Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Markt / Rusland blijft Citroën C5 Aircross bouwen via Chinese hulp

Geschreven door Xavier Daffe op 22-04-2024

Ondanks de Europese sancties tegen Rusland rolt de Citroën C5 Aircross er nog altijd vrolijk van de band in Kaluga, op een steenworp van de hoofdstad Moskou. Hoe kan dat?

Het is een bericht van Radio France dat overgenomen wordt door Libération: de voormalige Stellantis-fabriek in Kaluga op een 200 kilometer van de hoofdstad Moskou blijft de C5 Aircross produceren, al doet de SUV het voortaan zonder het Citroën-logo's. De fabriek wordt gerund door het Russische bedrijf Automotive Technologies, dat de controle verwierf nadat Citroën de site verliet omwille van de Russische invasie van Oekraïne.

In 2022 besloot Stellantis zijn fabriek in Rusland immers te verlaten en te stoppen met de productie van zijn C5 Aircross vanwege de invasie van Oekraïne door het Russische leger, om de Europese sancties tegen Ruslang volledig na te leven.. Toch is de productiesite weer operationeel en rolt de Franse SUV weer vrolijk van de band.

Momenteel zouden er 96 exemplaren beschikbaar zijn, blijkt uit het onderzoek van Radio France. Op de website citroen.ru wordt de C5 Aircross inderdaad nog te koop aangeboden, alsof er geen vuiltje in de lucht is.

Chinese hulp?

Volgens bronnen van Radio France zouden de exemplaren van de Citroën C5 Aircoss die op dit moment geassembleerd worden, samengesteld worden uit 1.700 onderdelen die naar Rusland zijn geïmporteerd door de Chinese groep Dongfeng Motors - een autoconcern dat ook aandeelhouder is bij Stellantis.

Maar omdat China de westerse sanctiemaatregelen tegen Moskou niet heeft geratificeerd, zouden deze parallelle import niet illegaal zijn, behalve wat betreft intellectueel en industrieel eigendomsrecht. Op basis van deze argumenten heeft Stellantis officieel aan zijn aandeelhouder Dongfeng Motors, die eigendom is van de Chinese staat, gevraagd om deze levering van onderdelen zo snel mogelijk te stoppen.

Een topfunctionaris van Stellantis bevestigt aan France Info dat de groep "de controle" over deze fabriek heeft verloren, die in staat is om jaarlijks ongeveer 125.000 auto's te produceren.

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten