Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / BMW 320d Touring LCI (2022) - de conditie onderhouden

Geschreven door Hans Dierckx op

Na vier jaar op de markt krijgt de BMW 3 Reeks zijn halftijdse opknapbeurt. AutoGids doet de test met de 320d Touring.

50.650 €

Concept

Aan een versnellingspook maakt de hedendaagse automobilist z’n vingers niet meer vuil, het is de schermtijd die telt. Dat is althans hoe BMW de tijdgeest peilt, en dus kneedt het zelfs een geduchte rijdersauto als de 3 Reeks op maat van de rijder van de 21e eeuw: zonder versnellingspook, en met zo weinig mogelijk knoppen, maar wel een groter (14,9 duim) aanraakscherm in het midden.

Dat is geeneens een kwestie van filosofie, wel van harde contanten. Nauwelijks 10 percent van de BMW 3 Reeks-klanten koos nog voor een handbak; dan geldt de industriële logica en schrapt men die mogelijkheid uit het aanbod. Dito voor het overboord kieperen van de knoppen van de klimaatregeling en de verdomd handige acht programmeerbare sneltoetsen van het iDrive-systeem. Een aanraakscherm is gewoonweg een veel goedkoper onderdeel. Het smeedt een nieuw geheel met de digitale tellerpartij, die niet langer onder een koepel zit maar nu als een langwerpig tablet voor je neus staat. De combo maakt een lichte kromming richting de bestuurder, een knipoog naar BMW’s dashboards van weleer.

De besparing neemt niet weg dat de BMW 3 Reeks een heel stuk duurder geworden is. Kostte de instapversie, een 318i-vierdeurs, begin 2022 nog een dikke 32.000 euro, dan dien je daarvoor nu liefst 39.550 euro over de toonbank te schuiven. Het is de enige variant die onder de 40.000 blijft, deze 320d Touring zit zelfs al aan 48.900 euro. Maar de automaat is dus wel standaard, net als een navigatiesysteem en parkeersensoren rondom. De standaardwielen zijn nu geen 16, maar 17 duim groot.

Tenslotte krijgt de vernieuwde BMW 3 Reeks een iets soberdere aankleding, met strakkere lichtblokken vooraan. Tenzij je voor het M Sport-pakket gaat, dat weer een stuk exberanter werd. Bijwijlen overdreven: in de achterbumper zitten nu zodanig grote zwarte siertsukken dat je haast zou denken dat er men in de fabriek enkele stukken vergat te monteren.

review BMW 3 2022 LCI

Rijgedrag

Aan de mechaniek van de vernieuwde BMW 3 Reeks veranderde er nauwelijks wat. Niet dat we iets konden verzinnen dat beter moest, de G20 – zoals deze generatie ten huize BMW genoemd wordt – is al een indrukwekkend dynamische auto, die met de jaren ook genoeg verfijning en karuur kweekte voor rustgevend langeafstandswerk.

De 2 liter-diesel van 190 pk, bijgestaan door een klein elektrisch motortje van 11 pk, blijft een verduiveld efficiënte werker die de BMW 320d in 7,2 seconden naar 100 km/u voert en genoegen neemt een brandstofverbruik van zo’n 5 liter per 100 kilometer.

De BMW 320d is bovendien stil, en behoorlijk sereen qua schokdemping. Daar speelt de wielmaat wel een rol, met velgen van 19 of 20 duim is het een ander verhaal.

Alle bestaande versies blijven in het aanbod van de vernieuwde BMW 3 Reeks, van een modeste 318d over oplaadbare hybrides (320e en 330e) tot een pittige 340 op benzine of diesel. Of een woeste M3, want ook die is er nu als Touring.

review BMW 3 2022 LCI

Verdict

De ruimste break zal de BMW  3 Touring wel nooit worden. Prettig is hij echter nog steeds, met die bijzonder efficiënte 2 liter-diesel van de 320d en een wegligging waarmee je naar de oorlog kan. Jammer dat er enkele als digitalisering vermomde besparingen zijn doorgevoerd, terwijl de prijs tegelijk fors de hoogte in ging.

review BMW 3 2022 LCI

In dit artikel : BMW, BMW 3 Reeks

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker