Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volvo EX30 (2023): Compact, elektrisch, hip, premium... én betaalbaar?

Geschreven door Frédéric Kevers op

De nieuwe Volvo EX30 is een elektrische SUV die compacte afmetingen combineert met een hip lijnenspel en een premium uitstraling. En die aangeboden wordt aan competitieve prijzen. AutoGids doet de test.

50.960 €

Met de Volvo EX30 heeft de Zweedse constructeur een elektrische SUV voor de grote massa gemaakt. Ze ambiëren grote verkoopvolumes en mikken op nieuwe klanten: volgens Volvo Belux is 60% van de preregistraties afkomstig van kopers die nieuw zijn voor het merk. Maar beschikt de nieuwe EX30 ook over de juiste talenten om uit te groeien tot een bestseller?

Koetswerk en afmetingen Volvo EX30

De nieuwe Volvo EX30 is het kleinste model uit het gamma: het koetswerk is slechts 4,23 meter lang en 1,80 meter breed (tegenover 4,44 en 1,86 meter voor de XC40). Maar de proporties doen deze SUV imposanter ogen dan hij in werkelijkheid is - zeker als je kiest voor de tweekleurige configuratie met contrasterend zwart dak. Het door de recente creaties van Polestar geïnspireerde design combineert sobere lijnen met een korte neuspartij, uitgesproken wielkasten en knappe lichtblokken. 

2023 Volvo EX30

>> Lengte: 4233 mm, breedte: 1836 mm, hoogte: 1549 mm, wielbasis: 2650 mm

Interieur en kofferruimte Volvo EX30

Dat scandinavische design van het koetswerk wordt doorgetrokken naar het interieur. Binnenin hanteert Volvo een less-is-morefilosofie die een minimalistische vormgeving, een doordachte ergonomie en algemeen welbehagen oplevert. En die het aantal verschillende onderdelen reduceert, wat de productiekosten drukt en de assemblagetijd inkort. Uiteraard grijpt de nieuwe Volvo EX30 naar sustainable interieurmaterialen, al ogen die niet allemaal even geslaagd: het gerecycleerde PVC oogt een beetje zoals een keukenwerkblad uit de net iets minder stijlvolle jaren negentig... 

Volvo heeft goed naar Tesla gekeken, want het dashboard van de nieuwe EX30 houdt het bij een centraal geplaatste display dat zowat alle bedieningsfuncties bundelt. In tegenstelling tot een Model 3 of Model Y wordt het scherm van 12,3 inch hier echter staand in de plaats van liggend gemonteerd. Zoek dus niet naar een aparte tellerpartij voor de bestuurder, zelfs van een head-updisplay is geen sprake. Wel van geïntegreerde soundbar die knap oogt en nog beter klinkt. 

LEES OOK - Tesla Model 3 RWD (2024) - hoe goed is de Highland update?

De nieuwe Volvo EX30 kan vier volwassenen transporteren, al zullen langere passagiers achterin wel klagen over de wat krappe beenruimte. De koffer heeft een inhoud van 318 liter, die oploopt tot 379 liter als je de ruimte onder de dubbele vloer meetelt. Met neergeklapte achterbank bedraagt het bagagevolume 904 liter. Er is ook een zogeheten frunk in de neus waar je de laadkabels kwijt kan. Binnenin blijven de opbergmogelijkheden beperkt: er is geen traditoneel dashboardkastje meer en de overige opbergvakken zijn nogal onpraktisch van vorm.

2023 Volvo EX30

>> Kofferinhoud: 318-904 liter

Specificaties en prestaties Volvo EX30

De elektrische SUV wordt aangeboden in drie varianten. De achterwielaangedreven Volvo EX30 Single Motor en de Single Motor Extended Range gebruiken dezelfde elektromotor als de Smart #1 en de Zeekr X, die goed is voor een vermogen van 272 pk en een maximaal koppel van 342 Nm. De Single Motor houdt het bij een batterij van 49 kWh, het accupakket van de Extended Range heeft een capaciteit van 64 kWh.

De Volvo EX30 Twin Motor Performance combineert die batterij van 64 kWh met een extra elektromotor op de vooras, waardoor het systeemvermogen en het maximumkoppel toenemen tot respectievelijk 428 pk en 543 Nm. En dat zorgt ervoor dat de elektrische SUV aan 3,6 seconden genoeg heeft om van 0 tot 100 km/u te spurten - geen enkele Volvo uit de geschiedenis doet beter. De topsnelheid van de Volvo EX30 is hoe dan ook gelimiteerd tot 180 km/u.

Het laadvermogen van de Volvo EX30 bedraagt 1.000 kilogram voor de Single Motor, 1,400 kilogram voor de Single Motor Extended Range en toch 1.600 kilogram voor de Twin Motor Performance. Over kilo's gesproken: met een gewicht tussen de 1.840 en de1.960 kilogram is de nochtans compacte EX30 niet bepaald een pluimgewicht.

2023 Volvo EX30

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Volvo EX30

De Volvo EX30 Single Motor met 49 kWh-batterij kan standaard AC-laden tot 11 kW (uitrustingsniveaus Core en Plus) of tot 22 kW (Ultra) en DC-snelladen aan maximum 134 kW. De Single Motor Extended en de Twin Motor Performance kunnen snelladen tot 153 kW. Reken op een kleine 27 minuten op de accu's weer van 10 tot 80% van hun capaciteit te brengen.

Volgens de WLTP-norm geraakt de Volvo EX30 Single Motor 344 kilometer ver op een batterijlading. Het rijbereik van de Single Motor Extended bedraagt 476 kilometer en die van de Twin Motor Performance 450 kilometer. Tijdens de testritten in en rond Barcelona noteerden we een knap testverbruik van 15,1 kWh per 100 kilometer, wat de elektrische SUV een reële range van 400 kilometer zou geven.

2023 Volvo EX30

Rijgedrag Volvo EX30

Onderweg blaast de Volvo EX30 warm en koud. Het prestatiepotentieel laat zich snel voelen, zelfs de Single Motor voelt meer dan snel genoeg aan. De bliksemsnelle acceleraties van de Twin Motor Performance zijn er zelfs een beetje over. Wanneer de omstandigheden het toelaten schakelt die vierwielaangedreven variant de vooras uit, zodat het verbruik onder controle blijft. Maar je kan die 4x4 wel manueel blokkeren als je daar behoefte aan denkt te hebben. Dan verlies je wel de best overtuigende one-pedalfunctie - juist jammer dat je de mate van integratie niet kan manipuleren vanop het stuurwiel.

Het weggedrag is strak, toch primeert comfort op sport. De compacte afmetingen maken de Volvo EX30 lekker wendbaar in de stad en ook op de kronkelende wegen langs de Spaanse kust trekt de elektrische SUV zijn plan, tot je echt begint te duwen en de Zweed op zijn dynamische limieten botst. De hoge bouw en het stevige gewicht laat zich nu eenmaal niet wegcijferen. De wegligging is uitgebalanceerd en tractie is zelden een probleem, je moet alleen leren vertrouwen op het afstandelijk aanvoelende stuur dat niet de minste feedback doorgeeft. Een iets minder agressieve rijstijl bevalt de nieuwe Volvo EX30 hoe dan ook beter.

Het is wel wennen aan het dashboardconcept met centraal informatiescherm. Hoewel de op de verticale display gegroepeerde gegevens mooi onderverdeeld worden in verschillende zones, word je toch gedwongen om je ogen wat lang van de weg te halen wanneer je de navigatie-instructies probeert te begrijpen of bepaalde instellingen al rijdende probeert te wijzigen. Gevaarlijke manoeuvres die meteen gedetecteerd worden door het attentiecontrolesysteem van de nieuwe Volvo EX30. Niet meer dan een kwestie van gewenning, klinkt het bij de Zweedse constructeur... Kan goed zijn, toch hadden we bepaalde sleutelinformatie liever in ons direct gezichtsveld gehad.

2023 Volvo EX30

Belgische prijzen Volvo EX30

De Volvo EX30 is opvallend scherp geprijsd. De Single Motor Core verlaat de showroom vanaf 38.990 euro, met Vlaamse EV-subsidie zakt de prijs voor de particuliere koper zo naar 33.990 euro. Wie de krachtigste en best uitgeruste Twin Motor Performance Ulta wil, is wel 53.640 euro kwijt.

2023 Volvo EX30

>> Overzicht Belgische prijzen Volvo EX30

Volvo EX30 - verdict AutoGids

De nieuwe Volvo EX30 beschikt over een heleboel troefkaarten. De elektrische SUV presteert pittig en blijft aangenaam om mee te rijden, combineert compacte afmetingen met een knap lijnenspel en een premium uitstraling, en komt met een strak vormgegeven interieur dat veel comfort biedt en over moderne features beschikt. En dat allemaal voor een opvallend competitieve prijs. In afwachting van directe EV-concurrentie van Audi, BMW of Mercedes lijkt de Volvo EX30 het rijk even voor zich alleen te hebben. Misschien moet vooral Mini oppassen, want, want deze SUV lijkt op dezelfde klanten te azen...

Verwante testen

In dit artikel : Volvo, Volvo Ex30

Web Editor

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker