Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / SsangYong Grand Tivoli 1.5 T-GDi (2022) - XLV 2.0

Geschreven door Kevin Kersemans op

De SsangYong XLV werd een tijdje geleden gefacelift en werd daarbij herdoopt tot Grand Tivoli, een naam die de lading eigenlijk perfect dekt. AutoGids doet de test met de enige overgebleven motorversie.

Prijs
NB

Concept

In 2016 introduceerde SsangYong de XLV, een verlengde versie van de compacte Tivoli die het Koreaanse merk het jaar voordien op de markt bracht. Die XLV verdween stilletjes uit het gamma toen de Tivoli gefacelift werd, maar sinds een tijdje is hij terug, weliswaar omgedoopt tot Grand Tivoli. Die 4,46 meter lange versie onderging logischerwijs dezelfde evoluties als de 'gewone' Tivoli (die 4,23 meter meet), wat zich uiterlijk vooral uit in een hertekende voorpartij. Voorbij de C-stijl onderscheidt de 'grote' Tivoli zich echter nog altijd met een specifieke achterbouw, die nog altijd een beetje een ietwat plomp rugzakeffect oplevert. Wel resulteert die in een erg comfortabel laadvolume van 720 tot 1.440 liter.

Net als bij de Tivoli is er geen dieselmotor meer en in het geval van de Grand Tivoli heb je zelfs helemaal niets te kiezen: de enige beschikbare krachtbron is de 163 pk en 280 Nm sterke 1.5 T-GDi op benzine. Die kan wel naar keuze worden gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen of als optie aan een zestrapsautomaat van Aisin. Maar terwijl de 'korte' Tivoli ook verkrijgbaar is met vierwielaandrijving, is de Grand altijd een voorwieltrekker.

Binnenin heeft de topversie Sapphire sinds de switch van XLV naar Grand Tivoli recht op een volledig digitaal instrumentenpaneel waarop je ook de navigatiekaart kunt dupliceren. De andere uitrustingsniveaus (sinds een recente herwerking van de gammastructuur zijn dat Amber, Quartz en Blackline) moeten het nog stellen met analoge wijzerplaten – waar gezien het prijsniveau op zich echter niks mis mee is. Maar hoewel de Quartz (onze testauto) toch een flinke 7.000 euro meer kost dan de oorspronkelijke (maar intussen niet meer verkrijgbare) instapversie Crystal, laat de airco zich hier bijvoorbeeld nog steeds manueel bedienen.

Helemaal vrekkig is dat er alleen voor de zijruit van de bestuurder een 'Auto'-functie is, en dan nog enkel naar beneden. Ook de manuele handrem begint stilaan wat gedateerd over te komen. Opnieuw geen groot manco, maar het is gewoon een van die details die de budgetroeping van de Tivoli (Grand of niet) verraden, net zoals de erg plastiekerige afwerking van het interieur. Anderzijds biedt het model wel een zee van ruimte voor het geld, terwijl er ook over het aanbod aan moderne elektronische veiligheidssystemen zeker niet te klagen valt. Alleen merkten we bijvoorbeeld dat de cruisecontrol er niet in slaagde om bergaf de ingestelde snelheid aan te houden.

Rijgedrag

Met zijn 163 pk komt de 1.5 op benzine niks tekort om de Grand Tivoli in beweging te brengen, maar sportieve ambities heeft deze gezins-SUV niet. De rijervaring zouden we omschrijven als comfortabel, stil en zacht. De Grand Tivoli heeft wel recht op een 'Sport'-modus, maar veel meer dan het stuur wat meer gewicht geven, doet die niet. Overigens zijn alle bedieningsorganen nogal gevoelloos. Geen erg gezien de uitgesproken gezinsroeping van het model, behalve dan voor de koppeling in onze manuele testversie. Die is zo lastig te doseren dat het in beladen toestand of op een helling niet al te moeilijk is de motor te doen stilvallen, temeer wanneer die nog niet op bedrijfstemperatuur is.

De oplossing bestaat erin wat meer gas te geven en de koppeling wat meer te doen slippen, maar het blijft vervelend in druk stadsverkeer of in files. Een fenomeen waar je natuurlijk geen last van hebt wanneer je kiest voor de optionele zestrapsautomaat. Op gewest- of snelwegen blijkt de Grand Tivoli echter een bijzonder aangename reisauto, en bovendien is hij ook niet al te gulzig – al zal hij ook geen zuinigheidsprijzen winnen. Wij noteerden over iets meer dan 700 kilometer een gemiddeld verbruik van 8,3 l/100 km, een goeie liter meer dus dan het WLTP-normverbruik van 7,2 l/100 km (wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 163 g/km). Al bij al niet slecht voor een benzineauto van dit formaat die behalve op een stop-startsysteem niet kan rekenen op allerlei brandstofbesparende ingrepen.

Verdict

Ben je op zoek naar een betaalbare maar ruime gezins-SUV en hoeft niet alles het neusje van de zalm te zijn qua verfijning en uitrusting? Dan is de Grand Tivoli een interessant aanbod in een tijd waarin ook de prijzen van auto's bijzonder onderhevig zijn aan inflatie – al is de vanafprijs sinds het schrappen van de instapversie Crystal ook wel enkele duizenden euro's de hoogte in geschoten.

Desondanks blijft de SsangYong Grand Tivoli competitief geprijsd, al word je zoals vaak bij Koreaanse merken wel gedwongen meteen een duurdere uitvoering te kiezen als je een bepaalde uitrusting wenst. Dat geldt gelukkig niet voor de automaat, een optie die we wel sterk zouden aanbevelen.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Kevin Kersemans (@kvnkrsmnsonwheels)

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker