Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Renault Espace BluedCi 200: volwassen busje

Renault heeft de 1.6 dCi van 160 pk vervangen door een 2-liter die 200 pk produceert. Wat de prestaties en het comfort van deze cross-over-limousine verhoogt.

52.625 €
  • Score redactie NC

Overzicht :

Renault is bezig met het updaten van zijn motorengamma na de introductie van de nieuwe homologatieprocedure WLTP. Na de Scénic, de Talisman en de Mégane, krijgt de Espace nu ook nieuwe motoren. In dit geval wordt de 1.6 diesel vervangen door een grotere 2-liter. Het blok is duidelijk genereuzer en kondigt 200 pk aan (tegenover 160 pk voordien) voor een koppel van 400 Nm (+ 20 Nm).

Snellere respons

Onderweg reageert de Espace sneller, en ook wat gemakkelijker. Er is geen behoefte meer om de motor hard te laten werken om een vlugge respons te krijgen: de 2-liter zorgt voor soepele hernemingen zonder te moeten forceren. Dat is goed voor het rijgedrag, maar ook voor het comfort en een vloeiende rijstijl. En omdat er minder van moet gevraagd worden, is de motor ook stiller dan de oude 1.6. De officiële prestatiecijfers bevestigen deze sereniteit: 9,1 s voor de 0-100 km/u (in plaats van 9,9 s) en een topsnelheid van 215 km/u (voordien 202 km/u).

De combinatie met de robotbak met 6 versnellingen is ook verbeterd, met een zachter schakelmoment en zelfs meer snelheid. Of toch een snellere reactie bij lage toerentallen. We hopen echter dat Renault snel denkt aan schakellepels achter het stuur (die zijn er nu niet). Met deze motor is de Espace een plezier om te rijden, en we zouden er volledig van willen genieten, zeker als het mogelijk is om een versie te krijgen met vierwielsturing, dat echt formidabel is in de bochten!

Beter

Op vlak van verbruik kondigt de BluedCi 200 5,3 l/100 km gemiddeld aan. Dat is een kleine stijging tegenover de 1.6 dCi (4,6 l/100 km), maar dat moet worden gerelativeerd gezien het verschil in vermogen en koppel tussen de twee motoren. Hoe dan ook heeft onze test een omgekeerd verhaal aan het licht gebracht. De 2-liter verbruikt in de praktijk minder dan de 1.6 dCi, en met een goede reden: hij is rustiger, soepeler en krachtiger, waardoor het niet nodig is om hem regelmatig tot het uiterste te drijven, wat leidt tot een efficiënter gebruik. Onze 1200 km tijdens de test werden afgerond met een verbruik van 7,4 l/100 km, terwijl de test met de dCi 160 ons een gemiddelde gaf van 8,5 l/100 km. QED!

Ons verdict

De vervanging van de 1.6 door de 2-liter BluedCi kent enkel voordelen. Toegegeven, de aankoopfactuur zal iets hoger liggen (+ €2400), maar de uitgave loont de moeite voor zowel het rijgedrag, het comfort en het verbruik, dat alle drie verbetert dankzij de extra dosis vermogen.

In dit artikel : Renault, Renault Espace

Geschreven door op