Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Ferrari 488 Pista: van het circuit naar de weg

Hoewel zijn naam doet vermoeden dat het circuit zijn favoriete speelterrein vormt, is de Ferrari 488 Pista vooral een auto met ultiem rijplezier op de weg. Is het doel bereikt?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het concept

Wat een verademing om eens een technische briefing te krijgen die niet bol staat van connectiviteit, multimedia, elektronische rijhulpsystemen of actieve veiligheid. Niets van dat in Maranello, waar de ingenieurs vol passie spreken over hoe ze de auto lichter hebben gemaakt, over de stijfheid, de koppelcurve, de luchtweerstandscoëfficiënt, de verbeterde koeling of de aerodynamische grip. Kortom, alles wat van een auto een leuke machine maakt in de ogen van iedereen voor wie rijden nog iets betekent. De Ferrari 488 Pista is een lichtere en krachtigere versie van de sowieso al performante 488 GTB. Hij  trekt ten aanval tegen monumenten zoals de Porsche 911 GT2 RS of de McLaren 720S en kreeg hiervoor de nodige troeven.

Wat er verandert

De 3.9 biturbomotor van Ferrari, een V8 in 90 graden, ziet zijn vermogen stijgen tot 720 pk. Deze verhoging met 50 pk is de vrucht van grondig werk door de motorspecialisten van Ferrari. Maar liefst 50 procent van de motoronderdelen van de Pista verschilt in vergelijking met de motor in de GTB en 25 procent van die onderdelen komt uit de Challenge-versie.

De zoektocht naar overtollige kilo’s was alomtegenwoordig: bij de motor en zijn randapparatuur, maar ook bij de batterij, de zetels, het koetswerk, de motorkap en bumpers, de velgen enzovoort. Uiteindelijk werd maar liefst 90 kilogram gevonden, goed voor een vermogen-gewichtsverhouding die veel zegt over de sportieve bedoelingen van de 488 Pista: 1,78 kg/pk.

De aerodynamica verbetert niet alleen de rijstabiliteit en de remmen, maar is ook essentieel voor de koeling van de elementen waarvan het rendement afhangt van de warmte. Vooral de motor en de remmen dus. Het meest zichtbare element van de 20 procent verbeterde aerodynamica is de S-Duct, die rechtstreeks geïnspireerd werd door de ervaring in de Formule 1.

Op het eerste gezicht dwingt de 488 Pista respect af. Zonder te overdrijven, kan hij zijn sportieve ambities niet wegsteken. Het interieur blijft trouwens niet achter. Alles straalt sportiviteit uit, met een sfeer die op een subtiele manier koolstofvezel en suède combineert.

Hoe hij rijdt

Wat meteen verbaast, is dat deze Ferrari 488 Pista erg beschaafd blijft. Maranello doorkruisen verloopt in alle zachtheid, met een dot gas, in de normale rijmodus en met automatisch schakelen. Op de eerste rechte lijn buiten de bebouwde kom en met de Manettino in sportstand begrijpen we binnen de seconde dat de Pista niet zomaar show verkoopt. Hij accelereert krachtig, terwijl de wijzer van de toerenteller naar het maximum van 8.000 o/m vliegt. Het uitlaatgeluid overtreft het geblaas van de turbo’s en blijft niet onopgemerkt. Het is nog geen atmosferische V8, maar hij klinkt aangenaam en vooral zeer natuurlijk. De rechte lijn was lang, maar we moeten al in de remmen: een stevige druk op het pedaal en de carbonremmen treden krachtdadig in actie. Doeltreffend, geleidelijk en heel geruststellend.   

De wegen in de buurt van Maranello zijn niet helemaal biljartvlak, zodat we kunnen vaststellen dat de ophanging – nochtans 10 procent stijver – schitterend werkt. Ze veegt zonder verpinken kleine oneffenheden weg en zorgt voor een onverstoorbare rijstabiliteit. Het gevoel van lichtheid is alomtegenwoordig: bij het accelereren en remmen, maar ook op het moment dat je een bocht aansnijdt met de scherpe neus en tot op de millimeter nauwkeurige voortrein. De gripveranderingen zijn levendig en scherp, zonder rolbewegingen.

Ondanks het overschot aan kracht en het levendige weggedrag, blijft de Ferrari 488 Pista gemakkelijk controleerbaar. Hij stelt je niet voor verrassingen. De achtertrein kleeft aan de weg, op voorwaarde dat de bestuurder begrijpt dat het gaspedaal geleidelijk bediend moet worden en geen aan-uit-knop is. Hoewel de rijhulpsystemen uitgeschakeld kunnen worden – wat we alleen zouden aanbevelen in zeer specifieke omstandigheden – is de Ferrari Dynamic Enhancer (FDE), die de remdruk regelt om de giercontrole te bewaren, altijd aanwezig. Maar meestal merk je daar niets van.

Ons verdict

Met een Ferrari 488 Pista rijden – of moeten we zeggen ‘racen’? – is een ervaring die veel voldoening schenkt, zelfs op de weg. Ferrari gebruikt zijn immense ervaring uit de autosport om een sowieso al indrukwekkende 488 GTB nog een niveau hoger te tillen. Het resultaat is adembenemend: de Pista is mooi, agressief (maar niet overdreven), opwindend en beschaafd, wild en verfijnd. Dit is grote kunst die ten dienste staat van het rijplezier. Tegenwoordig is dat zo zeldzaam dat we het des te meer op prijs moeten stellen. Oh ja, we hadden het nog niet over de prijs: 294.141 euro. Maar je zult het ongetwijfeld met ons eens zijn dat dit bij deze auto niet de belangrijkste factor is.

In dit artikel : Ferrari, Ferrari F 488

Geschreven door op