Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuwigheden / Jeep wil een EV per segment voor 2025

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-07-2021

Jeep zal, naast 4xe plug-in hybrides, tegen 2025 ook een elektrisch SUV per segment aanbieden. Een doelstelling waarvoor het aanhaakt bij de algemene Stellantis-elektrificatiestrategie.

Tegen 2025 wil Jeep wereldwijd en in elk SUV-segment een elektrische variant in de aanbieding hebben. Een verbintenis die de Amerikaanse SUV-specialist is aangegaan in het kader van de elektrische strategie van de Stellantis Group. Een beslissing die nog wordt versterkt door het succes van de Wrangler 4xe, die nu al de best verkochte plug-in hybride in de VS is.

Groepsstrategie

Met het oog op de steeds strengere milieunormen voor de auto-industrie was een verregaande vorm van elektrificatie wel enigszins onvermijdelijk geworden voor Jeep. De constructeur heeft ondertussen op die klimaatuitdaging deels geantwoord met de Renegade 4xe, de Compass 4xe en de eerder al vernoemde Wrangler 4xe. Binnen afzienbare tijd krijgen die ook nog het gezelschap van de 4xe-versie van de op stapel staande Grand Cherokee (L).

Om ook tot een volledig elektrische vloot te komen, zal de SUV- en off-road-specialist nu meesurfen op de elektrische strategie die Stellantis tot 2025 heeft uitgestippeld.

>>> Lees ook: Chrysler, binnenkort ook renaissance met nieuwe EV?

STLA-platform

Of die te verwachten EV’s dan varianten zullen zijn van bestaande gamma's (met verbrandingsmotoren en plug-in hybrides) dan wel of het om nieuwe specifieke modellen zal gaan (of om een mix van beide) is echter nog niet geweten.

Op dit moment heeft Stellantis vier platformen voor elektrische voertuigen, waarvan de grootste - de STLA Large, bedoeld voor voertuigen met een lengte van 4,70 tot 5,40 meter – wel eens een grote hit zou kunnen worden voor Jeep. Tussen die maten zitten namelijk de succesnummers van het merk, de Cherokee, Grand Cherokee, Grand Cherokee L en Grand Wagoneer.

Voor de compactere reeksen zou een beroep worden gedaan op het STLA Small- en STLA Medium platform, in de wetenschap dat Jeep de kleinste modellen wellicht niet in de VS zal vermarkten. Met die modellen mikken de Amerikanen eerder op Europa of Azië.

>>> Lees ook: Dodge start EV-offensief met aanval op Tesla

>>> Lees ook: Ook Ram komt met een elektrische pick-up

Toekomstige technologieën

Naast de vergroening van zijn gamma, presenteerde Jeep ook een reeks nieuwe technologieën en designtrucs voor zijn toekomstige modellen. Het gaat onder meer om een biometrisch bestuurdersherkenning, een dynamische bandenspanningscontrole voor terreinrijden, een multi-energiepoort, opladen tussen voertuigen, drone pairing, neerklapbare voorstoelen, autonome rijcapaciteiten en het op afstand volgen van andere voertuigen.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten