Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Triumph Street Triple 765 RS (2023) - de beste nog beter gemaakt?

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De vernieuwde Triumph Street Triple 765 is er ook als R en RS. AutoGids doet de test.

Concept Triump Street Triple 765

Het aanbod van de vernieuwde Triumph Street Triple 765 wordt uitgebreid met drie varianten, naast de door ons geteste R- en RS-versies kon je de roadster ook bestellen als Moto2 Edition - maar die is inmiddels uitverkocht. Je herkent de vernieuwde Street Triple aan de voortaan met een luchtinlaat gezegende koplampunit en aan de nieuwe zijpanelen, die wat hoekiger vormgegeven zijn en voortaan netjes aansluiten op de radiator. De wat sportiever in de markt gezette RS doet daar een onderkuipje en een afneembare cover voor de duozit bovenop.

De Triumph Street Triple 765 R houdt het bij een klassieker ogend dashboard dat erg gedateerd lijkt in vergelijking met het instrumentarium waarover de RS beschikt. Ook het gebruiksgemak van de modernere klokkenwinkel is superieur, want de overdaad aan knoppen wordt geruild voor een eenvoudig en gebruiksvriendelijke joystick.

De achterkant staat wat hoger dan de vorige modellen en het stuur werd wat breder (+12 mm) op de wendbaarheid te vergroten, maar de zithouding voelt nog steeds natuurlijk aan. Deze Triumph zit een pak comfortabeler dan zijn compacte proporties suggereren. Let wel op met de beperkte stuuruitslag, want de draaicirkel is verrassend groot.

Review Triumph Street Triple 765

Rijgedrag Triump Street Triple 765

De Triumph Street Triple blijft gezegend met een natuurlijke wendbaarheid die ervoor zorgt dat je meteen vertrouwen tankt. Bij lage snelheiden voelt de tegenwoordig 120 pk en 80 Nm sterke driepitter erg romig aan, het blok reageert soepel en progressief op elke draai aan de gashendel. In de RS is de 765 nog eens 10 pk krachtiger, goed voor een totaal van 130 paarden - al hebben we dat pk-verschil onderweg niet gevoeld. Het valt vooral op dat deze krachtbron een stuk voller aanvoelt over het hele toerentalgebied: het maakt niet uit in welke versnelling je rijdt en hoeveel toeren de molen draait, de 765 staat altijd klaar om een extra houtblok op het knetterende vuur te gooien.

Je voelt meteen dat het motorblok over een sportief temperament beschikt, toch kan je deze smeuïg rijdende Street Triple ook als dagelijkse pendelmachine inzetten. De hendels van de rem en de koppeling laten zich vlot bedienen, wat er samen met de perfect opererende quickshifter voor zorgt dat de alledaagse bruikbaarheid verder opgekrikt worden. Dat neemt niet weg dat de Triumph Street Triple 765 liever snelheid maakt dan wandelt en liever bochten aaanvalt dan verkeersdrempels neemt.

De verschillen tussen de R en de RS zijn niet zo groot, toch niet wanneer je op de openbare weg op pad bent. Als RS gebruikt de Triumph Street Triple 765 betere remmen (Stylema versus Brembo voor de R) en betere schokdempers (Öhlins versus Showa achteraan), waardoor het allemaal net iets verfijnder, kwalitatiever en scherper aanvoelt. Maar de concrete meerwaarde van die modificaties voel je vooral op een afgesloten omloop. Op het Circuit van Jerez de la Frontera storen we ons enkel aan het wat te brede stuur en aan de iets te beperkte grondspeling - de voetsteunen schuren zowat elke bocht over het asfalt.. En aan het gebrek aan echte windbescherming, want jongen wat gaat het hard.

Review Triumph Street Triple 765

Verdict Triump Street Triple 765

Elke keer denken we dat we met de perfecte motor onderweg zijn, toch vindt Triumph steeds enkel puntjes om de Street Triple te verbeteren. De hertekende zithouding werkt, de quickshifter schakelt subliem, op de remmen valt niets aan te merken en het elektronicapakket opereert op hoog niveau. Voeg daar de breed inzetbare driecilinder aan toe en je krijgt zowat de perfecte motorfiets.

Want de Triumph Street Triple 765 biedt een indrukwekkende mix van veel controle en vertrouwen enerzijds, pittge prestaties en hopen rijplezier anderzijds. De 10.595 euro kostende R komt tegemoet aan de wensen van de meeste motorrijders; de puristische meerwaardezoeker zal met plezier 12.895 euro ophoesten voor de RS.

Review Triumph Street Triple 765

Bron: lees het volledige testverslag van de Triumph Street Triple 765 in Motorrijder.

 

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars