Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Wat zoek je?

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Skoda Octavia Scout

Een vleugje sexappeal, een overbrenging op alle vier de wielen, een wat hogere bodemvrijheid en ziedaar: de nogal brave Skoda Octavia wordt als stoere Scout al een heel pak verleidelijker.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Van bij de eerste aanblik valt de Scout op door zijn wat avontuurlijker kleedje. Fundamenteler is dat de Scout standaard de Haldex 5-vierwielaandrijving overneemt die ook als optie te bestellen is op sommige Combi-versies. De nadruk ligt uiteraard op de voorwielen, maar in een oogwenk kan de trekkracht overgeheveld worden naar de achteras, afhankelijk van de grip die de voorwielen al dan niet hebben. Deze overdracht kan continu variëren, volgens de draaisnelheid van de wielen en de stuurhoek. Deze overbrenging maakt van de Scout een echt lastdier: zo mag de TDI 2 ton slepen (1,8 ton voor de benzineversie), en daar zullen wel een aantal mensen bijzonder tevreden mee zijn.

Binnenin weinig verrassingen: we herkennen het interieur van de normale Octavia, maar met enkele exclusieve toetsen, zoals een mooiere afwerking van de deurdrempels of de sierstrips op de deuren. Het geheel oogt sober en netjes, maar is ook van zeer goede kwaliteit. We konden even rijdend kennismaken in de buurt van Hamburg, in een landschap dat niet echt bekendstaat voor zijn steile klimmetjes. Wel konden we het uitstekende comfort appreciëren van de ophanging met langere veerwegen. Dat dit niet gepaard gaat met een grotere rolneiging, is zeker meegenomen. Dit is een Octavia die je nauwkeurig over de wegen kunt sturen en het comfort blijft grotendeels behouden als je eens van het asfalt afwijkt om de veldwegen op het parcours te gaan verkennen. Hoe goed de auto het doet op het terrein, werd ons getoond op een testcentrum van de Duitse automobielclub ADAC: steile hellinkjes of indrukwekkende afdalingen schrikken de Scout niet af.

De twee motoren die we reden, de 1.8 TSI van 180 pk en de 2.0 TDI van 184 paarden, beide gekoppeld aan een gerobotiseerde zesbak, passen perfect bij de Scout. Met het rekenmachientje in de aanslag haalt de tweede het natuurlijk, wat een beetje jammer is, want in feite is de benzinemotor de meest geciviliseerde en aangenaamste van de twee.

U kunt de Eerste Test van de Skoda Octavia Scout nalezen in AutoGids 907 van 6/8/2014.

In dit artikel : Skoda, Skoda Octavia

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Vind de autoverzekering die bij jou past!
  • Vind de autoverzekering die bij jou past!

  • AutoGids helpt je samen met verzekeringsmakelaar Hopala graag verder met je autoverzekering. Via het vergelijkingsplatform vind je makkelijk en transparant een autoverzekering op maat.

  • Ontdek het hier!