Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Benzine | 27950 - 29670€ | 141 - 142 g/km (WLTP) |
Hybride benzine | 30940 - 39290€ | 101 - 119 g/km (WLTP) |
Toyota Corolla
De huidige Corolla trok in 2019 een streep onder de Auris-episode. De drie koetswerkvarianten – vierdeurs, vijfdeurs en break – doen allemaal een beroep op hetzelfde GA-C-platform van Toyota’s TNGA-architectuur. Wel heeft de vierdeurs een 6 centimeter langere wielbasis, waardoor hij niet alleen meer ruimte op de achterbank biedt, maar ook een grotere koffer (471 liter) heeft dan de hatchback (361 tot 1.024 liter). In die laatste valt de beenruimte achterin wat tegen. Het interieur voelt degelijk en verzorgd aan. Overal is technologie binnengeslopen, van het centrale scherm tot aan het digitale instrumentenbord, maar voor de voornaamste functies houdt de Corolla nog vast aan klassieke knoppen. De standaarduitrusting is zeker niet gierig, met onder meer een uitgebreide veiligheidsuitrusting op alle versies. Onderweg valt de uitstekende verhouding weggedrag-comfort op, dankzij een nauwkeurig stuur en een schokdemping die het koetswerk netjes onder controle houdt. Het motoraanbod is voor de berline is beperkt tot de 1.8 Hybrid met 122 pk, terwijl de hatchback ook beschikbaar is met de handgeschakelde 1.2-turbo met 116 pk als basismodel en de 2.0 Hybrid met 180 pk, die voelbaar meer dynamisme aan de dag legt dan de basishybride. De Corolla rijdt dynamisch én comfortabel en heeft met zijn geslaagde look een niet te onderschatten troef achter de hand. Tegelijk behoudt Toyota zijn schone geweten dankzij een overtuigende hybridisering en een betrouwbaar imago, ondersteund door een uitgebreide waarborg. De ruimste in zijn klasse is dit daarentegen niet, of toch niet in zijn vijfdeursuitvoering.
Prijs | CO2 | |
---|---|---|
Benzine | 28880 - 30810€ | 143 - 143 g/km (WLTP) |
Hybride benzine | 31870 - 46600€ | 102 - 121 g/km (WLTP) |
Toyota Corolla Touring Sports
Terwijl de Corolla hatchback en zeker de Sedan echte wereldauto’s zijn, wordt de breakversie Touring Sports enkel in Europa verkocht. In vergelijking met de hatchback is de break een flinke 28 centimeter langer. Een deel daarvan (6 centimeter) zit hem in de wielbasis, want die neemt de Touring Sports over van de Corolla Sedan. Die extra centimeters voel je op de (ietwat harde) achterbank, waar de break de beenruimte biedt die de vijfdeurs een beetje mist. De koffer heeft een knap volume van 598 liter (581 in de 2.0 Hybride, met zijn iets groter batterij) en is handig ingericht. In het interieur zijn de bergvakken daarentegen geteld. Door zijn langere wielbasis legt de break onderweg het accent iets meer op stabiliteit. Toch rijdt ook deze Touring Sports een pak dynamischer en levendiger dan zijn voorganger. Het beste nieuws is nog dat dat alles niet ten koste gaat van het rijcomfort. Toyota biedt ook een stoere Trek-versie aan, die hoger op zijn poten staat. De motoren zijn dezelfde als in de vijfdeurs. De instapversie is dus een 1.2-turbo, die met zijn 114 pk zeker niet misstaat in deze break. Maar uiteraard is de Touring Sports pas een échte Toyota in zijn full hybrid-uitvoeringen. Van die hybrides bestaan twee varianten: een 1.8 van 122 pk, en een 2.0 met in totaal 180 pk. Die laatste is merkelijk veelzijdiger en voor de break dan ook de betere keuze. Een dynamische look en meer rijplezier stonden bovenaan in het lastenboek van de nieuwe Corolla. Opdracht volbracht, ook met de breakversie Touring Sports, die extra beenruimte op de achterbank én een fatsoenlijke koffer toevoegt. Daarmee is hij bij uitstek de Corolla voor gezinnen.