Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / ANALYSE - Tesla Roadster 2020: wat met al die duizelingwekkende cijfers?

Geschreven door David Leclercq op 22-11-2017

Elon Musk heeft afgelopen donderdag de wereld nog maar eens verbaasd door niet enkel zijn Semi (vrachtwagen) voor te stellen, maar ook het prototype van de toekomstige Roadster, die in 2020 komt met een koppel van 10.000 Nm. Maar klopt dat allemaal?

 

Elon Musk is niet vies van wat show en een spectaculaire aankondiging of twee. Afgelopen week deed hij het weer, toen iedereen nieuwsgierig zat te wachten op de onthulling van zijn elektrische Semi (een trekker) met een rijbereik van 800 kilometer. Dat evenement was al een paar keer opgeschoven op de kalender, waardoor Daimler en Fuso en motorenbouwer Cummins hem de kaas van het brood konden eten. Maar de echte verrassing was toch wel de onthulling van de toekomstige Roadster, die vandaag nog een prototype is maar waarvan de definitieve versie in 2020 wordt beloofd. Musk doorspekte zijn speech zelfs met een resem cijfers, die allemaal om te meer spectaculair waren, en sommige zelfs ongelooflijk.

200 kWh en 10.000 Nm

We horen het hem nog zeggen: een batterij van 200 kWh voor een rijbereik van 1.000 kilometer (op Californische snelwegen), 3 motoren en, vooral, 10.000 Nm. Het is moeilijk om je daar iets bij voor te stellen als een Model S of X P100D al aan 1.074 Nm komt. Wat wil Musk nu eigenlijk zeggen? Want in de realiteit lijkt ons dat moeilijk praktisch haalbaar. Of zit er iets anders achter?

Koppel aan het wiel?

Ofwel gaat het om een andere waarde dan het motorkoppel van de 3 motoren. Gaat het om het gecumuleerde koppel van deze 3 elektromotoren, of om de theoretische output van elk van hen in ‘overboost’ – die gemakkelijk kan verdubbelen in vergelijking met het nominale koppel – om bijvoorbeeld alles te kunnen blijven geven op het moment dat de trekkrachtcontrole een van de 2 achterwielen afremt? Een andere mogelijkheid, en dat lijkt de meest geloofwaardige, is dat het gaat om het totale koppel op de vier velgen, dus om het wielkoppel (na de ontdubbeling, dus). Een snelle berekening door een van onze betrouwbare consultants leert ons dat een auto van 2 ton (1 ton per as) met grote velgen en erg performante banden met een wrijvingscoëfficiënt van 1,3 of 1,4 – zoals de Michelin Pilot Sport Cup 2 in 20 of 21 duim – ongeveer 10.000 Nm nodig heeft om zijn assen naar de grens van hun grip te brengen. Dat lijkt te kloppen om aan een sprint van 0 naar 100 km/h in 1,9 seconden te komen. Maar ook de topsnelheid van 400 km/h lijkt bijna ongeloofwaardig. Met een enkelvoudige overbrenging zou dit betekenen dat de elektromotoren veel hogere snelheden aankunnen dan de 18.000 o/m van de Model S en X of de 14.000 o/m van de eerste Roadster. Waarschijnlijk zal hij ergens rond de 20.000 o/m pieken.

200 kWh batterij?

Een ander onderdeel van de Roadster dat vragen oproept, zijn de batterijen. En dan vooral hun opslagcapaciteit van 200 kWh, dubbel zoveel als de huidige Model S (100D), waar het accupakket al 650 kilo weegt. Dan zou dat gewicht nog verdubbelen, en het pakket moet bovendien in de vloer worden gepropt van een auto die veel kleiner is dan een Model S. Het klinkt alweer moeilijk om te geloven. Tenzij Elon Musk al uitgaat van een toekomstige technologische ontwikkeling waar we voorlopig nog niet meer over weten. De vraag blijft open, maar verschillende realistische experts menen dat zo’n batterij over twee jaar nog rond de 900 kilo zou wegen.

Schuldenput

De twee spectaculaire onthullingen van Tesla zullen aanhangers van de elektrische auto vreugdevol stemmen en wij willen daar graag in meegaan. Maar we willen ook niet blind zijn. Het merk heeft recent erg veel cash opgehaald: 1.000 dollar per gereserveerde Model 3 (meer dan 400.000 exemplaren), een techniek die Musk opnieuw toepast met deze Roadster, waarvoor hij 250.000 dollar voorafbetaling vraagt voor elk van de 1.000 eerste exemplaren. Maar ondanks al die inkomsten blijft Tesla massaal schulden opstapelen – en dat zelfs met de aanhoudende groei van de verkoopcijfers en van de productie – en heeft het massaal veel mensen ontslagen. En dan is er nog de steeds grotere productieachterstand voor de Model 3. Aangezien Tesla het Amerikaanse automerk met de grootste beurswaarde is, denken we al die show er vooral is om de investeerders en aandeelhouders gerust te stellen, want ook zij beginnen de grote baas aan te vallen om zijn strakke greep op het bedrijf. Er rijst dus stilaan twijfel rond Tesla, terwijl de vele onbeantwoorde vragen de speculatie alleen maar voeden. Kan Elon Musk nog worden vertrouwd? De toekomst zal het uitwijzen, maar ondertussen is hij alvast in één ding alweer geslaagd: hij en Tesla staan weer volop in de belangstelling.

Bekijk hier een samenvatting van de onthulling van de Roadster door Elon Musk op donderdag 16 november 2017:

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten