De Euro 5-uitstootnorm, die van kracht wordt op 1 september 2009, begint stilaan zijn stempel te drukken op het programma van de verschillende constructeurs. Delphi, de tweede grootste automotive toeleverancier ter wereld, heeft Peugeot bijgestaan met zijn expertise inzake inspuitsystemen om de 2.0 HDi aan de nieuwe normen te laten voldoen. Wat het verbruik betreft, kunnen we zeggen dat het normgemiddelde met 0,3 l/100 km daalde, tot 5,6 l/100 km. Dat komt overeen met een winst van vijf procent.
Het bijzonder lineaire karakter van deze turbodiesel met gemeenschappelijke inspuitbuis (1.650 bar) en piëzo-elektrische injectoren zegt echter meer dan de naakte cijfers. De motor vertoont een soepelere werking en het holle karakter onder de 2.000 o/m is verdwenen. Ook lijkt de geluidsproductie te zijn gedaald, net als het niveau van trillingen. Knap werk, vooral omdat die prestatie werd verkregen zonder extra geluiddempende maatregelen.
De 407 ondergaat een erg summiere facelift, maar krijgt tegelijk een bijgewerkte versie van de 2.0 HDi onder de kap. Dankzij deze geslaagde motor kan deze gezinswagen zijn gunstige positie in de categorie behouden, in afwachting dat zijn benzinemotoren, die nu wat achterophinken, op hun beurt evolueren.
In dit artikel : Peugeot