Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Dacia Duster (2024) - meer dan een budget-SUV? + video

Geschreven door Steven Appelmans op

Met zijn generatiewissel werd de Dacia Duster ruimer, comfortabeler en moderner. Of dat dan allemaal synoniemen zijn voor beter? AutoGids doet de test.

Video Dacia Duster

De Duster is voor Dacia wat de Golf is voor VW. Een soort ijkpunt. Een steunpilaar ook. Met meer dan 2,4 miljoen exemplaren sinds 2010 en de eerste generatie moet de SUV qua populariteit binnen het merk enkel de Sandero voor zich dulden.

Om maar te zeggen dat er niet licht wordt gegaan over een generatiewissel. Niet in Mioveni (waar Dacia zijn hoofdkwartier heeft) en niet in Parijs (waar moederbedrijf Renault zijn wortels rusten). Er werd dan ook niets aan het toeval overgelaten. Nieuwe motoren, meer uitrusting, een modernere look en zelfs een volledig andere onderbouw, alles om de derde generatie Duster zo snel mogelijk op hetzelfde verkoopsritme te brengen van zijn voorganger.

Koetswerk en afmetingen Dacia Duster

Met 4,34 meter is de Duster exact even lang als de vorige. Gezien beide Dacia’s geen vijs meer gemeen hebben, mag dat op z’n minst opmerkelijk genoemd worden. Ook naar breedte (1.921 mm) en hoogte (1.656 mm) toe blijven beide generaties redelijk in elkaars vaarwater zitten.

Voor zij die opteren voor de 4X4 – een offroad-Duster is inderdaad opnieuw van de partij – komt daar nog wat hoogte bij gezien de bodemvrijheid met 8 mm werd opgekrikt tot een voor dit segment best indrukwekkende 217 mm.

Review Dacia Duster 2024

Aan de algemene looks verandert die keuze weinig. De Duster neemt de tekentaal over van de Bigster, wat zich in deze vooral vertaalt in een meer in het oog springende grille die zich geflankeerd ziet door spitsere koplampen. Of je de stijloefening nu geslaagd vindt of niet, feit is wel dat de Duster door die nieuwe looks een pak bijtijdser en – om het woord dan maar in de mond te nemen – premium oogt.

Check ook even de plastics rond de wielkasten, de stootstrips op de deuren en de sierstrook net naast de vleugels. Opgetrokken in Starkle. Starkle? Dixit Dacia een door hen uitgevonden kunststof waar 20% aan gerecycleerd polypropeen in verwerkt zit. Leuk, al zullen toekomstige klanten allicht meer hebben aan het feit dat krassen en schrammen zich veel minder laten opvallen in de wit gespikkelde plastics. Althans, da’s opnieuw wat ze bij Dacia beweren.

Interieur Dacia Duster

Dacia goes digital. Met nu een 10,1 duim groot centraal aanraakscherm (dat lichtjes naar de bestuurder staat gekeerd) en een binaire tellerpartij van 7 duim. Op voorwaarde dat je je Duster tenminste minstens in het Expression-kleedje hebt gehesen. Vanaf dat niveau vallen trouwens ook Apple Car Play en Android Auto draadloos te koppelen, waardoor we een eventuele opleg voor het Media Nav Live (met zijn ingbouwde Here-navigatie) enkel zouden overwegen als je het 3D Arkamys-geluidssysteem en zijn zes luidsprekers graag bijgebouwd zou krijgen.

In de basis-Essential-uitvoering doe je het met analoge tellers (bijgestaan door een 3,5 duim grote boordcomputer) en dien je via je telefoon (in combinatie met de gratis Media Control-app) je navigatie en/of entertainment te bedienen. Kwestie van het allemaal handsfree te houden kan je je smartphone daarvoor kwijt in de houder op het dashboard.

Review Dacia Duster 2024

Dacia doet het trouwens ook Simply Clever door in navolging van Skoda wat slimme gadgets aan zijn interieur toe te voegen. De zogeheten Youclips zijn bevestigingspunten verdeeld over zes plekken in het interieur waar je bepaalde accessoires (genre een smartphone- of tablethouder) op kan klikken. Nog interessant: in de Extreme-versie krijg je rubberen matten meegeleverd. Handig voor zowel de outdoorfanaat als de leden van de Gezinsbond. Beide doelgroepen zullen allicht eveneens de extra binnenruimte appreciëren.

Hoezo extra ruimte. De Duster is toch niet gegroeid? Klopt, maar door nu gebruik te maken van het CMF-B-platform (zoals de Captur en Arkana, maar evengoed de Jogger en Sandero) kon er wat gespeeld worden met de breedte op schouderhoogte. Ook naar beenruimte achterin werden er wat centimeters gewonnen waardoor de Duster zich nog meer leent voor zijn familiale missie. Helemaal omdat er eveneens wat bagagevolume bijkwam. Voortaan pas je 517 liter onder de hoedenplank. Tenminste, toch als je geen reservewiel of een gastank onder de koffervloer hebt zitten.

Specificaties en prestaties Dacia Duster

Dacia biedt zijn Duster aan in drie smaken. Zoals dat bij de andere modellen van het merk ook is, trapt de SUV af met de Eco-G. Daarbij kan je 50 liter benzine en evenveel LPG door een 1 liter-driecilinder jagen. Hou je je rechtervoet wat in toom, dan zou je daar bijna 1.400 kilometer ver mee moeten raken. Een haalbaar cijfer gezien een bestaan op de meeste rechtse der rijstroken niet ondenkbaar is. Hoewel hij in zijn Essential-trim slechts 1.383 kilo op de weegschaal zet, lijkt de 100 pk en 170 Nm (op benzine is dat zelfs maar 91 pk en 160 Nm) geen overschot te zullen hebben om de Duster op stoom te houden.

Wie deze Dacia dus al eens in wil zetten op een trip richting buitenland zouden we dan ook willen adviseren uit te kijken naar een TCe 130 of de Hybrid 140. Die eerste is de gekende 1,2 liter-driecilinder van 130 pk en 230 Nm die in deze lichte elektrische bijstand krijgt van een 48 volt-systeem dat zijn stroom haalt uit een 0,9 kWh grote batterij. Wie een 4X4 wil heeft trouwens bij deze meteen zijn motorische keuze gemaakt, gezien de multiplatenkoppeling zich enkel maar laat koppelen met die turbobenzine.

Review Dacia Duster 2024

Wil je een automaat, in plaats van een manuele zesbak, dan is er ook daar maar een optie. De Hybrid 140 is daarbij evenmin een onbekende gezien die eerder al in de Clio, Captur, Arkanan en Jogger zijn kunstjes showde. Centraal staat een 1,6 liter-viercilinder die bijgestaan wordt door een elektromotor, een starter-generator en een batterij van 1,2 kWh.

Alle motoren worden vervolgens met elkaar verbonden via een gerobotiseerde bak met klauwkoppelingen, de zogeheten ‘Multi-mode’-bak. Die combineert 4 versnellingen voor de atmosferische benzinemotor met 2 verzetten voor de elektromotor. De elektronische sturing kiest daarbij – afhankelijk van snelheid, hellingsgraad… - welke combo het best tot zijn recht komt. Je kan dus vooruitgeholpen worden zuiver op benzine of stroom, maar evengoed op een mix van beide.

Review Dacia Duster 2024

Leest dit vooral als Chinees onthoudt dan dat de Hybrid 140 de meest volwassen indruk geeft, met vlotte prestaties tegenover een ingetoomd verbruik (wij klokten tijdens onze vlotte testrit in het Spaanse hinterland af op wat de WLTP opgeeft, te weten, 5,1 liter/100 km). Weliswaar met de kanttekening dat, als je de hybride echt gaat uitwringen, je al eens geconfronteerd kan worden met een luid kelende verbrandingsmotor (voornamelijk als de batterij bijna leeg is) evenals wat schokkerige schakelovergangen (als je te snel van deel- naar vollast overschakelt). Piano is dan ook de geprefereerde modus operandi.

Voor de TCe dien je dan weer in het achterhoofd te houden dat die zijn koppel pas vrijgeeft bij 2100 opm. Je dient het molentje dus wat in toeren te houden wil je enigszins vlot meekomen met de verkeersstroom. Wat je weliswaar nadien cash betaalt aan de pomp. Moet het zo snel niet, schakel dan wat sneller op en laat het aan de starter-generator om je dat laatste duwtje te geven.

Rijgedrag en comfort Dacia Duster

Met het CMF-B-chassis werd er ook wat extra stijfheid door de genen van de Duster geweven. Gecombineerd met de strakkere stabilisatorstangen die werden gemonteerd zou de Dacia daardoor dynamischer moeten zijn dan voorheen. Wat we kunnen onderschrijven. De Duster laat zich inderdaad met vertrouwen insturen. Vergis je echter niet, dat is niet hetzelfde als sportief. Dan zijn we meer te spreken over het comfort. Van de zetels, maar ook van de demping. Korte oneffenheden laten zich wel voelen, maar nooit in die mate dat het storend wordt.

Review Dacia Duster 2024

Met dank ook aan de langere veerwegen die meekomen met de SUV-vormen. Het doet vermoeden dat de 4X4 – gezien die iets hoger op zijn poten staat – zich nog beter van die taak zal kwijten. Al zullen we dat pas kunnen verifiëren als we die bewuste Duster ook in ons land aan de tand hebben kunnen voelen.

Dat neemt niet weg dat de algemene conclusie nu al luidt dat, net als voorheen, de Duster een bijzondere vergevingsgezindheid aan de dag legt voor gekrakkeleerd asfalt. Van de soort die je vindt in het thuisland. En bij ons.

Prijs Dacia Duster

En dan moet het strafste nog komen. Want ondanks dat de Duster komt met meer veiligheids- en comfortuitrusting, valt dat niet te merken in zijn prijs. De Eco-G in zijn Essential-trim heb je al vanaf 18.990 euro.

Ga je voor de Expression (wat wij zouden doen), dan stijgt dat naar een nog altijd behapbare 20.990 euro. In diezelfde aankleding kost de TCe 130 trouwens 22.490 euro (24.990 euro voor de 4X4) en 26.190 euro voor de Hybrid 140.

Review Dacia Duster 2024

Zij die helemaal het onderste uit de kan willen – wat klaarblijkelijk het leeuwendeel van het Duster-klienteel is – kan zich nog opwerken naar de Extreme en de Journey. Uitvoeringen waarbij je zelfs dan, met alle opties toegevoegd, altijd netjes zal landen onder de 30.000 euro.

    • Dacia Duster Eco-G: vanaf 18.990 euro
    • Dacia Duster TCe 130: vanaf 22.490 euro
    • Dacia Duster TCe 130 4X4: vanaf 24.990 euro
    • Dacia Duster Hybrid 140: vanaf 26.190 euro

Verdict Dacia Duster

Qua waar voor je geld blijft de Duster onklopbaar. Ook dus nu Dacia hem voorzag van een modernere look en een meer doorgedreven elektronische huishouding. Dat deze derde generatie bovendien komt met meer binnenruimte, meer rijcomfort en – als je gaat voor de Hybrid 140 (wat ons betreft de aandrijving die je hebben moet) – ook meer efficiëntie maakt het aanbod er alleen maar aantrekkelijker op. 

Waardoor we finaal toch een constante gevonden hebben over de verschillende Duster-generaties heen: het verkoopssucces is opnieuw verzekerd. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In dit artikel : Dacia, Dacia Duster

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars