Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Aston Martin Racing.Green: eerste PHEV in 2024, eerste BEV in 2025

Geschreven door Yeelen Möller op 22-04-2022

Aston Martin versnelt zijn elektrificatie onder de noemer 'Racing.Green'. Over twee jaar komt de Valhalla, de eerste PHEV van het merk, met een jaar later de eerste elektrische wagen. Het hele kerngamma moet tegen 2030 elektrisch zijn.

Ook als kleine sportwagenfabrikant kan Aston Martin de vloedgolf van elektrificatie niet ontwijken. Vandaag heeft CEO Tobias Moers de versnelde plannen aangekondigd om zijn merk richting koolstofneutraliteit te sturen, met zowel een geëlektrificeerd gamma, een CO2-neutrale toeleveringsketen en andere inspanningen om het milieu en het klimaat minder te schaden.

Valhalla als eerste

Het belangrijkste productnieuws is dat de Valhalla het eerste plug-in hybride model van het merk wordt. De supercar met middenmotor moet in 2024 op de markt komen, voorlopig spreekt Aston Martin nog van een 950+ pk sterke V8-hybride. De elektrische range zou 15 km bedragen, hopelijk komt daar nog wat verbetering in. Een jaar later, in 2025, komt de eerste volledig elektrische Aston Martin met batterijen van Britishvolt, al was er een tijd geleden ook al een Rapide-E, die echter werd geschrapt net voor hij het levenslicht zag. Over dit nieuwe model laat Aston Martin nog niets los.

De traditionele benzinemodellen zullen geleidelijk aan verdwijnen uit het gamma van Aston Martin, tegen 2030 moet het hele kerngamma (GT-sportwagens en SUV's) elektrisch zijn. De Britse constructeur laat daarmee wel nog de deur op een kier voor eventuele speciale reeksen met een verbrandingsmotor, zoals de Valkyrie van nu.

CO2-neutraal tegen 2039

Naast het productgamma richt Aston zijn pijlen ook op de toeleveringsketen en het productieproces. Tegen 2030 moeten alle fabrieken koolstofneutraal zijn en moet er een CO2-reductie van 30% zijn op de supply chain, tegen 2039 moet de hele keten CO2-neutraal zijn. Binnen de drie jaar moet alle plastic verpakkingsmateriaal de deur uit zijn, het waterverbruik moet met 15% omlaag en er wordt ook meer gekeken naar duurzame materialen in de wagens, zoals aluminiumlegeringen die met hernieuwbare energie zijn gemaakt en vegan leer voor de interieurs. Over enkele jaren moet je dus met een gerust geweten achter het stuur van je Britse sportwagen kunnen kruipen, maar blijven de emoties en sensaties overeind? We zijn benieuwd...

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten