Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Mondeo Econetic & 2.2 TDCi

Alsof het dieselaanbod van de Mondeo nog niet ruim genoeg was, voegt Ford er nog twee zelfontbranders aan toe: de zuinige Econetic en de krachtige 2.2 TDCi.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De 2.2 TDCi is een product van de dieselsamenwerking tussen PSA (Citroën en Peugeot) en Ford. Ford beperkt zich tot één enkele turbo, maar dan wel met een variabele geometrie. In de Mondeo levert deze motor175 pk en 400 Nm. De 1.8 TDCi dateert nog van voor de samenwerking met PSA en gaat zelfs al mee sinds de jaren tachtig. Om van de Mondeo 1.8 TDCi (125 pk, 320 Nm) een Econetic te maken paste Ford de motorsturing aan. Wat de Econetic van de rest van het gamma onderscheidt, is een vijfversnellingsbak met een aangepaste (lees: langere) spreiding, een verbeterde stroomlijn dankzij een gesloten radiatorrooster, een speciale kofferspoiler, het lagere sportonderstel en een eenvoudige opschakelindicator in de vorm van een groen pijltje dat oplicht in de toerenteller om aan te duiden wanneer je best een hogere versnelling kiest.

Rijden: Econetic 136/200 - 2.2 TDCi 152/200

De 1.8 TDCi is nog een echte oude Duratorq met bijhorende neiging tot afslaan bij het wegrijden en een hol karakter onder 1.800 o/m. Hij presteert echter uitstekend zolang je hem op toeren houdt en geeft zeker niet de indruk een amechtige spaarmotor te zijn. De 2.2 TDCi is soepeler en gewilliger. De vijfbak van de Econetic schakelt nog net iets mechanischer en aangenamer dan de zesbak van de ?dikke? viercilinder, maar de spreiding van de tussenversnellingen is niet zo geslaagd. Het communicatieve stuur draagt zeker bij tot het rijplezier.

Veiligheid: 164/200

De grote remschijven staan garant voor krachtige vertragingen en het uithoudingsvermogen en de doseerbaarheid zijn uitstekend. De wegligging van de Mondeo is naar Ford-gewoonte uitstekend, al is de kartachtige snedigheid van zijn voorganger gereduceerd ten voordele van het comfort. De actieve en passieve veiligheid staan op een hoog niveau. Het is dus niet verwonderlijk dat de Mondeo vijf sterren kreeg van de onafhankelijke organisatie EuroNCAP.

Comfort: Econetic 152/200 - 2.2 TDCi 148/200

Het is duidelijk dat Ford bij de ontwikkeling van de nieuwe Mondeo veel aandacht heeft besteed aan het comfort. De geluiddemping is erg goed, het ruimteaanbod uitstekend en de stoelen ondersteunen zoals het hoort. Qua ergonomie waren we niet te spreken over het ondoorgrondelijke Convers+ op onze 2.2 TDCi, dat ?s nachts bovendien een oogverblindend licht uitstraalt. De airco ten slotte werkt krachtig, maar de sturing is niet altijd optimaal.

Functionaliteit: 128/200

Instappen verloopt eenvoudig in de Mondeo dankzij de grote deuren. Het is alleen jammer dat het zicht rondom zo te lijden heeft onder de dikke dakstijlen. De koffer is ruim en door zijn regelmatige vormen eenvoudig te benutten. Dat geldt zowel voor de vijfdeursberline als voor de breakversie Clipper. Die laatste heeft wel een lagere kofferdrempel. Opletten in lage parkeergarages met de enorme kofferklep van de vijfdeurs. De standaarduitrusting is erg uitgebreid, de afwerking degelijk zonder meer.

Budget: Econetic 152/200 - 2.2 TDCi 136/200

Het verbruik is uiteraard een sterk punt van de Econetic, maar ook de veel krachtigere 2.2 TDCi is opmerkelijk zuinig gezien zijn prestaties. De tank van 70 liter maakt bovendien lange trips zonder tankstop mogelijk. Het onderhouds- en waarborgprogramma zijn niet gunstiger dan bij de concurrentie. Ford levert de basisversie Trend al met een zeer volledige uitrusting en voor een erg competitieve prijs. Zo populair als de Econetic waarschijnlijk zal worden op de tweedehandsmarkt, zo moeilijk zal de 2.2 TDCi het hebben.

Conclusie: Econetic 732/1000 - 2.2 TDCi 728/1000

De Ford Mondeo is een zeer homogeen pakket. De gezinsberline biedt ruimte op overschot, is erg comfortabel en stil en weet bij alledaags gebruik ook zijn bestuurder te plezieren door zijn veilige en toch plezierige weggedrag. De Genkse fabriek waar hij wordt gebouwd, draait al op volle toeren en de vraag zal zeker nog groeien met de komst van de Econetic-versie. Het milieu zal hij niet sparen bij gebrek aan een roetfilter, maar door zijn lage CO2-uitstoot is zijn bijdrage aan het broeikaseffect miniem. Maar de meeste klanten zullen uiteraard zwichten voor de lage brandstofkosten, want deze grote gezinswagen verstookt maar zoveel als een auto uit een lager segment. De 2.2 TDCi van zijn kant is een erg aangename want stille, soepele en koppelrijke motor die bovendien evenmin veel verbruikt, maar zijn hoge fiscale vermogen zal vele klanten afschrikken, ook op de tweedehandsmarkt.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Ford Mondeo Econetic & 2.2 TDCi nalezen in AutoGids 752 20/08/2008.

In dit artikel : Ford, Ford Mondeo

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars