Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Secma F16 (2022) - de lichte funauto voor iedereen

Een lichte bouw is ideaal voor een auto, want het komt het rijplezier ten goede en heeft ook rationele voordelen. Het probleem: dit ideale scenario is maar zelden toegankelijk voor iedereen. De Franse constructeur Secma heeft de oplossing. AutoGids doet de test met de F16 en de Buggy.

Concept

In de steeds sterieler wordende autowereld kan je de Secma F16 als een verademing zien. Vooral omdat hij zo licht is - amper 570 kilogram! - en de bestuurder bovendien laag bij de grond en in openlucht zit. En die glimlach achter het stuur hoeft geen fortuin te kosten, want je hebt al een correct uitgeruste Secma F16 voor een 25.000 euro. Dat is de prijs van een Ford Fiesta! Even vergelijken? Voor een kleine Caterham met 84 pk leg je snel 36.000 euro neer, zelfs de populaire Mazda MX-5 van 132 pk schudt al gauw 31.500 euro uit je zakken...

De slechts 2,7 meter lange en 1,7 meter brede Secma F16 is een compacte roadste en komt met een eenvoudig te monteren canvasdak dat je een beetje beschermt tegen de weersomstandigheden. Je hebt de keuze tussen de gewone F16 en de Buggy, die kleinere velgen (15 in de plaats van 16 inch) en andere banden (Michelin Cross Climate in de plaats van Pilot Sport 3) draagt, zodat je je ook aan een uitstapje naast het asfalt kan wagen. Voor de aandrijving grijpt Secma naar een atmosferische, achterin gelegde 1,6 liter-krachtbron van Renault-origine, goed voor een piekvermogen van 105 pk en een maximumkoppel van 148 Nm. Neen, niet meteen cijfers om over naar huis te schrijven...

2022 Secma F16 & Buggy

Rijgedrag

Het is even wennen wanneer je van een moderne personenwagen in de Secma F16 stapt. De onbekrachtigde stuurinrichting is niet meteen direct, de geleiding van de manuele versnellingsbak is vaag en de pedalen staan niet in het midden. Je zit slecht, want het stuur noch de stoelen zijn verstelbaar. Bovendien zijn de tellers slecht leesbaar in de zon en missen de remmen bijtkracht. Maar al gauw blijkt dat die onvolkomenheden eigenlijk deel uitmaken van de algemene charme. Alsof je met een oldtimer onderweg bent.

Het duurt wel even vooraleer de Secma F16 je vertrouwen geeft, want aanvankelijk voelt het allemaal wel erg vaag aan. Maar geef het even tijd en je begint zijn lage gewicht de waarderen, waardoor je speels van de ene naar de volgende bocht slingert. Er is wat onderstuur en wanneer je gas geeft, komt de neus omhoog. Maar de Secma doet wel wat je ervan verwacht, zodat je de afwezigheid van elektronische rijhulpmiddelen niet hoeft te vrezen. Om het maximale uit het chassis uit het chassis te halen, moet je de F16 een beetje forceren. Wat gooien en smijten, spelen met de gewichtsbalans. Anders blijven de Michelin-banden aan het asfalt kleven.

Over de ophanging van de Secma F16 valt weinig verkeerds te zeggen. Die is net stevig genoeg om de bewegingen van de (lage) massa te voelen en de schokken te absorberen. Toch als je op kleine achterafwegeltjes blijft, want op de snelweg komt deze roadster een stuk minder tot zijn recht. Dan is er te weinig power en te veel lawaai waardoor de Secma ronduit oncomfortablel wordt. Aan hogere snelheden voel je je ook minder op je gemak in wat eigenlijk een groot uitgevallen zeepkist is.

2022 Secma F16 & Buggy

Verdict

De Secma F16 en zijn wat avontuurlijkere Buggy-afgeleide zijn compromisloze plezierauto's voor een zeer specifiek publiek. Handig in de stad door zijn compacte afmetingen, maar dan heb je het niet begrepen. Deze jongen komt immers vooral tot zijn recht op smalle en slingerende baantjes, waar je kan genieten van zijn eerlijke en speelse rijgedrag. De lage prijs en de redelijke gebruikskosten maken er een koopje van, toch als je op zoek bent naar een pure weekendauto.

Dank aan CAP Auto 30 voor het leveren van de Secma en deelname aan deze test.
Foto's: Audran Lernoux / Secma // Tekst: Audran Lernoux

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars