Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

AUTOSHOW BRUSSELS 2020

Ontdek hier alle saloncondities en het beste van het Autosalon 2020

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Mercedes-AMG 53 GLE Coupé: Driekwart-AMG

De GLE Coupé komt meteen ook als AMG. Of toch voor driekwart, want in afwachting van de 63 met V8 heeft deze 53 een zes-in-lijn. Die krijgt wel een handje hulp van een kleine elektromotor.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

De Coupé-versie van de Mercedes GLE wordt gelanceerd met bijna alleen maar diesels. ‘Bijna’, want er is één benzineversie, namelijk deze 435 pk sterke 3 liter-zescilinder, die met een AMG-logo vermarkt wordt. Zie deze 53 gerust als een light-versie, want binnenkort is er ook een AMG 63, met alles erop en eraan, inclusief grollende V8-biturbo van naar keuze 571 of 612 pk.

De 53 schiet nochtans ook aardig uit zijn krammen: in een luttele 5,3 seconden zit deze mastodont al aan 100 km/u. De zes-in-lijn krijgt dan ook wat elektrische hulp, ten eerste van de starter-alternator, die tussen de motor en de versnellingsbak zit en kortstondig 250 newtonmeter extra naar de vier wielen kan sturen. En ten tweede van een elektrische turbo, die niet door de uitlaatgassen wordt aangedreven en dus sneller reageert. Bij hogere toerentallen neemt een klassieke en grotere turbo het over. De compressor en de startmotor functioneren op 48 volt, net als de actieve rolstangen, die hand in hand werken met de luchtvering.

Minder brutaal

Wat de AMG 53-modellen evenwel kenmerkt, is dat ze allemaal wat minder brutaal zijn dan de knetterende en opzichtige 63-varianten. Die zijn best lollig, maar deze subtielere versie is homogener. Je kunt er net zo mee rijden als met een diesel, want de zespitter alleen al schudt 520 newtonmeter uit zijn krukas, en in de Comfort-stand is de afstelling bedaard, zowel van de ophanging en de automaat als de uitlaat. Voor de keren dat je eens van katoen wil geven, is er dan weer de Sport- en Sport+-instelling, waarmee de boel een tand of twee sportiever wordt ingesteld en de GLE verrassend dartel van bocht naar bocht schiet, met op de achtergrond een ferme grol.

Zoals elke AMG herken je deze GLE aan de verticale lamellen in de grille of de diffusor met aan weerszijden een dubbele uitlaat – sierstukken weliswaar, want daarachter schuilt telkens een enkele pijp. Voor de velgen heb je keuze uit diverse ontwerpen van 20 tot 22 duim. Binnenin treffen we sportstoelen, rode accenten, hier en daar een lapje alcantara, een boel AMG-logo’s en een specifiek stuur met aparte knoppen voor de rijstanden.

Verdict

Van een SUV een sportwagen maken is een operatie die nagenoeg nooit helemaal lukt. Bekijk deze 53 AMG dus als een potig alternatief voor wie geen diesel lust, met een snuifje extra karakter, een gedegen chassis en af en toe een luide grol. De gewone GLE is inmiddels ook gelanceerd met AMG-V8, de Coupé krijgt die motor binnenkort ook.

  • Vaardig onderstel
  • Leuke zes-in-lijn
  • Ingetogen AMG-opsmuk
  • Verwachte meerprijs tegenover diesel
  • Stevig verbruik
  • Niet écht sportief

Geschreven door op