Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

U hebt nog geen account?
SCHRIJF U GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu
Meer dan 3.000 tests, 6.000 nieuwe wagens en 120.000 tweedehandswagens

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Een voertuig toevoegen

Vergelijken

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Peugeot 5008 1.2 PureTech : De eenvolumer-SUV

Geschreven door op

Basisprijs meer info
27.150 €
  • Score redactie 15.27/20

Overzicht :

Als variant met lange wielbasis van de 3008 moest de 5008 ook zijn achteroverhang vergroten om uit te groeien tot hét gezinsvoertuig van Peugeot… en zijn gelijknamige voorganger op waardige wijze te vervangen.

Ook interessant : bekijk onze videotest van de Peugeot 3008 en 5008

De originaliteit is ver te zoeken in de aanpak van de merken die investeren in de marktsegmenten van de SUV’s en cross-overs. Vooral omdat de look vaak primeert op het concept zelf. De meeste SUV-constructeurs bieden zelfs niet eens meer systematisch een vierwielaandrijving aan en maken almaar vaker gebruik van de platforms van berlines. Een andere duidelijke vaststelling is dat de cultuur van de eenvolumer – klein, middelgroot of groot – niet langer aan de orde is bij de massaconstructeurs die de trend destijds lanceerden. Dit koetswerktype, dat vandaag te zeer wordt gepercipieerd als ‘privaat openbaar vervoer’, is niet meer op zijn plaats in een maatschappij die draait rond ego en individualisme. 

De specialisten van premium- en luxewagens – en dan niet alleen de Duitse merken – hebben dat zelfs zo goed begrepen dat ze nooit echt wilden uitpakken met een eenvolumer. Behalve Mercedes, dat van 2005 tot 2013 zijn R-Klasse aanbood, een ‘break-minivan’ die was ontworpen voor de Noord-Amerikaanse markt, maar zwaar flopte. Meer recent nam BMW de fakkel over, met de weliswaar veel kleinere en minder prestigieuze 2-Reeks Active en Gran Tourer, om een graantje mee te pikken van de grote verkoopvolumes van de massaconstructeurs. 

De Duitse of Euro-Amerikaanse massaconstructeurs (Ford, Opel en VW) – of aanverwanten (zoals Seat) – blijven hun eenvolumer(s) namelijk goed verkopen, maar neigen wel steeds meer naar de SUV’s en cross-overs. Skoda hoeft de switch van eenvolumer naar SUV niet te maken, bij gebrek aan eenvolumers in het gamma. De Franse constructeurs hebben de bladzijde al (bijna) volledig omgeslagen en kregen de SUV-smaak helemaal te pakken dankzij hun Aziatische partnerships: PSA met Mitsubishi en Renault dankzij Nissan. De Franse cross-overs hebben trouwens niet alleen de plaats in het gamma, maar ook de naam overgenomen van hun eenvolumevoorgangers – getuige de Renault Espace. Zelfde scenario bij Peugeot, dat zijn monovolume-5008 nu vervangt door een LWB-versie van zijn succesvolle 3008.

  • Functionele en originele i-cockpit, comfort
  • Dynamisch weggedrag voor een SUV
  • Inspirerende driecilinder-turbo op benzine
  • Mooie afwerking, geluiddemping
  • Beperkt gewicht voor een 'SUV'
  • Prijs hoogste uitrustingsniveaus
  • Klein stuurtje, wat laag opgesteld
  • Parasietgeluid in een van de voorste deuren
  • Stijl boven functie (opbergmogelijkheden)
  • Toegang tot de derde rij (bestemd voor kinderen)

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 5008