Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Review Hongqi E-HS9 120 kWh (2023) - de Chinese Rolls-Royce getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

Hongqi waagt nu ook in Europa zijn kans, met als eerste model de elektrische E-HS9 – door velen al uitgeroepen tot ‘Chinese Rolls-Royce Cullinan’. Of die bijnaam ook een terecht is? AutoGids doet de test.

102.995 €

Hongqi werd opgericht in 1958, als luxemerk voor de Chinese thuismarkt. Sinds enkele jaren voert de constructeur sommige modellen echter ook uit naar andere landen, en daar hoort nu ook België bij. De E-HS9 is de eerste Hongqi die de oversteek naar ons land maakt.

Vanwege de uiterlijke gelijkenis wordt deze SUV ook wel de ‘Chinese Rolls-Royce Cullinan’ genoemd. Helemaal toeval is dat niet, want de E-HS9 werd getekend onder Giles Taylor. Inderdaad, de man die tot 2018 nog aan het hoofd stond van de designafdeling bij… Rolls-Royce. De visuele overeenkomst is vooral vooraan tastbaar, met dat monumentale (maar onechte) radiatorrooster, ingebed tussen twee verticale ledstrips die uitwaaieren in fijne horizontale koplampen.

Concept Hongqi E-HS9 120 kWh

Qua formaat is de Hongqi E-HS9 daarentegen net iets minder enorm dan de Cullinan en zijn 5,34 meter. Met een lengte van 5,21 meter, een breedte van 2,01 meter en een hoogte van 1,73 meter sluit de Chinees dichter aan bij een Mercedes EQS SUV. De Hongqi is weliswaar 8 centimeter langer, maar zijn wielbasis (3.111 millimeter) is zowat 10 centimeter korter dan die van de Mercedes. Mzijn lange en horizontale motorkap heeft deze Hongqi wel een volledig ander profiel dan de veel rondere Duitser.

Ook in het interieur zijn er uitgesproken verschillen tussen de Hongqi en de Mercedes. Qua stijl dan, niet zozeer qua materiaalkeuze of assemblagekwaliteit, want die staat ook in deze E-HS9 op een erg hoog niveau. We zien een trio van schermen over de volledige breedte van het dashboard, waarvan de proporties doen denken aan – daar is hij weer – de Rolls-Royce Cullinan. Zelfs in het ontwerp van het stuurwiel schemert de Britse inspiratiebron door. Toch is er één hemelsbreed verschil: terwijl de Cullinan zijn best doet om zijn moderne hightech karakter te camoufleren achter traditionele elementen, pakt de E-HS9 er net zwaar mee uit.

Terwijl de Cullinan zijn best doet om zijn moderne hightech karakter te camoufleren achter traditionele elementen, pakt de E-HS9 er net zwaar mee uit.

Technologisch is de Hongqi E-HS9 mee met zijn tijd. Rijhulpsystemen, smartphoneconnectiviteit, comfortuitrusting: zowat alles is aanwezig of het scheelt toch niet veel. En in die laatste nuance schuilt nu net de essentie van het hele verhaal: net zoals de materialen eerder ‘gewoon premium’ zijn dan dat je er een echt luxegevoel bij krijgt, lijkt de soft- en hardware goed, maar net niet helemaal top te zijn. Het gebrek aan respons van het aanraakscherm, de massagefunctie van de stoelen die niet altijd werkt zoals verwacht, of het feit dat je een kabel nodig hebt om je iPhone via Apple CarPlay te verbinden, het zijn allemaal details die op den duur wel gaan doorwegen, en die maken dat deze grote elektrische SUV wel geslaagd is, maar niet ‘met grote onderscheiding’.

Een gelijkaardige nuance geldt ook voor het comfort. Op zich is de balans best goed te noemen: de Hongqi E-HS9 is goed geluidgedempt en degelijk opgehangen. Bovendien kan hij pronken met een riante binnenruimte… of toch op de eerste twee stoelrijen – zeker in onze zeszitsconfiguratie, met twee aangename en comfortabele stoelen op de tweede rij. Helemaal achterin valt de beenruimte wat tegen, toch als je de buitenafmetingen in rekening brengt. Met alle stoelen in gebruik schiet er trouwens maar een povere 255 liter bagageruimte meer over.

Review 2023 Hongqi E-HS9 120 kWh

Rijgedrag Hongqi E-HS9 120 kWh

Niet alleen de buitenafmetingen van de Hongqi E-HS9 zijn XXL – met alle gevolgen van dien in een stadsomgeving of een parkeergarage – maar ook zijn batterij is enorm. Tenminste in deze President Long Range-uitvoering, die uitgerust is met een cellenpakket van 120 kWh (waarvan 112 kWh bruikbaar). Zijn twee elektromotoren maken hem in totaal 551 pk en 750 Nm sterk, wat ondanks een leeggewicht van 2,8 ton volstaat voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden en een topsnelheid van 200 km/u.

In de praktijk schudt de Hongqi E-HS9 stevige, maar nooit brutale spurtjes uit zijn mouw, en hernemen gaat met een geruststellend gemak. In een rechte lijn is van de vele kilo’s niks merkbaar. Dat verandert enigszins zodra je de E-HS9 in de bocht gooit, waar hij zijn inertie niet kan verbergen en zijn voortrein snedigheid lijkt te missen – een gevoel van plompheid waaraan kiezen voor een ander rijprogramma niets kan veranderen. Maar goed, daar ligt ook de roeping niet van deze auto, die eerder gericht is op comfort en op verre reizen in alle sereniteit.

Het gigantische stroomverbruik en het wat beperkte snellaadvermogen maakt dat je vaak én lang zult stilstaan op weg naar je bestemming.

Alleen zul je voor die verre reizen wel de nodige tijd moeten uittrekken, want het gigantische stroomverbruik en het wat beperkte snellaadvermogen dat je vaak én lang zult stilstaan op weg naar je bestemming. Tijdens onze testperiode maten we 31,2 kWh/100 km op de snelweg en 25,4 kWh/100 km in de stad, wat resulteerde in een gemiddelde van 28,3 kWh/100 km. Op papier bedraagt het snellaadvermogen 130 kW, maar in werkelijkheid was dat zelden meer dan 85 kW. Om dat concreet te maken: wij hadden bijna een uur nodig om het batterijpeil van 10 procent weer op 80 procent te krijgen.

De prijs verzacht die pijn echter: de basisversie van de Hongqi E-HS9, met 436 pk en een 84 kWh-batterij (en een WLTP-rijbereik van 396 kilometer) is er al vanaf 69.995 euro. Voor deze President Long Range-topuitvoering loopt dat bedrag dan wel op tot 102.995 euro, maar zelfs dat is nog altijd 25.000 euro minder dan de instapversie van de Mercedes EQS SUV.

Review 2023 Hongqi E-HS9 120 kWh

Verdict Hongqi E-HS9 120 kWh

Als we even abstractie maken van zijn Chinese roots en onbekende merknaam, is de Hongqi E-HS9 zeker een te overwegen aanbod voor wie op zoek zou zijn naar een elektrische XXL-SUV: hij is comfortabel, erg goed uitgerust en kan rekenen op een sterke esthetische persoonlijkheid, zowel voor zijn koetswerk als voor zijn interieur.

Maar klanten voor dit soort auto’s zijn hyperveeleisend, en dan telt elk detail. En dan laat deze elektrische SUV nog te veel kleine steekjes vallen, zodat die bijnaam ‘Chinese Rolls-Royce Cullinan’ voorlopig vooral op zijn uiterlijk van toepassing is.

 

 

Verwante testen

In dit artikel : Hongqi, Hongqi E-hs9

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker