Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Honda X-ADV : Eigenwijze cross-over

Geschreven door Bruno Wouters op

De X-ADV die ze bij Honda uit hun hoge hoed hebben getoverd, laat zich moeilijk in een hokje onderbrengen en ziet er behoorlijk futuristisch uit. Voor wie graag ‘anders’ wil rijden...

De filosofie achter Honda’s X-ADV is kort samen te vatten: vertrekken en plezier verschaffen. Op weekdagen is deze X-ADV met zijn talloze functionele aspecten perfect bruikbaar om je mee door de stad te verplaatsen, maar in het weekend biedt hij je de kans om aan de dagelijkse sleur te ontsnappen, geheel in een nieuwe en opwindende stijl. Deze ‘mutant’ is ontwikkeld op basis van de bekende Integra, maar kiest
op heel wat vlakken toch voor een andere aanpak. Allicht als reactie op de aanhoudende kritiek op de bespottelijke kleine kofferruimte onder het zadel van de Integra, hebben de ontwerpers de X-ADV bijvoorbeeld een bergvak meegegeven van maar liefst 21 liter – voldoende voor een integraalhelm. En uiteraard werd het frame verstevigd met het oog op de zwaardere belasting die nu eenmaal gepaard gaat met offroad-
gebruik, zelfs al is dat maar mild.

Aan functionele troeven heeft de X-ADV geen gebrek. Zo beschikt hij over een centrale voet en is de grote koffer onder het zadel verlicht en voorzien van een 12-voltstopcontact. Verder is hij uitgerust met een voorruit die zich makkelijk in vijf posities laat verstellen, een handsfree Smart Key (waarmee je kunt starten en het zadel en de tankklep kun ontgrendelen met de sleutel op zak), stevige handgrepen voor een passagier, ledverlichting en L-vormige ventielen om de banden op te pompen. Het dashboard telt meerdere niveaus en is voorzien van een groot scherm, dat dankzij een huif ook bij fel zonlicht goed leesbaar is. Optioneel zijn nog verwarmbare handvatten, een bagagedrager, twee top cases en (binnenkort) zijkoffers verkrijgbaar.

Voor de aandrijving tekent nog altijd de tweecilinder van de Integra, waarvan vermogen en koppel ongewijzigd bleven. De gerobotiseerde DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling is daarentegen stevig geëvolueerd. Zo werd de Drive-stand anders geprogrammeerd en schakelt de elektronica nu 500 o/m later op bij deelbelasting, terwijl de drie niveaus van de S-modus een agressievere sturing kregen. De versnellingsbak detecteert ook of de motorfiets bergop dan wel bergaf rijdt, en past zijn sturing daaraan aan.

  • Uitstekende formule
  • Rijplezier en efficiëntie
  • Comfort en functionaliteit
  • Voetsteun niet standaard
  • ABS niet uitschakelbaar
  • Ergonomie DCT-bediening

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars