Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Audi Q8 e-Tron Edition Dakar (2024): Verrassend veel 4x4-plezier

Geschreven door Klaas Janssens op

De Audi Q8- e-Tron is er nu ook als Edition Dakar, een naar de iconische woestrijnrally verwijzende off-roadversie van de elektrische SUV. AutoGids doet de test.

Audi heeft al een heleboel monumenten in zijn propvolle trofeëenkast staan, van de Rally van Monte-Carlo over de heuvelklim van Pikes Peak tot de 24 Uur van Le Mans. En voor ze zich in 2026 aan een avontuur in de Formule 1 wagen, wil Ingolstadt eerst de Dakar winnen. Dat is ze gelukt met de door Carlos Sains bestuurde RS Q e-Tron, een wat vreemd ogende buggy die een range exender gebruikt om zijn elektrische aandrijfgeheel van stroom te voorzien. Best boeiend, alleen de link met het modellenportfolio ontbreekt. 

Audi RS Q e-Tron Dakar 2024

Nu hebben ze daar iets op gevonden, want de Audi Q8 e-Tron is er nu ook als Edition Dakar. Het gaat niet om een speciale serie met een specifieke uitrusting, die middels wat Audi Sport-logo's en Dakar-stickers naar de legendarische woestrijnrally verwijst. Maar om een off-roadpakket die de elektrische SUV wat terreinvaardigheden wil verlenen. In de bergen van Oman vinden we de omstandigheden om de theorie te toetsen aan de praktijk.

Concept Audi Q8 e-Tron Edition Dakar

Het Mythos-zwart gespoten koetswerk van onze testwagen draagt een naar de racebuggy verwijzende wrap die voorbehouden blijft voor een genummerde reeks van 99 exemplaren. Maar ook zonder die extra toeters en bellen oogt de Edition Dakar een stuk stoerder dan een gewone Audi Q8 e-Tron. En dat heeft alles te maken met zijn stoere pose, die de elektrische SUV dankt aan zijn bredere spoor en zijn met 6,5 centimeter verhoogde koetswerk.

Review Audi Q8 E-Tron Dakar Edition

Met een aan- en afrijdhoek van respectievelijk 21 en 28 graden hoeft de Audi Q8 e-Tron Edition Dakar zich niet te schamen. Ook de kantelhoek van 19 graden en de waaddiepte van 30 centimer zijn aardig voor een wagen die eigenlijk ontworpen is voor gebruik op geasfalteerde wegen.

Die aangepaste hardwarde krijgt rugdekking van een nieuwe Offroad-modus die het koetswerk opkrikt tot er 22 centimeter aan bodemvrijheid ontstaat. En die ook de sturing van de elektromotoren en dus de quattro-aandrijving aanpast. De achtergrond van de multimediamodule krijgt een woestijnvlakte of duinbergen als achtergrond en verwelkomt een extra terreinmenu waarop je kan volgen hoe scheef je nu eigenlijk hangt.

Specificaties Audi Q8 e-Tron Edition Dakar

De Edition Dakar baseert zich op de in 2023 opgewaardeerde Audi Q8 55 e-Tron quattro. Aan het aandrijflijn wordt niet geraakt: de twee motoren zijn nog steeds goed voor een systeemvermogen van 300 kW en voor een maximumkoppel van 664 Nm.

Ook het batterijpakket is hetzelfde gebleven, met een nettocapaciteit van 106 kWh en een rijbereik van… 450 kilometer. Plots geraakt de elektrische SUV meer dan 100 kilometer minder ver op een lading en daar zijn goede redenen voor.

Review Audi Q8 E-Tron Dakar Edition

Zoals het standaard gemonteerde dakrek dat tot 40 kilogram kan torsen en waarop Audi een reservewiel en een waterdichte sporttas sjort. Best handig en erg cool, maar nefast voor de aerodynamica en dus ook voor het verbruik. Dat kan je ook zeggen van de banden. De Edition Dakar staat op terreinbanden van General Grabber, achtienduimers die gezegend zijn met een M+S-markering, zodat ze ook op de openbare weg gebruikt kunnen worden.

Wie geen off-roadambities koestert, krijgt er gratis en voor niets een setje zomerbanden bij. De rubberen matten voor de voeten van de inzittenden en in de koffer zijn eveneens standaard.

Rijgedrag Audi Q8 e-Tron Edition Dakar

De Dakar wordt dit jaar verreden in Saoudi-Arabië, maar het parcours dat we de Edition Dakar in Oman voorschotelen, is evenmin van de poes. Slingerende zandwegen blijken een festijn, want de toch 2,5 ton wegende Q8 e-Tron drift als een volleerde WRC-auto van bocht naar bocht.

Het wat hogere zwaartepunt en de veel later ingrijpende stabiliteits controle zorgen ervoor dat je de Audi kinderlijk eenvoudig in een overstuurpositie krijgt die je lekker lang kan aanhouden: even inhouden, wat tegensturen en het gewicht verplaatst zich net zo vlot naar de andere kant. De stofwolken die we maken, zijn van kilometers ver te zien zijn.

Review Audi Q8 E-Tron Dakar Edition

Het landschap verandert voortdurend, want de snelle stroken maken gauw plaats voor smalle wegeltjes tussen de rotsen, waar het zware lijf van de Audi zich maar net tussengewrongen krijgt. Maar de Edition Dakar geeft geen krimp. De zichtbaarheid rond het koetswerk is niet altijd even goed en bij steile afdelingen voel je het gewicht, maar de elektrische aandrijving biedt erg veel controle en een heleboel koppel, zodat je als een kameel door het woestijnzand wroet.

De prachtige vergezichten maken het plaatje helemaal compleet. Goedkoop is dit feestje niet: deze bij Audi Brussels geassembleerde off-roadeditie krijgt een prijs van ongeveer 120.000 euro.

Conclusie Audi Q8 e-Tron Edition Dakar

In een wereld waar de gemiddelde SUV steeds meer afstand neemt van een echte terreinwagen, is de Edition Dakar een verademing. Want enkele gerichte off-roadaanpassingen volstaan om de wat duffe Audi Q8 e-Tron om te toveren tot een vaardige en verrassend amusante 4x4. Meer van dit.

Verwante testen

In dit artikel : Audi, Audi Q8 e-tron

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker