Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Mégane 1.5 dCi 90 & Coupé 2.0 TCE 180

De nieuwe generatie van de Mégane wil minder controversieel zijn dan de vorige. Bovendien positioneerde Renault de drie- en de vijfdeursversie nu verder uit elkaar.

De nieuwe Mégane staat op het platform van zijn voorganger, maar is wel breder, hoger en langer. Logischerwijs gaat vooral het koffervolume erop vooruit, met 42 liter voor de vijfdeurs (372 tegenover 330 liter), maar met slechts 14 liter voor de Coupé (nu 344 liter). De driedeurs deelt nu alleen nog maar de motorkap en de koplampen met de vijfdeurs. Naast het platform werden ook de asprincipes overgenomen van het vorige model, al vallen wel wat evoluties op te merken. Wat de stuurinrichting betreft, werd wel de architectuur behouden, met de elektrische bekrachtigingsmotor bovenaan op de stuurkolom, maar voor de rest is alles nieuw, van de technologie voor de koppelsensor tot de leverancier van het systeem. Ten slotte beweert Renault dat de nieuwe Mégane 8 kilogram lichter is, maar dat komt omdat hij geen reservewiel meer heeft, al is dat nog wel verkrijgbaar als optie. En mét reservewiel is de Mégane III ongeveer 15 kilo zwaarder dan zijn voorganger...

Rijgedrag: 2.0 TCE 180 : 152/200 ? 1.5 dCi 90 : 124/200

De TCE 180, de zoveelste drukgevoede versie van de stilaan verouderde tweeliter met indirecte injectie, bulkt van het koppel bij lage toeren. De 1.5 dCi 90 geeft alles wat hij kan, maar heeft het niet onder de markt met de 1.300 kilo van deze nieuwe Mégane. De zesbak van de 2.0 TCE 180 laat zich aangenaam bedienen, maar de niet meer piepjonge vijfbak van de 1.5 dCi 90 blijft halsstarrig haperen. De elektrische stuurbekrachtiging die op het vorige model verguisd werd, ging er sterk op vooruit, maar niet genoeg om de toppers te verontrusten.

Veiligheid: 2.0 TCE 180: 160/200 ? 1.5 dCi 90: 156/200

Het remsysteem van de Mégane is niet meer zwaar overbekrachtigd, maar is nu makkelijk te doseren en krachtig, met een goed uithoudingsvermogen. De onderstelafstellingen zijn voortaan verschillend voor de berline en de Coupé. Die laatste heeft een lagere bodemvrijheid, stuggere veren en harder afgestelde schokdempers, voor een betere controle van de koetswerkbewegingen en een snellere respons. De berline leunt dichter aan bij het typische Renault-onderstel. Het Franse merk kondigt voor zijn nieuwe Mégane nu al een recordscore aan voor de EuroNCAP-botsproeven.

Comfort: 2.0 TCE 180 : 140/200 ? 1.5 dCi 90 : 148/200

Liefhebbers van het typische Renault-comfort zullen teleurgesteld zijn in de Mégane Coupé, waarvan de ophanging stug en schokkerig is. Zij houden het dan ook beter bij de berline, die veel comfortabeler is. Ook de beperkte hoofdruimte achterin is een van de minpunten van de Coupé, waarvan het vaste panoramische dak van glas bovendien stroomlijngeluiden veroorzaakt bij hoge snelheden.

Functionaliteit: 2.0 TCE 180: 132/200 ? 1.5 dCi 90: 144/200

De instap achterin is natuurlijk wat moeilijker in de Coupé, maar de voorstoelen keren wel terug naar hun oorspronkelijke stand. De parkeerhulp compenseert het matige zicht naar achteren in de Coupé. Het koffervolume, een minpunt van de vorige generatie, behoort nu tot de troeven van de Mégane. De toegang wordt echter bemoeilijkt door een hoge en smalle laaddrempel, vooral in de Coupé. De snelheid wordt niet langer analoog weergegeven, maar op een lcd-scherm.

Budget: 2.0 TCE 180: 124/200 ? 1.5 dCi 90: 140/200

Het gebruik van de 2.0 TCE 180 valt nog binnen de middelmaat en zit iets daarboven in de stad. De 1.5 dCi doet het op dat vlak natuurlijk veel beter. De onderhoudsintervallen zijn met 30.000 kilometer erg ruim en de boordcomputer helpt u eraan te herinneren. De nieuwe Mégane past een mouw aan de twee voornaamste tekortkomingen van het vorige model: het stuur en het koffervolume. Met name zijn verhouding prijs-uitrusting ziet er erg interessant uit.

Besluit: 2.0 TCE 180: 708/1000 ? 1.5 dCi 90: 712/1000

Door één model te vervangen door twee verschillende koetswerkvarianten slaat Renault twee vliegen in één klap: zijn bestseller vernieuwen en tegelijk terugkeren naar de markt van de kleine coupés, die het in 2002 heeft verlaten. De belangrijkste tekortkomingen van de vorige Mégane werden duidelijk geïdentificeerd ? een elektrische stuurbekrachtiging die vatbaar was voor verbetering, en een ontoereikend koffervolume ? en goed rechtgezet in de nieuweling. Bij onze twee versies doen de bescheiden prestaties en de hakerige versnellingsbakbediening van de 1.5 dCi 90 ons wachten op een versie met 105 of 110 pk alvorens een keuze te maken bij de diesels. De prestaties van de Coupé 2.0 TCE 180 van zijn kant zijn weliswaar beter, maar ze lijken ons de zo weinig comfortabele ophanging niet te kunnen verantwoorden.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Renault Mégane 1.5 dCi 90 & Coupé 2.0 TCE 180 nalezen in AutoGids 759 van 26/11/2008.

In dit artikel : Renault

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars