Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Uw Facebook-account is niet verbonden aan een account op de site. Schrijf je van tevoren in

Als u zich net hebt geregistreerd bij Facebook, laadt u de pagina over enkele ogenblikken opnieuw terwijl uw registratie volledig is geactiveerd.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

TWEEDEHANDS / Porsche 356 A Speedster Carrera GT 1600 GS

Ons referentienr : 10961154


Prijs : 1.690.000 €
37.860 km 07/1957 115 pk Garantie : 24 maand
Contacteer de verkoper
Professionele verkoper
Rock 'n Roll Classics
Adres Gistelsteenweg 4
8490 Varsenare (Brugge)
Tel. +32 50 737571
Verkoper lokaliseren

Alle velden zijn verplicht

Bericht verzenden
Hoewel wij veel aandacht besteden aan de inhoud van onze website, is het onmogelijk om alle zoekertjes in detail na te kijken. We raden u dan ook aan om steeds alert te zijn voor bedrog. Koop nooit een auto zonder hem vooraf te hebben gezien en betaal vooral nooit op voorhand, per cheque of postmandaat, zelfs bij wijze van voorschot.

Hier vind je een paar adviezen om te vermijden dat je in de val trapt tijdens je zoektocht.
Basisinformatie
Merk Porsche
Terugvorderbare B.T.W Nee
Voertuigdetails
Brandstof Benzine
Aantal versnellingen 4
Aantal zitplaatsen 2
Aantal deuren 2
Met garantie 24
Uitrusting en opties
Lederen zetels
Sportpakket
Sportzetels
Technische informatie
Cilinderinhoud (cm3) 1600 cc
Aantal cilinders 4
Kw / pk 85 / 115
Geen certificaat ingevuld !
Meer informatie

  • One of only 13 ever built
  • Absolutely perfect car
  • Thé ultimate 356 in any aspect
This car, chassis 84940, is one of only thirteen Porsche 356 A Speedster Carrera GT 1600 GS produced in 1959 with the legendary 1600 cc Fuhrmann plain bearing engine. For connoisseurs this represents the absolute peak, the most advanced, most desirable and most valuable Speedster ever built. Quite simply, it is known as the King of the 356s.
Completed in July 1959 and finished in its original Silver Metallic, the car was delivered through Max Hoffman in New York. Factory records confirm the full GT specification: aluminium body panels, engine type 692/3, gearbox type 716/4, and every lightweight detail that made the Carrera GT a pure competition machine. The first owner was Alan P. Schweber of Springfield, who later sold it to Bernard Switkes, a prominent PCA member in New York. Switkes actively used the Speedster in gymkhana and autocross events, but the highlight of its early life came when it was raced by Bruce Jennings, one of the most famous Porsche privateers of the period.
From 2007 to 2009 the car was entrusted to recognised specialists in the United States, including Paul Russell’s renowned workshop. The philosophy was clear: preserve originality wherever possible. The result speaks for itself. The original floor, sills, aluminium doors, bonnet and engine lid all remain in place, stamped with the correct 940. Hinges, trim strips and even the factory GT roll bar are original. The suspension with GT geometry and spacers is intact, as are the ventilated GT drum brakes and the correctly date stamped May 1959 wheels. Inside, the car retains its lightweight bucket seats, dashboard, speedometer and steering wheel.
At the heart of the car is a correct replacement Fuhrmann engine of the very rare 692/3 type, rebuilt by Hloch, the undisputed specialist for these motors. Every component is exactly as it should be, from dual distributors and carburetors to the oil system and fittings. The original matching 716/4 gearbox remains with the car.
The documentation is as complete as one could wish for: Kardex, data card, Porsche data sheet and period US titles. Nothing is missing, nothing is uncertain. Chassis 84940 appears repeatedly in the Carrera Registers, proof that it is regarded as a benchmark example down to the smallest stamped part. Even metallurgical analysis has been performed on the body shell, confirming unalloyed late 1950s steel and independently proving its originality.
Today, chassis 84940 stands as one of the rarest and most correct 356s in existence. The paintwork is superb, the restoration quality is second to none, and mechanically it is fully turn key. It starts instantly, drives exactly as intended, and is equally at home on the open road or on the concours lawn.
With its ultra rare Fuhrmann 692/3 replacement engine, period racing history, complete originality down to the finest details and its repeated presence in the Carrera Registers, this Speedster is more than just a collectible Porsche. It is an absolute reference, the car against which all others are measured


  • Slechts 13 exemplaren ooit gebouwd
  • Absoluut perfecte wagen
  • In elk opzicht de ultieme 356
Deze wagen, chassisnummer 84940, is één van slechts dertien Porsche 356 A Speedster Carrera GT 1600 GS-modellen die in 1959 werden geproduceerd met de legendarische 1600 cc Fuhrmann plain bearing engine. Voor kenners vertegenwoordigt dit het absolute hoogtepunt: de meest geavanceerde, meest begeerde en meest waardevolle Speedster ooit gebouwd.
Simpel gezegd: deze wagen staat bekend als de koning van de 356’s.
De wagen rolde van de band in juli 1959 en afgeleverd in zijn originele zilver metallic lak, via Max Hoffman in New York. Fabrieksgegevens bevestigen de volledige GT-specificatie: aluminium carrosseriedelen, motortype 692/3, versnellingsbak type 716/4, en elk lichtgewicht detail dat van de Carrera GT een pure wedstrijdmachine maakte. De eerste eigenaar was Alan P. Schweber uit Springfield, die hem later verkocht aan Bernard Switkes, een prominent lid van de PCA in New York. Switkes gebruikte de Speedster actief in verschillende auto evenementen, maar het hoogtepunt uit de vroege levensgeschiedenis van deze wagen was toen hij werd gereden door Bruce Jennings, één van de bekendste Porsche-privérijders uit die periode.
Tussen 2007 en 2009 werd de wagen toevertrouwd aan erkende specialisten in de Verenigde Staten, waaronder het gerenommeerde atelier van Paul Russell. Het restauratiefilosofie was helder: behoud van originaliteit waar mogelijk. Het resultaat spreekt voor zich. De originele vloer, dorpels, aluminium deuren, motorkap en kofferdeksel zijn nog aanwezig en gemerkt met het correcte 940. Ook de scharnieren, sierstrips en zelfs de originele GT-rolbeugel uit de fabriek zijn intact. De ophanging met GT-geometrie en afstandsringen is behouden, net als de geventileerde GT-trommelremmen en de correct gedateerde velgen van mei 1959. Het interieur bevat nog steeds de lichtgewicht kuipstoelen, het originele dashboard, de snelheidsmeter en het stuur.
Als hart van de wagen vinden we de uiterst zeldzame type 692/3 Fuhrmann terug, gereviseerd door Hloch, dé onbetwiste specialist van deze motoren. Elk onderdeel is exact zoals het hoort te zijn: dubbele verdelers, carburateurs en oliesysteem. De originele, bijpassende versnellingsbak type 716/4 is nog steeds aanwezig.
De documentatie is zo volledig als men zich maar kan wensen: Kardex, gegevenskaart, Porsche datasheet en originele Amerikaanse kentekenbewijzen. Er ontbreekt niets, er is geen onzekerheid. Chassis 84940 wordt herhaaldelijk vermeld in de Carrera Registers, het bewijs dat dit exemplaar als referentie wordt beschouwd tot in het kleinste gemerkte onderdeel. Zelfs metallurgische analyses zijn uitgevoerd op de carrosserie, die bevestigen dat het om onvervalst staal uit de late jaren ’50 gaat, waarmee de originaliteit onafhankelijk is bewezen.
Vandaag de dag behoort chassis 84940 tot de zeldzaamste en meest authentieke 356’s ter wereld. De lak is subliem, de restauratie is van absolute topkwaliteit, en mechanisch is hij volledig rijklaar. Hij start onmiddellijk, rijdt precies zoals het hoort, en voelt zich zowel thuis op open wegen als op een concoursveld.
Met zijn uiterst zeldzame Fuhrmann 692/3 motor, zijn racegeschiedenis, volledige originaliteit tot in de kleinste details en zijn herhaalde vermelding in de Carrera Registers, is deze Speedster meer dan een verzamelobject.
Het is een absoluut referentiepunt de wagen waar alle andere aan worden afgemeten.

Deze informatie wordt in de taal (talen) van de verkoper weergegeven.

Produpress is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de verstrekte informatie.

Meer infos: Porsche