Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Zero FXE (2022) - elektrische stadsterrorist

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Zero FXE is een elektrische motorfiets die een heleboel voordelen paart aan een heleboel nadelen. AutoGids doet de test.

Concept

Een elektrische motorfiets, dat is toch even aanpassen. Een stuk meer dan bij een elektrische auto. Geen zwart bougietje en geen olie om te peilen. Geen lamme koppelingshand, geen valse neutraal en geen speling in de schakelpook. Geen oordoppen en geen peperdure benzine van twee euro per liter en meer. Gelukkig is er meer te vertellen over de Zero FXE. Zoals over het uiterlijk. De eerdere creaties van Zero kon je bezwaarlijk verleidelijk noemen, maar dat is bij de FXE wel anders. Het knappe kuipwerk doet wat aan dat van Husqvarna Vitpilen denken, afgeblust met een scheutje BMX en snuifje Apple. Dat stilistische minimalisme gaat hand in hand met een erg klassieke, maar daarom niet minder geslaagde ronde koplamp.

In dit genre zijn we gewend geraakt aan flink uit de kluiten gewassen motoren. Maar de Zero FXE blijft verrassend laag gebouwd: de stevige zadelhoogte van 843 mm wordt immers gecompenseerd door de superranke bouw. Het rijgemak wordt nog verder bevorderd door de basic stuurknoppen met een prominente toets voor de verschillende rijmodi. Je hebt de keuze tussen Street, Sport en Custom. Het TFT-scherm verraadt de afwezigheid van de digitale hightech waarmee zowat iedere hedendaagse benzinemotor volgehangen is.

Opvallend: in tegenstelling tot zijn voorgangers mist de Zero FXE het snelwisselsysteem van de accu. Blijkbaar koos slechts een minderheid van de klanten voor die verwisselbare batterijen, waardoor het niet langer wordt aangeboden. De Zero FXE  komt met een accupakket dat minstens negen uur laadtijd vraagt, toch als je de stekker in een huis-, tuin- en keukenstopcontact steekt. Een laadpaal reduceert die tijd tot een uurtje of vier, maar vraagt wel een investering van 835 euro. Even aanschuiven aan de Superchargers van Tesla heeft geen zin; de Zero FXE is niet compatibel met de moderne snellaadinfrastructuur. Stevige domper, toch.

Zero FXE

Rijgedrag

Sowieso vraagt elektrisch rijden voor doorgewinterde petrolheads even gewenning, al was het maar omdat je in een automatische reflex naar koppelingshendel en schakelpookje vist. Ook blijft het aangeraden om anderen eraan te herinneren dat ze met hun tengels van het stuur moeten blijven. Immers, contact aan (zonder enig motorgeluid natuurlijk) betekent acceleratie wanneer je aan de potentiehendel draait. De schaduwzijde daarvan werd vakkundig gedemonstreerd door een niet nader te noemen persoon die een FXE-met-rijder achteruit wilde duwen door aan het stuur te trekken, wat resulteerde in een stilstaande wheelie van man en machine. Wat een slagveld.

De Zero FXE heeft dus een even onverwoestbare opbouw als de FX’en. Die genieten als stadsterroristen al een serieuze reputatie als het gaat over duurzaamheid in alle betekenissen van het woord; kwetsbare delen als uitstekende carterdelen, slangen, een radiateur(dop) en een uitlaatdemper ontbreken immers. Ook afwezig: tractiecontrole. En met Bosch ABS aan boord zou je toch voorzichtig ook hun MSC-bochten-ABS verwachten, maar ook dat is voorbehouden aan bijvoorbeeld de SR/F. Je rechterhand is dus de allesbepalende factor en uiteraard gaat die overenthousiast te werk vanwege het speelse kinderfietsgevoel dat deze motor serveert.

Je leidt de nauwelijks 135 kilogram wegende Zero FXE razendsnel over rotondes, je flitst door chicanes en glipt moeiteloos tussen rijen auto's door. De sportieve modus doet zijn naam alle eer aan door de motorrem terug te schroeven, waardoor je smooth van de ene naar het volgende kruispunt zoemt. Geen Brembo-remmen, zelfs geen exemplaren van Nissin-makelij. Wel tweeklauwers van het Spaanse J. Juan... Maar die kwijten zich veel beter van hun taak dan je zou vermoeden op basis van het wat amechtige uiterlijk. Die functionele soberheid wordt niet doorgetrokken naar de vering, want voor- en achteraan vertrouwt de elektrische Zero FXE op volledig instelbare Showa's. Voor de volledigheid: de topsnelheid. De 106 Nm krachtige Zero FXE haalt 135 km/u in Sport en 115 km/u in Eco, maar wel trillingsvrij.

Zero FXE

Verdict

Een elektrische motorfiets zoals de Zero FXE zal voornamelijk jonge gasten aanspreken, die op zoek zijn naar supersnelle en vrolijke mobiliteit. Al horen doorwinterde petrolheads niet weg te kijken, want een proefrit met de Zero FXE zou sommige ogen toch kunnen openen. Al was het maar omdat deze elektrisch vorm van voortbewegen een mooie aanvulling vormt op de klassieke manier van motorrijden, niet als een bedreiging. Nog niet...

Zero FXE

Bron: je kan de uitgebreide test van de Zero FXE nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars