Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Opel Corsa Electric Long Range (2023) – langere adem

Geschreven door Steven Appelmans op

Opel heeft zijn Corsa in het nieuw gestoken, met naast de gewoonlijke upgrades ook een Long Range-versie van zijn Electric. Of die een welkome toevoeging is aan het gamma? AutoGids doet de test.

38.850 €

Wie het kleine niet eert… Een waarheid die bij Opel dubbel geldt gezien het stadskarretje de grootverdiener is in Rüsselsheim. Vandaar dus dat de spanning bij de Duitsers net iets meer te snijden viel toen het doek werd gehaald van deze facelift.

Een update die de Corsa vooral meer cachet moet bezorgen. Met Opels typerende Vizor-front, een groter Corsa-opschrift op het kofferdeksel en standaard LED-koplampen (optioneel aangevuld met de IntelliLux-matrixtechnologie) als voornaamste esthetische veranderingen.

Binnenin springt het voortaan 10 duim metende aanraakscherm meteen in het oog. Met daarachter een opgewaardeerd infotainmentsysteem. Een modernisering die Opel misschien ook beter had doorgevoerd met de wat gedateerd ogende tellerpartij.

Hoe appetijtelijk en bijdetijds die veranderingen ook mogen zijn, in deze zijn het niet meer dan voetnoten. Bij deze Electric Long Range gaat immers het extra rijbereik met alle aandacht lopen.

Concept Opel Corsa Electric Long Range

Het zal ineens ook de enige versie zijn waar we het in deze over zullen hebben, gezien we enkel de sleutels in handen hebben gekregen van die specifieke variant. Maar geen paniek, zoals gewoonlijk zal die Electric Long Range ook gezelschap krijgen van meer conventioneel aangedreven Corsa’s. Met dus benzinemotoren én zelfs een heuse Hybrid. Al gebiedt de eerlijkheid daar de aanvulling dat – met zijn 48 volt-systeem en beperkte elektrische rijbereik (lees: zo goed als geen) – die Hybrid veeleer een uit de kluiten gewassen mild hybrid is eerder dan een échte hybride.

Terug dan naar de Electric Long Range. Hoewel die met 51 kWh slechts 1 kWh aan batterijvermogen wint ten opzichte van de gewone Electric (die evenzeer in de cataloog blijft staan), slaagt die er toch in 405 kilometer aan rijbereik uit zijn 102 cellen te persen. Of goed 50 kilometer meer dan de Electric.

De verklaring voor dat verschil vindt zich in zowel de andere batterijsamenstelling (in deze geleverd door FinDreams Battery - een dochterbedrijf van specialist ter zake BYD - in plaats van CATL) als de nieuwe M3-synchrone elektromotor.

Die laatste komt met 6 polen in plaats van 8 waardoor het vermogen efficiënter wordt afgegeven aan de voorwielen. Het gemiddelde verbruik zakt dan ook van 15,9 voor de Electric naar 14,3 voor de Corsa Electric Long Range (aldus de WLTP)

Terwijl de Long Range tegelijk een stuk kwieker voor de dag komt. Met maximaal 156 pk en 260 Nm sta je voortaan in 8,1 seconden aan 100 km/u.

Review 2023 Opel Corsa Electric Long Range

Rijgedrag Opel Corsa Electric Long Range

Hoe knap dat theoretische verbruik ook mag wezen, op het testtraject dat Opel voor ons had uitgestippeld, hebben we dat cijfer nooit gezien. Daar draaiden we eerder rond de 15,5 a 16 kWh/100 km. Gezien de mix tussen stad, landwegen en autosnelweg, mag je ook bij ons uitgaan van dergelijke waarden.

Echt positief kunnen we dat dan ook niet noemen. We hebben die kilometers namelijk voornamelijk gereden als brave huisvader. Meestal in Normal ook (waarbij het vermogen gedowntuned wordt tot 109 pk en 220 Nm) en met de B-regeneratiestand aan.

Overigens hebben we die rustige cadans niet alleen aanhouden ter wille van het verbruik. De elektrische bekrachtiging valt te licht uit waardoor je vertrouwen mist om in het betere bochtenwerk de neus snel op de koord te steken.

Ook dat vinden we jammer, gezien Opel net van zijn ‘Autobahnstabiliteit’ een verkooppunt maakt. Pas op, daar is niets van gelogen. Op die snelwegen en rechtdoor loopt de Corsa inderdaad op rails. Helemaal met het grotere en lager liggende zwaartepunt van de Electrics. Maar dat wordt dus niet (volledig) doorgetrokken als de weg ook begint te keren. Er zijn er binnen de Stellantis-familie (Peugeot en zijn eveneens gefacelifte e-208 bijvoorbeeld) die die mix toch beter voor elkaar hebben.

Review 2023 Opel Corsa Electric Long Range

Verdict Opel Corsa Electric Long Range

De Corsa Electric Long Range moet het vooral hebben van zijn bijkomende vermogen eerder dan van het toegenomen rijbereik. Die paar extra pk’s geven de Opel namelijk de schwung die zijn sportieve looks verdienen. Al moet daar onmiddellijk aan toegevoegd dat de kleinste uit Rüsselsheim dat tempo wel het liefst in een rechte lijn te berde brengt.

 

  • Nog meer cachet
  • Groter rijbereik Long Range
  • Meer pit
  • Elektrische bekrachtiging iets te licht
  • Niet de zuinigste
  • Veel harde plastics

Verwante testen

In dit artikel : Opel, Opel Corsa

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker