Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Review Mercedes CLE Cabriolet (2024) - de 450 4Matic met zes-in-lijn getest

Geschreven door Laurent Blairon op

De Mercedes CLE is er nu ook als Cabriolet. AutoGids doet de test met de 450 4Matic, aangedreven door een romige zes-in-lijn.

90.145 €

Zoals bekend, zijn cabriolets niet meer zo populair. Maar Stuttgart respecteert nog steeds zijn iconen, want Mercedes blijft de cabriolet met vier zitplaatsen trouw met de topless CLE. Net zoals bij de Coupé probeert dit nieuwe model het beste van de C-Klasse (agiliteit) te combineren met het beste van de E-Klasse (comfort), maar dan verpakt in een elegant en sensueel koetswerk. 

Design, koetswerk en afmetingen Mercedes CLE Cabriolet

Net zoals de Coupé bouwt ook de Mercedes CLE Cabriolet op het MRA-platform. Het koetswerk is 4,85 meter lang en biedt plaats aan vier personen, al blijkt de achterbank niet echt comfortabel: de zitplaatsen zijn voldoende diep, maar de beenruimte is wat krap en de leuning staat wel erg recht. Hoewel de deuren groot zijn, vraagt het instappen achterin wel wat souplesse. 

Review Mercedes CLE Cabriolet

Nochtans is het de bedoeling dat de kopers van een Mercedes CLE Cabriolet hun voertuig het hele jaar door gebruiken. Ook als die koper een gezin heeft. En als het even kan met het dak open, want deze cabrio profiteert van comfortfeatures zoals de Aircap en de Airscarf. De Aircap combineert een deflector bovenop de voorruit met een windscherm dat tussen de twee achterste hoofdsteunen opduikt, zodat de luchtstroom weggehouden wordt van de inzittenden.

Intussen zorgt de Airscarf voor warme lucht rond de schouders van de bestuurder en zijn passagier vooraan, terwijl verwarmde stoelen standaard zijn. Uiteraard laat het canvasdak van de nieuwe Mercedes CLE Cabriolet zich automatisch openen en weer sluiten, een stripteasenummertje dat ongeveer twintig seconden in beslag neemt en dat ook lukt bij snelheden tot 60 km/u.

Interieur en koffer Mercedes CLE Cabriolet

Het interieur van de Cabriolet is dat van de Mercedes CLE Coupé. En dus dat van de C-Klasse. De optionele bekleding uit leder krijgt wel een speciale behandeling die minder warmte van de zon absorbeert. Bovendien kan het centrale scherm van de Mbux-moduele gekanteld worden, zoals we dat eerder zagen op de jongste generatie van de Mercedes SL. Zo worden eventuele reflecties vermeden.

Review Mercedes CLE Cabriolet

Het koffervolume bedraagt 385 liter, toch met het dak in gesloten toestand. Rijd je de Mercedes CLE Cabriolet open, dan blijft er nog 295 liter over, wat best aanvaardbaar is voor een cabrio met een complex dakmechanisme. Bovendien kan je de leuning van de achterbank elektrisch neerklappen, zodat je ook langere voorwerpen kan vervoeren. Op skivakantie met de cabrio zou dan ook geen probleem mogen vormen.

Motoraanbod en specificaties Mercedes CLE Cabriolet

Het gamma van de Mercedes CLE Cabriolet telt enkel mildhybride motoren op 48 volt, met een tijdelijke elektroboost van 23 pk en 200 Nm. Wie tevreden is met een viercilindermotor heeft de keuze tussen de CLE 200, de CLE 300 en de CLE 220d, maar eigenlijk vraagt deze cabrio om de 381 p k sterke en 500 Nm krachtige zes-in-lijn van deze CLE 450 - die enkel aangeboden wordt als 4Matic met vierwielaandrijving. Je kan er zelfs een caravan of een boot achter hangen, want het trekgewicht bedraagt 1,8 ton.

Review Mercedes CLE Cabriolet

Rijgedrag Mercedes CLE Cabriolet

De optionele Dynamic Body Control met gestuurde ophanging waarmee onze testwagen uitgerust was, geeft de Mercedes CLE Cabriolet een efficiënt weggedrag, met een koetswerk dat mooi vlak blijft en een achterzijde die soepel rolt. De 4Matic-aandrijving garandeert intussen een gezonde tractie, ook als je deze cabrio en zijn zescilinder de sporen geeft. 

Review Mercedes CLE Cabriolet

De rijdynamiek overtuigt, ondanks de wat traag reagerende negentrapsautomaat. Scherp genoeg om je te amuseren, maar voldoende comfortabel om rustig te cruisen - ondanks de stevige 20-duimsvelgen van de AMG Line. De motor draait romig en biedt voldoende kracht om de 2,1 ton van de Mercedes CLE Cabriolet te verplaatsen, maar sportief is het blok niet. En gelukkig maar, want je wil geen cabrio om te gaan rallyrijden.

Verdict Mercedes CLE Cabriolet

Eigenlijk zouden al die SUV-rijders eens een ommetje in deze Mercedes CLE Cabriolet moeten maken, al was het maar om te ondervinden hoe leuk het kan zijn om te cruisen met je snoet in de zon en je haren in de wind. Met het geluid van de zoete zes-in-lijn op de achtergrond. Het is een genot dat met uitsterven bedreigd wordt.

 

Verwante testen

In dit artikel : Mercedes-Benz, Mercedes-Benz CLE

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker