert met zijn elastische verbindingen het beste van twee werelden: hij is tegelijk soepel in diepe sporen en stugger op glad asfalt. Al is hij in vergelijking met pakweg een BMW X3 wel meer op comfort gericht dan op sportiviteit. De eerste tests op de weg zullen pas eind juli plaatsvinden, maar nu al zijn we gevallen voor zijn hoekige, maar complexloze trekken van een echte terreinwagen... waar de liefhebbers van nep-4x4's niet van houden.

In dit artikel : Mercedes-Benz

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars