Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Inschrijvingen februari 2021: de ineenstorting

Geschreven door Frédéric Kevers op 02-03-2021

Met een daling van 21,9% ten opzichte van februari 2020, bevestigen de inschrijvingen van vorige maand de achteruitgang van de markt, ondanks de saloncondities.

Februari 2020 was de laatste maand zonder impact van de Covid-19-pandemie en is dus een goede indicator van hoe het momenteel gesteld is met de gezondheid van de Belgische automarkt. Met amper 36.536 ingeschreven personenwagens in februari 2021 is er een daling te bemerken van 21,9% tegenover vorig jaar, wat de inzinking bevestigd die al in januari werd waargenomen. De eerste twee maanden van 2021 samengeteld hebben we te maken met een daling van 24,7% bij de inschrijvingen.

Meerdere redenen

Er zijn verschillende verklaringen voor deze cijfers, maar ze houden allemaal - direct of indirect - verband met de coronapandemie die nog steeds woedt. Of het nu gaat om de annulering van het salon van Brussel, al wordt de impact daarvan vooral in de twee komende maanden gemeten, de economische crisis, de vertragingen door de productiestops als gevolg van het chiptekort dat de auto-industrie zwaar raakt, of nog de onzekerheden bij de consument als het gaat over de keuze voor een nieuwe wagen - verbrandingsauto, hybride of elektrisch - door de milieunormen die strenger worden tegen 2025. Het zijn allemaal factoren die een negatieve impact hebben op de inschrijvingscijfers van nieuwe wagens.

Het merkenklassement is zo goed als ongewijzigd gebleven, met BMW dat voor Peugeot en Volkswagen eindigt, terwijl Mercedes en Citroën de top 5 vervolledigen, maar in een omgekeerde volgorde afhankelijk van de maand- of de jaarcijfers van 2021. Opvallend is dat slechts 3 constructeurs in de top 20 groeien ten opzichte van 2020. Het gaat om BMW (+13,06%), Peugeot (+6,27%) en Mazda (19e, +6,67%). Daarnaast boeken Tesla, Porsche en SsangYong ook vooruitgang in de top 30.

MG klimt naar de 33e plek, voor Subaru en met een groei van maar liefst 192% met 73 verkochte wagens. Polestar doet het nog 'beter' met +343% voor... 53 ingeschreven auto's. Tenslotte is er maar één merk dat beide maanden samengeteld groeide vergeleken met 2020: Volvo, dat nu het nieuws haalt met zijn aankondiging om enkel nog auto's online te verkopen vanaf 2030.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten