Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Lancia Ypsilon (2024): koketterie en gekkigheid

Geschreven door Laurent Blairon op

Een groots moment: het is meer dan 10 jaar geleden dat we nog eens mochten proeven van een nieuwe Lancia Ypsilon. De verwachtingen zijn dus hoog. Maar of deze eerste Lancia Ypsilon onder Stellantis-bewind die dan allemaal weet in te lossen?

Nu goed, we weten ongeveer wel wat we ervan kunnen verwachten. Technisch is de Lancia Ypsilon immers een doordruk van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Beide deugdelijke stadsauto's dus konden we - met die basis indachtig - voor deze test al enigszins voorspellen dat ook de Ypsilon zijn mannetje wel zou staan. Wat meer tijd liet voor een diepgravender onderzoek naar de hamvraag. Hoeveel Italiaanse flair en stijl schuilt er nog in de in Parijs uitgedokterde en in Spanje in elkaar gezette Lancia Ypsilon? 

Design Lancia Ypsilon

De kleine Lancia is niet zo klein. De nieuwe Ypsilon is 4,08 m lang (2 cm langer dan een Peugeot 208), 1,76 m breed en 1,44 m hoog. Afmetingen die sexy en origineel verpakt zitten. Elegante rondingen, warme kleuren (dat Giadagroen!) en een heleboel gedurfde details, deze stadsmus fladdert niet ongemerkt voorbij.

Review Lancia Ypsilon

De ronde achterlichten in Stratos-stijl zijn een echte blikvanger. De voorkant is net zo verrassend, met zijn kruisvormige lichtsignatuur (in feite een horizontale Y). Specifiek voor de benzineversies is de neus voorzien van vier minigrilles. Een verbrandingsmotor moet nu eenmaal kunnen ademen. Het profiel van de Italiaan verschilt sterk van dat van de 208/Corsa, met name in de achterste stijlen waarin de handgrepen van de achterportieren zijn verwerkt. Lancia tooit ze met een mooi ingelegd logo (een beetje zoals de eerste BMW X2). 

Interieur Lancia Ypsilon

Binnenin de nieuwe Lancia Ypsilon zitten de royale voorstoelen zeer comfortabel. De stoelen zijn goed ontworpen en komen, afhankelijk van de uitvoering, met verwarming en een massagefunctie. De achterbank is iets minder feestelijk, maar het is zeker niet van die aard dat het er ondraaglijk zitten zou zijn. De bagageruimte van de hybride versie meet 352 liter, voor de elektrische Ypsilon is dat nog 309 liter. Best behoorlijk in dit segment.

Lancia's hebben altijd al het verschil gemaakt in de materialen, vormen en kleuren die ervoor werden gebruikt. Wat - gelukkig - niet anders is in deze Ypsilon. Toegegeven, er zijn nog steeds een aantal kunststoffen die niet erg premium zijn, maar over het geheel genomen is het gewenste luxe-effect aanwezig.  Er is het oranje of blauwe ribfluweel op de stoelen, de afgeklede deurpanelen en dashboard, de kunstige verticale naaf van het stuur.

Review Lancia Ypsilon

Zoals dat hoort nestelt ook deze Lancia zich prettig op het netvlies. Alleen jammer van de vele Stellantis-knoppen die én wat afbreuk doen aan het algemene interieurdesign én nog maar eens onderstrepen dat deze Ypsilon technisch belange niet zo uniek is als de kekke aankleding doet vermoeden. 

Praktisch dan. Het dashboardplankje op de middentunnel vult de ruimte mooi op en kan worden gebruikt om sleutels of telefoons (die kunnen worden opgeladen via inductie) op af te leggen. Krijgt ook een duim omhoog: de cirkelvormige deurgreep die in de deurbekleding is geïntegreerd. De schermen aan boord zijn royaal van formaat en komen met een aangename weergave. 

Specificaties en prestaties Lancia Ypsilon

Lancia heeft naar eigen zeggen gekozen voor eenvoud door slechts twee motoren aan te bieden voor zijn stadsauto. De volledig elektrische versie ontwikkelt 156 pk en heeft dankzij de 51 kWh batterij een actieradius van 403 km wat overeenkomt met een gemiddeld verbruik tussen 14,3 en 14,6 kWh/100 km.

Review Lancia Ypsilon

De andere aandrijfoptie is de mild-hybride 1,2 liter-driecilinder van 100 pk. Een turbobenzine die standaard wordt gekoppeld aan de zestraps e-DCT. Of hoe de Lancia Ypsilon altijd geleverd wordt met een automaat. Op benzine haal je 190 km/u terwijl je in 9,3 seconden van 0 naar 100 km/u spurt. Die laatste oefening hebben de Italianen klaarblijkelijk nog niet gedaan voor de EV. Het enige wat we daar van prestatiegegevens meekrijgen, is dat die bij 150 km/u in zijn begrenzer kletst. 

Rijgedrag en comfort Lancia Ypsilon

Zoals al gezegd, zijn er technisch geen verrassingen. Ook de Ypsilon staat op het beproefde Common Modular Platform (CMP), wat ook de Lancia verzekert van een grote wendbaarheid en een gedegen comfort. Een basis waar Lancia evenwel wat meer 'premium' aan toe wou voegen.

De spoorbreedte werd met 24 mm vergroot, de vering kreeg een nieuwe afstelling en de besturing zag zich opnieuw gekalibreerd. Het resultaat is een soepelere wegligging. Het is ook stiller in de Ypsilon door het gebruik van meer geluidsabsorberende materialen. Vooral de 100% elektrische Ypsilon scoort met dat knusse loungegevoel. Behaaglijk en kwiek raast die door de binnenstad. De 400V-architectuur maakt AC-laden met 11 kW en snelladen met maximaal 100 kW mogelijk. Ook voor die waarden geldt dat dat perfect binnen het verwachtingspatroon valt.

Review Lancia Ypsilon

De 1.2 mild hybrid offert wat van dat cachet omdat hij minder snel uit de startblokken schiet, luidruchtiger is en minder 'vloeiend' de hoeken afsteekt. Maar, wat hij verliest in rijdynamiek wint hij wel aan actieradius. De boordcomputer van onze Ypsilon Hybrid gaf een gemiddelde van 5,5 liter/100 km aan, genoeg om een theoretische afstand van 800 km af te kunnen leggen voordat er getankt zou moeten worden.

De hybride kan trouwens ook 100% elektrisch rijden. Zij het niet vaak of lang genoeg naar onze smaak. Waardoor de verbrandingsmotor het (te) snel terug overneemt, wat op zijn beurt resulteert in overgangen die niet altijd even soepel verlopen. Over het vermogen geen klachten. 100 pk volstaat ruimschoots om vlot mee te kachelen met zelfs de snelste verkeersstroom. Met 300 kg minder op de weegschaal (het gewicht van de accu's) lijkt de Ypsilon Hybrid ook wat kwieker van richting te veranderen. Zijn eenvoudige torsieas achteraan durft zich daarentegen al eens verslikken in oneffenheden. Of toch meer dan de specifieke ophanging van de elektrische auto (torsieas met Panhard-stang).  

Prijs Lancia Ypsilon

24.000 euro voor de basis-Ypsilon, 27.000 euro voor de luxueuzere LX-versie en 28.000 euro voor de exclusieve Cassina-lanceringsversie. Goedkoop kan je de mild hybrid dus zeker niet noemen. Al zijn die prijzen evenmin exorbitant, gezien de hogere positionering (en bijhorende uitrusting) van de Lancia Ypsilon.

De EV passeert uiteraard die 30.000 euro-drempel: van 34.500 euro gaat het naar 39.500 euro als je je tegoed wil doen aan de luxe van de Limitata Cassina-uitvoering. 

    • Lancia Ypsilon Hybrid: vanaf 24.000 euro
    • Lancia Ypsilon Electric: vanaf 34.500 euro

Verdict Lancia Ypsilon

De Lancia Ypsilon is een verleider pur sang die liefhebbers van de verfijndere (stads)auto in vervoering zal brengen. Waardoor we kunnen stellen dat Lancia er in is geslaagd zich boven de massa uit te werken. Wat positief is: in dit segment worden auto's immers vooral gekocht met de ogen.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Lancia, Lancia Ypsilon

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars