Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Toyota Corolla Hybrid (2023): Facelift in avant-première getest

Geschreven door Klaas Janssens op

De facelift van de Toyota Corolla houdt het niet bij visuele updates, maar krijgt ook een heleboel technische upgrades: zoals de introductie van de alweer vijfde generatie van de hybride aandrijftechnologie. AutoGids doet de test met de nog deels gecamoufleerde Touring Sports.

De Toyota Corolla mag zich niet langer de bestverkochte auto ter wereld noemen, want die fakkel werd in 2021 doorgegeven aan de RAV4. Maar hij blijft natuurlijk een hitnummer. Ook in België, waar de hybrideversies als zoete broodjes over de toonbank blijven gaan. Om dat succes te bestendigen lanceert Toyota een facelift van de Corolla. De veranderingen gaan verder dan je zou verwachten, want boven op de visuele updates introduceert de Japanse constructeur tevens een heleboel technische upgrades. 

Koetswerk en afmetingen

De Toyota Corolla blijft beschikbaar in drie koetswerkvarianten, maar enkel de hatchback en de break – Touring Sports – komen naar België. In de zomer van 2023 wordt het gamma aangevuld door de Corolla Cross, een SUV-variant naar het voorbeeld van de Yaris Cross.

De facelift trekt zowel de bumpers als de lichtblokken wat strakker, de hatchback krijgt een iets ander radiatorrooster dan de break. En geen blauwe gloed meer onder het Toyota-logo, voortaan kleurt de achtergrond weer zwart. De vernieuwde Toyota Corolla introduceert ook twee nieuwe koetswerktinten, met naast Metallic Grey ook het Juniper Blue van onze nog gedeeltelijk gecamoufleerde testwagen. Die kleur leerden we kennen op de nieuwe Aygo X.

2023 Toyota Corolla Hybrid Touring Sports

Touring Sports >>> lengte: 4650 mm > breedte: 1790 mm > hoogte > 1460 mm

Interieur en kofferruimte

De aanpassingen aan het interieur blijven beperkt, al zorgen de opgewaardeerde materialen wel voor kwaliteitsinjectie. Belangrijker is de introductie van een digitaal instrumentarium dat 12,3 duim meet, vier verschillende designs krijgt en nieuwe functies verwelkomt. Juist jammer dat de installogica niet altijd even duidelijk is, waardoor je wat door de verschillende menu's moet ploeteren vooraleer je de gewenste informatie geafficheerd krijgt. Ook het centrale Toyota Smart Connect-infotainmentsysteem is nieuw, met een boven op het dashboard gemonteerde display van 10,5 duim. 

2023 Toyota Corolla Hybrid Touring Sports

Touring Sports >>> wielbasis: 2700 mm > koffer: 581-1606 liter

Specificaties en prestaties

Toyota heeft het hybride aandrijfgeheel van de 2023 Corolla tegen het licht gehouden. Zowel de verbrandingsmotor als de elektromotor en de batterij werden geoptimaliseerd met het oog op betere prestaties en meer rijplezier, zonder concessies op het vlak van efficiëntie. Het hybride motoraanbod bestaat nog steeds uit een versie met 1,8- en een versie met 2, 0-literbenzinemotor.

De vernieuwde Toyota Corolla 1.8 Hybrid is nu goed voor 140 pk (+18), sprint voortaan in 9,2 seconden (-1,7) naar 100 km/u en stoot nog steeds 102 gram CO2 uit. De Corolla 2.0 Hybrid zet daar 196 pk, 7,5 seconden en 107 gram tegenover. En neen, de vierwielaangedreven en door een 300 pk sterke 1.6-driecilinder aangedreven GR Corolla komt nog steeds niet naar Europa.

2023 Toyota Corolla Hybrid Touring Sports

1.8 Hybrid >>> 140 pk en 142 Nm > 0-100 in 9,2 sec > 180 km/u topsnelheid > 4,5 l/100 km > 102 g/km CO2

Rijgedrag

Aan het onderstel werd bij deze facelift nauwelijks geraakt, toch rijdt de vernieuwde Toyota Corolla een stuk beter. En dat heeft alles met de vernieuwde aandrijflijn te maken, die een stuk vlotter oppakt (directe reactie op het gaspedaal), minder toeren hoeft te maken (minder rumoer) en zachter schakelt (minder koffiemoleneffect).

Het extra prestatiepotentieel van de 1.8 Hybrid zorgt er intussen voor dat je de zweep niet langer moet laten knallen om vooruit te geraken, wat wonderen doet voor zowel het comfort als de dynamiek. En dat allemaal voor een bijzonder laag verbruik: we besloten onze testrit met de Corolla 1.8 Hybrid met een gemiddelde dorst van amper 4,6 liter per 100 kilometer. 

2023 Toyota Corolla Hybrid Touring Sports

Belgische prijs

We waren nog onderweg met een preproductie-exemplaar, de Belgische lancering is voor later dit jaar. Dan volgen ook de defintieve prijzen van de 2023 Toyota Corolla.

Verdict

De populariteit van de Toyota Corolla Hybrid verbaast niet. Er is geen enkele wagen die een betere balans kan voorleggen tussen gebruiksgemak, CO2-uitstoot, rijbereik en betaalbaarheid. Zeker als 1.8 Hybrid Touring Sports. En deze update zorgt ervoor dat die balans nog wat interessanter wordt, want nu rijdt de Toyota Corolla ook zo leuk als hij eruit ziet.

In dit artikel : Toyota, Toyota Corolla

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars