Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Industrie en economie / Tesla gaat zijn assemblagefabriek in Tilburg sluiten

Geschreven door Frédéric Kevers op 20-03-2021

De assemblagefabriek van de Tesla Model S en Model X in Tilburg (Nederland) zal de komende maanden sluiten. Een grote domper voor de 96 medewerkers.

Tesla heeft besloten zijn assemblagefabriek in Tilburg (Nederland) te sluiten na iets meer dan 8 jaar, met als reden dat het onmogelijk zou zijn om dit type assemblage verder te zetten op industriële schaal. Lees: de Amerikaanse constructeur acht de capaciteit van de fabriek onvoldoende. Een probleem voor de 96 medewerkers, die een post aangeboden krijgen bij de Gigafactory in Berlijn.

Verhuizen of werkloos

Concreet wil Tesla zijn Nederlandse werknemers op staande voet ontslaan, tot grote ergernis van de vakbonden. De 96 medewerkers krijgen een zware keuze aangeboden: gaan werken in Berlijn in de toekomstige Gigafactory, of gaan stempelen. Een weinig sympathieke zet van het bedrijf van Musk.

Bij Tesla Tilburg werken er echter 540 mensen, op een totaal van 1.510 werknemers in Nederland. Naast de montage is er ook een distributiecentrum en een centrum om gebruikte onderdelen op te waarderen. Verrassend is de redenering van de Amerikaanse constructeur, die beweert dat het onmogelijk zou zijn om de assemblage verder te zetten met de onlangs vernieuwde Model S en X, terwijl de fabriekshal hypermodern is en zich uitstrekt over 45.000 m², met een overdekte testbaan die de langste in zijn soort was in Europa.

Geografische zwakte

Achter deze beslissing schuilt de wens van Tesla om de voorkeur te geven aan eigen productiesites en af te zien van externe montagehallen. Tot nu toe liet Tilburg de carrosserieën van de Model S en Model X leveren uit de Amerikaanse Fremont)fabriek, om er vervolgens een volledige auto van te maken door de batterij, de aandrijflijn, de airbags en de vloeistoffen toe te voegen. De site moet 450 auto's per 5-dagenweek bouwen, maar de maximale capaciteit is 1.000 auto's per week. Ruim voldoende om de verkoop van deze twee modellen in Europa bij te houden!

Waarom dan deze terugtrek van Tesla? Volgens het EV-merk omdat de technologie en de nieuwigheden van de facelift van de Model S en X, waaronder het fameuze vierkante stuur, buiten de competentie van de Tilburgse site zouden vallen. Maar de reden zou nog simpeler kunnen zijn: de geografie.

Met een Berlijnse Gigafactory op nog geen 700 km van Tilburg en de haven van Zeebrugge op 175 km, waar elke week duizenden Tesla's passeren, ligt de Nederlandse site op een minder gunstige plek. Het is dus goedkoper en sneller voor Tesla om de Model S en X klaar te maken in de VS of in China en ze compleet over te schepen naar België, in plaats van het halve werk te doen om het dan nog te moeten afmaken in Tilburg.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten