Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Porsche Panamera

We hebben er lang op moeten wachten, maar ondanks de crisis lanceert Porsche nu toch zijn Panamera. En het werd meer dan een limousineversie van de 911.

Prijs
NB

Voor de eerste vierdeursberline uit zijn geschiedenis is Porsche vertrokken van een blanco bladzijde. Eerste vaststelling: de deuren worden tegengehouden door vijzels en niet door getande scharnieren. Daardoor kunnen ze tot vlak bij een obstakel worden geopend en in die hoek worden gehouden zonder het risico dat ze uit zichzelf verder openzwaaien. De vier passagiers, die dichter bij de vloer zitten dan in de gemiddelde grote luxeberline, beschikken over een verrassende binnenruimte. De Panamera onderscheidt zich daarentegen van andere topklasseberlines door een achterklep te verkiezen boven een klassiek kofferdeksel. Onder die klep schuilt een riante koffer die uitstekend ingericht is.

Trouwe merkadepten zullen vertrouwd zijn met het contactslot links. Hoewel de sleutel elektronisch is, moet hij toch in zijn houder geduwd worden en moet je hem nog altijd een kwartslag naar rechts draaien om de V8 tot leven te wekken. Aan vermogen heeft de achtcilinder alvast geen gebrek: 400 pk voor de S en 4S, 500 voor de (bi-)Turbo. De rechtstreeks ingespoten V8-motoren zijn bovendien behoorlijk zuinig, want bij een rustige rijstijl blijft het verbruik beperkt tot 10 à 11 l/100 km, waarbij de achtpitter in V in de stad voordeel haalt uit het stop-startsysteem dat onlosmakelijk verbonden is met de feilloze gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling PDK. Eens onderweg doet de auto zijn imposante afmetingen vergeten.

De Panamera rijdt als een echte Porsche. Het enige minpuntje is het (optionele) Servotronic-stuur, dat te sterk bekrachtigd. Bij lage snelheden en in rechte lijn verslappen de luchtophanging en de actieve antirolstangen in de normale stand, wat de indruk geeft dat de Panamera wat overdrijft, door op een nauwelijks golvend wegdek bijna wellustig te gaan heupwiegen. Logisch, want in tegenstelling tot de 911 moet hij evenzeer in de smaak vallen bij Chinese klanten als bij ons...

De tegenstrijdige zoektocht naar absoluut comfort en ultieme sportiviteit, met het milieu in het achterhoofd, ging nog nooit zo ver als in deze Panamera. Genoeg om de concurrentie, die moet kiezen tussen luxe of sport, te vellen. De enige onbekende is de crisis, die de impact van deze veroveraar van het segment van de superberlines zal verzachten of integendeel versterken.

In dit artikel : Porsche, Porsche Panamera

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker