Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Renault Trafic SpaceClass Blue dCi 170 EDC

Geschreven door Steven Appelmans op

Ook in Frankrijk weten ze hoe je tot negen passagiers in alle luxe vervoert. Althans, dat hoopt Renault middels zijn opgefriste Trafic SpaceClass toch te bewijzen.

55.830 €

Concept

De derde generatie Trafic draait al mee sinds 2014, een tijdspanne waarin ondertussen een aantal accenten zijn verlegd. Het is dan ook vooral met het oog daarop dat Renault nu een modernisering heeft doorgevoerd. De veranderingen behelzen dan ook vooral een aantal technologische omwentelingen, waarbij met name de nieuwe 2.0 dCi-uitvoering en de gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling de meeste aandacht opeist.

Met 170 pk en 380 Nm krijgt de tweeliter-biturbodiesel een nieuwe topversie, die de Trafic net dat ietsje meer punch bezorgt. Geen overbodige luxe, want de hier geteste SpaceClass laat minstens 2,2 ton op de weegschaal zetten. Dat motorische comfort wordt vergezeld van bijkomend schakelgemak. De gerobotiseerde zesbak met dubbele koppeling die Getrag al een tijdje aan Renault levert, wordt nu ook beschikbaar gemaakt voor de Trafic. Dat geldt overigens zowel voor de 170 pk- als voor de 145 pk-versie van deze 2.0 dCi, zij het dat de bak bij die laatste optioneel is.

Test / Renault Trafic / AutoGids 2020

Rijgedrag

Dat gezegd zijnde, zouden we nooit een SpaceClass bestellen zonder die gerobotiseerde bak. Bij de meest luxueuze versie van zijn passagierslijn – Renault heeft ook nog een meer modale Passenger-afgeleide van de Trafic – komt alles wat het comfort enigszins kan verhogen, goed van pas. Bovendien rijdt het ook een stuk aangenamer – lees: meer als een personenwagen. En dat is toch hét streven van elke bus, omdat achter het stuur van dit soort auto's de utilitaire basis uiteindelijk het langst overeind blijft.

Bij de Trafic is dat niet anders. De hoge bouw en de stevige massa laten onmiddellijk voelen dat dit niet gewoon een Espace is met wat extra stoelen. De dynamische limieten zijn, met andere woorden, een stuk sneller bereikt, al zul je op dat moment allicht al wel rapper aan het rijden zijn dan legaal toegestaan. Een gematigd tempo ligt deze Renault bijgevolg een stuk beter, helemaal voor de passagiers op de achteras, die koetswerkbewegingen net wat meer voelen dan de bestuurder.

Met de zweep gevierd kan er trouwens ook ten volle genoten worden van de grote troeven van deze SpaceClass, te weten, zijn moduleerbaarheid en ruimteaanbod. Met de 180 graden draaibare captain seats, de weg te klappen tafel en de verschuifbare achterbank krijg je acht inzittenden in alle comfort gezet. Zonder daarom al te veel toe te geven aan bagageruimte: zeker als de langste L2-versie is besteld blijft er afdoende plek voor een kleine volksverhuis. Weliswaar met de beperking dat je vooral in de hoogte moet stapelen.

Ons verdict

Op de ledkoplampen, wat verchroomde biesjes, een andere koetswerkkleur én die nieuwe topversie van de 2.0 dCi na veranderde er niet ontzagwekkend veel aan de Trafic. Al was dat in se ook niet nodig. Aan de basisbehoefte – een hoop passagiers in het nodige comfort vervoeren – voldeed de Renault tenslotte nog altijd. Wat er bijkwam, zien we dan ook eerder als luxe. Extra welbehagen dat, gesproken vanachter het stuur van de meer exlusieve SpaceClass, inderdaad wel wat nodig was.   

In dit artikel : Renault, Renault Trafic

Journalist AutoGids/AutoWereld

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker