Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Cayenne S E-Hybrid heeft geen CO2-probleem meer

De nieuwe Cayenne S E-Hybrid is voortaan aan de stekker herlaadbaar. Daarmee is zijn CO2-uitstoot niet langer een probleem.

Prijs
NB

Het concept
Porsches plug-in hybride verhaal is een trilogie geworden, want na de Panamera S E-Hybrid en de 918 Spyder staat Stuttgart nu klaar met de Cayenne S E-Hybrid. Met die drieling kan de Duitse sportwagenspecialist claimen dat hij de enige ter wereld is met zoveel plug-in hybrides. De ervaring die Porsche heeft opgedaan met elektrische hulpaandrijving in de autosport (om de acceleraties krachtiger te maken, onderbroken door fases van regeneratief remmen) is overal in het DNA van de 918 Spyder terug te vinden, in die mate zelfs dat deze supertarga de meest performante en efficiënte sportieveling ter wereld is. De minder exclusieve S E-Hybridversies van de Panamera en Cayenne zijn binnen hun eigen biotoop niet minder spectaculair snel en, zonder echte moeite te doen, spaarzaam met benzine. Zo liet de Panamera S E-Hybrid exact een jaar geleden een mooie balans optekenen op onze testbank.

Wat er verandert
Net zoals de Panamera maakt de Cayenne van zijn facelift halverwege de carrière van deze tweede generatie - de eerste generatie onderging ook al een dergelijke opfrisbeurt - gebruik om een plug-inversie te lanceren van zijn hybride variant, zodat de S Hybrid een S E-Hybrid wordt. De motor, een 3.0-V6 met compressor en directe injectie (333 pk bij 5.500 o/m), verandert niet bij deze overstap, maar het vermogen van de elektromotor is verdubbeld (van 47 naar 95 pk) zonder dat het koppel spectaculair toenam (310 in plaats van 300 Nm). De batterij, die niet langer enkel rijdend wordt herladen maar wel aan de stekker, is geen nikkel-metaalhydride exemplaar meer maar wel een lithium-ionaccu. Die is weliswaar dubbel zo zwaar maar neemt maar even veel plaats in als zijn voorganger. Bovendien laat hij het zuiver elektrische rijbereik toenemen van 2 à 3 kilometer naar 18 à 36 kilometer.
In de Panamera S E-Hybrid heeft de nieuwe lithiumbatterij een opslagcapaciteit die vijf keer zo groot is als het NiMH-exemplaar uit de S Hybrid (9,4 in plaats van 1,7 kWh). Die van de Cayenne is zes keer groter (10,8 kWh). Dat komt omdat de SUV zwaarder is dan de limousine (2.350 kilo tegenover 2.095 kilo) en bovendien de vier wielen aandrijft via een kortere brug. Om hem een vergelijkbaar elektrisch rijbereik te kunnen garanderen, moest hij dus wel een accu met een grotere capaciteit gebruiken (28 Ah tegenover 24 Ah). Een ander specifiek element van de Cayenne S E-Hybrid is dat hij een dubbel zo krachtige lader kan meekrijgen (7,2 kW in plaats van 3,6), waarmee de laadtijd wordt verkort van 3,5 naar 1,5 uur.

Hoe rijdt hij?
Net zoals de recent opgefriste Cayennes S, Turbo en Diesel blijft hij de meest dynamische SUV in zijn soort. Omdat we dit al weten, zijn we niet tot het uiterste gegaan op de weg, omdat dit net zoals de esthetische wijzigingen minder relevant is. Op papier heeft hij een bijna even hoge topsnelheid (243 km/h) en sprint hij bijna even snel op de kilometer vanuit stilstand (25,7 seconden) als de lichtere Cayenne S (2.085 kilo, 259 km/h en 25,1 seconden dankzij een biturbo-V6). Daarmee is hij echter wel langzamer dan de Panamera S E-Hybrid (270 km/h, 24,5 seconden). Omdat het om een hybride gaat, hoort ook de mogelijkheid om weinig te verbruiken bij zijn prestatiepalet, net zoals de capaciteit om een dertigtal kilometer zuiver elektrisch te rijden. Daarbij hebben we vastgesteld dat de SUV een kortere eindoverbrenging heeft dan de berline (1.400 o/m wanneer die laatste 1.200 o/m draait, of een elektrische topsnelheid van 125 in plaats van 135 km/h).
Deze eerste test van beide plug-in hybride Porsches beperkte zich dus tot twee zuinigheidsritten van zo'n 55 kilometer, waarvan één aan het stuur van de ondertussen bekende Panamera. Tijdens een parcours in de minder gunstige stadsrand met een gedeeltelijk ontladen batterij (14 kilometer rijbereik volgens de boordcomputer) tekende de berline een gemiddelde op van 3,6 l/100 km bij een gemiddelde snelheid van 49 km/h. Vorig jaar haalden we nog 4,0 l/100 km met de berline over een afstand van 94 kilometer, waarbij we bijna niets hadden verstookt in de eerste 53 kilometer (1,1 l/100 km) omdat we die in de elektrische modus hadden afgelegd. De Cayenne van zijn kant heeft ons niet teleurgesteld, want hij kwam toe met 2,7 l/100 km bij een gemiddelde van 47 km/h, weliswaar over een parcours dat gemakkelijker was dan dat met de Panamera. Op de eindbalans bleven we dus niet ver verwijderd van het gemiddelde normverbruik (3,1 l/100 km voor de berline en 3,4 l/100 km voor de SUV of respectievelijk 71 en 79 gram CO2/km). Dat alles hebben we bereikt in een demonstratief kader, want we weten dat een meer alledaags gebruik van de auto het reële verbruik rond de 10,0 l/100 km brengt, wat weinig is voor een benzinegestookte premiumberline. De S E-Hybrid heeft ongeveer even veel brandstof nodig als een dieselversie.

Budget/uitrusting
De Cayenne is altijd al minder duur geweest dan de Panamera, omdat hij op een gedeeld platform (Audi Q7, Volkswagen Touareg) is gebouwd. Dat geldt ook voor de S E-Hybrid: 85.063 euro tegenover 114.556,75 euro voor de berline, terwijl die laatste geen vierwielaandrijving heeft. Bovendien is de Cayenne S E-Hybrid (416 pk totaalvermogen) nauwelijks 2.000 euro duurder dan de 'gewone' Cayenne S (biturbo-V6, 420 pk) en kost hij even veel als de S Diesel (biturbo-V8, 385 pk). Stof tot nadenken, zeker in het Vlaamse Gewest, waar je slechts 41,76 euro aan BIV betaalt tegenover 4.659 euro in het Brusselse en Waalse Gewest. De jaarlijkse rijtaks, die voor het hele land dezelfde is, is met zijn 772,2 euro lager dan die van de S (1.490,28 euro) of de S Diesel (1.968,65 euro).

Concurrentie
Het staat vast dat de S E-Hybrid binnen het Cayenne-gamma een echt alternatief vormt voor de benzine- en dieselversies met vergelijkbaar vermogen. De markt kent verder maar erg weinig plug-in hybride SUV's. Er is de half zo krachtige en dure Mitsubishi Outlander PHEV (43.990 euro). En onder de limousines is er naast de Panamera nog de Mercedes S 500 Plug-In Hybrid, die ongeveer even veel kost (117.733 euro). Het enige andere aanbod op dit moment is de Volvo V60 Plug-In Hybrid (een break met dieselmotor, 57.600 euro).

Ons verdict
Meer nog dan de Panamera en de andere stekkerhybrides van het luxesegment in hun eigen modellenfamilie vormt de Cayenne S E-Hybrid een echt alternatief voor de benzine- en diesel-S-versies. Hij kost namelijk ongeveer even veel, maar presteert ook even goed en biedt minstens even veel rijplezier, terwijl hij je als bonus een schoon geweten biedt.

In dit artikel : Porsche, Porsche Cayenne

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars